Ga naar inhoud


Tuinberegening : Pomp pomt lucht mee


GreenPolo

Aanbevolen berichten

Ik heb gister een zgn puls laten slaan (8.5m diep)voor oa tuinberegening.

Gemiddels zit hier in de buurt op 5m al voldoende water.

Nu heb ik mijn hydrofoorpomp aangesloten, maar als ik deze niet knijp aan de afvoer zijde gaat ie lucht meezuigen vanuit de pulsbuis (zuigslang zit in pulsbuis).

Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Moet de waterstromen in grond zich eerst uispoelen of iets dergelijks?

 

Ik kan dus niet mijn pomp volop laten zuigen, het lijkt of er dan niet voldoende water bij het filter kan komen. Iemand hier ervarig mee?

Praatjes vullen geen gaatjes, maar PUR wel !!!!!

 

Dream 800HD 13/19.2/23.5/28.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dieper kan niet, ik vind 8 meter al erg diep.

Een omp kan nooit meer dan 10 meter pompen, 9 meter

is eigenlijk al het maximum. Want meer als 1 bar vacuum

bestaat niet (is gelijk aan 9 meter).

 

Zorg in ieder geval dat je aanzuigleiding 100% dicht is

en geen lucht onderweg aangezogen kan worden, héél belangrijk.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zit de pomp rechtstreeks op de buis die de grond in gaat aangesloten of heb je een "bron" buis waar de zuigleiding in hangt ?

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik denk inderdaad ook dat je lucht mee aan het zuigen bent.

Controleer of dat al je verbindingen dicht zijn.

En hoelang is de slang die eraan hangt (zuigkant) en wat is de diameter en is deze kleiner dan de aansluiting van de pomp?

 

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Trust: de zuigslang hangt in de bronbuis.

 

@ Freaky: De zuigslang aan de aanvoerkant is totaal 9.5m, hiervan wordt 8.5m omhoog gezogen en +/- 1m van bron naar pomp.

De zuigslang is 1.25 duims en de aansluitingen op de pomp zijn 1 duims. Het was een complete set.

Praatjes vullen geen gaatjes, maar PUR wel !!!!!

 

Dream 800HD 13/19.2/23.5/28.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Je zult toch echt dieper moeten boren.

Dieper gaat wel ik heb hem hier op 17 meter zitten.

Het gaat alleen om het niveau van je grondwater peil,dus dieper is vaak beter,niet altijd.

Hoe hebben ze de puls gemaakt???ik neem aan met water gepulst.

sommigen slaan een ijzeren puntstuk met een hamer in de grond,en dan kan het wezen dat het puntstuk verrot is geslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Dieper is niet altijd beter waar het om gaat is dat je in een goede zandlaag terecht komt zit je erboven of er doorheen heb je weer de kans op te veel aan ijzer.Bij mij zit ie op meter 6 diepte (oude strandwal) en krijg glashelder water ga ik hier dieper dan kom ie in een andere grondlaag waardoor het water bijvoorbeeld helemaal geel word,barst van het ijzer en stinkt naar rotte eieren.

 

Pulsen gaat toch altijd met een buis met een klepje aan de onderkant waardoor er bij elke puls weer een beetje zand word opgehapt dat in tegenstelling met water waarbij de bron in de grond word gespoten. Pulsen is op zich een betere methode omdat je dan veel meer controle houd over de kwaliteit, met spuiten kan je zo door een goede zandlaag heenspuiten als je niet uitkijkt waardoor de bron juist weer te diep komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Dieper kan niet, ik vind 8 meter al erg diep.
Een omp kan nooit meer dan 10 meter pompen, 9 meter
is eigenlijk al het maximum. Want meer als 1 bar vacuum
bestaat niet (is gelijk aan 9 meter).
HG CC


Wat jij zegt is waar voor bovengronds (buis van Torricelli), ondergronds gelden andere regels, dan drukt op het water niet alleen de 1 atm luchtdruk maar ook de grond boven de waterlaag.
Ik ken diverse putten die het water van 70 meter diepte oppompen, en die pompen staan toch echt bovengronds.
En al eens gedacht over de diepte van waarop jaknikkers de olie oppompen?

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou dat er hier olie ipv water boven kwam :D

Morgen proberen we de buis een meter op te trekken en kijken of ie dan wel genoeg krijgt.

Bij mijn ouders (300m verderop) pompt ie op 6,5m.

Praatjes vullen geen gaatjes, maar PUR wel !!!!!

 

Dream 800HD 13/19.2/23.5/28.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

De informatie van @Con is correct.

 

De theoretische grens voor de maximale aanzuighoogte (NPSH)van een centrifugaal pomp is 10.3 meter.

In de praktijk is de aanzuighoogte door diverse veliezen in pomp en leidingen aanmerkelijk lager.

 

@boaz,

Om een vloeistof van 70 meter diepte op te pompen moet de pomp op grote diepte geplaatst worden, eventuele bovengrondse pompen maken waarschijnlijk deel uit van het geheel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaknikker

gamgra

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

In het verhaal in wikipedia word gesproken over een theoretische opzuighoogte vanaf de oppervlakte .

 

De oppervlakte van het grondwater bevind zich echter niet op 8 mtr diepte maar mischien maar 1 mtr. diepte. wat inhoud dat er echt wel grondwater op grotere diepte naar boven gehaald kan worden zonder gelijk een dompelpomp te moeten gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, en de reden van het opzuigen van 70 meter is ivm met de zuiverheid, minerale samenstelling en het debiet. Al het bovenstaande draagt bij aan het opstuwen (en houdt het debiet op peil, de pomp veroorzaakt een soort trechter met een lagere waterstand, door diep aan te zuigen kan veel meer worden opgepompt. Schuin omlaag gaat voor water nu eenmaal sneller dan horinzontaal.

In het genoemde geval is het waarschijnlijk verstandiger iets dieper te gaan zitten, maar kijk eens op een geologische kaart wat voor lagen ondergrond je hebt.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...