Ga naar inhoud


Tuinberegening : Pomp pomt lucht mee


GreenPolo

Aanbevolen berichten

Gast fatfreddy
Origineel bericht van: lock
gamgra en con, jullie hebben het bij het rechte eind.

Gr, lock
(HTS werktuigbouw)


Goed lezen is dan zeker geen vak op de HTS.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast fatfreddy
Origineel bericht van: gamgra
@Lock, bedankt voor de vriendelijke woorden;
Maar... mijn poging om @FatFreddy te overtuigen is nog steeds niet echt gelukt, voelt als een tekortkoming mijnerzijds.

Vandaar deze laatste poging;
@Freddy, men neme een ladder van 9 a 10 meter lengte, zet deze rechtop en bevestig bovenaan een pomp waaraan een tien meter lange slang.
De slang hang je beneden in een 200liter vat vol water, start de pomp en zie wat er gebeurt.
gamgra


Ik zat nog ff te denken en kom hier op terug door jou een wedervraag te stellen als dat vat nu eens 8 meter hoog is en gevuld tot aan de rand hoe groot is dan de opzuighoogte ook al steekt de pijp tot vlak boven de bodem ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: fatfreddy
Ik zat nog ff te denken en kom hier op terug door jou een wedervraag te stellen als dat vat nu eens 8 meter hoog is en gevuld tot aan de rand hoe groot is dan de opzuighoogte ook al steekt de pijp tot vlak boven de bodem ?

Precies, dan gaat de kolom water die zich bevindt boven de aanzuighoogte ook meetellen en kan je gewoon pompen. En onder de grond werkt dat net zo. Had vroeger een aanzuigpomp op grondniveau en een buis op 16m diepte, gaf iets van 7 kuub water per uur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je soms dieper moet dan een aantal meters heeft te maken

met verschillende kleilagen. Zo'n klei-laag sluit dieperliggend

grondwater af. Eenmaal door zo'n kleilaag heen zal door de druk

onder die laag plaatselijk het grondwater stijgen naar een

hoogte dat je wél met een zelfaanzuigende pomp kunt pompen.

 

Je prikt als het ware een lek richting grondwater waardoor

een nieuw plaatselijk freatisch vlak kan ontstaan die veel

hoger kan komen dan de doorboorde kleilaag.

 

Het grondwater wat de drinkwatermaatschappijen gebruiken ligt

meestal op een slrdige 50 a 80 meter diepte, een grondwaterlaag

die eigenlijk erg oud is en langzaam stroom welke niet wordt

beinvloed door oppervlaktewater.

 

Ook wordt oppervlaktewater gebruikt als drinkwater, nadeel

hiervan is dat er intens gezuiverd moet worden. Ook wordt

duinwater gebruikt, zelfs in het midden van het land.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: GreenPolo
We hebben geprobeerd om de pulsbuis iets hoger te laten werken, echter met het zelfde resultaat.
Toen de hele fiterbuis er maar uit getrokken, en gaan deze as week op een andere plek spuiten.
Hopenlijk dan met beter resultaat.
Wordt vervolgd.


Het resultaat zal niet beter worden, aanzuighoogte is theoretisch 10 meter kon je er maar een aanzuigslang van 11 a 12 meter inhangen dan wist je zeker dat de pomp geen valse lucht kon zuigen.
Wat er gebeurdt is dit, door de overschot aan pompcapaciteit (of je moet wel een heel goede put hebben) zakt het water niveau in de put onder de aanzuigmond en gaat lucht happen.
Het enige wat helpt is pomp knijpen of een zuigbuis van meer dan 10 meter.

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: swartbroek
Origineel bericht van: GreenPolo
We hebben geprobeerd om de pulsbuis iets hoger te laten werken, echter met het zelfde resultaat.
Toen de hele fiterbuis er maar uit getrokken, en gaan deze as week op een andere plek spuiten.
Hopenlijk dan met beter resultaat.
Wordt vervolgd.


Het resultaat zal niet beter worden, aanzuighoogte is theoretisch 10 meter kon je er maar een aanzuigslang van 11 a 12 meter inhangen dan wist je zeker dat de pomp geen valse lucht kon zuigen.
Wat er gebeurdt is dit, door de overschot aan pompcapaciteit (of je moet wel een heel goede put hebben) zakt het water niveau in de put onder de aanzuigmond en gaat lucht happen.
Het enige wat helpt is pomp knijpen of een zuigbuis van meer dan 10 meter.


Precies !!! Er word meer water weggepompt dan via het filter kan bijlopen .
Oplossing , een diepere bron met een langer filter .
Op onze oude steenzagerij/brekerij-lokatie (200 mtr van de Waal) hadden we een geboorde bron van ± 40 cm en 30 mtr diep.
Het filtergedeelte zat in een grindlaag , wat een garantie was voor een flinke toeloop maar helaas ook van sterk ijzerhoudend water welke terug te vinden was als flinke afzetting in de leidingen .
Deze pompinstallatie was voor een zandwas-installatie .
Het grondwater niveau wisselde sterk door de waterstand in de Waal, met extreem hoog water (kade in Nijmegen ondergelopen) liep het zelfs over de bronrand heen en bij erg lage rivierstand stond het water 750 cm lager dan de bronrand .
Als de pomp op volle capacieit liep (120m³/h) daalde het niveau in de bron ± 350 cm en hadden we dus een probleem bij lage rivierstanden . (350 + 750 = 11.00 mtr!!!)
De zuigpomp werd dan ook snel vervangen door een onderwater pomp welke 20 mtr onder de bronrand hing .
Om mooi zuiver water te hebben voor de zagerij hebben we een bron (dia 200 mm) laten boren van 95 mtr diep , de onderwaterpomp (25 m³/h) hing ook daar ± 30 mtr diep .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik een put van 12m diep met een hydrofoor pomp (25mm 550Watt). Voor korte tijd kan ik maximaal pompen maar voor een hele dag sproeien moet ik hem knijpen (2 sproeiers max gebruiken). De druk blijft dan rond de 1 Bar.

 

De aanzuigbuis zit rond de 9 meter met een terugslagklep bij het aanzuigpunt. Dieper en ik ga zand aanzuigen, hoger minder capaciteit. Expirimenteren met de aanzuighoogte kan helpen.

 

Heeft iemand nog een Tip om het ijzer er op een goedkope manier redelijk uit te filteren terwijl ik gebruik blijf maken van mijn hydrofoor pomp want profesionele ontijzeringsinstallatie kosten een vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sathopper

Heeft iemand nog een Tip om het ijzer er op een goedkope manier redelijk uit te filteren . . .


Ík moet je teleurstellen. heb daar geen ervaring mee.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ijzer in het water is lastig.......goedkoopste oplossing is andere puls op een andere plek als je geluk hebt is het daar wel goed.

Dit kan echt verschil maken.

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met een verlengstuk bij plaatsen. Bedoel je daarmee dat je de bron dieper wilt laten maken ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat bedoelt hij.

 

Je zorgt dan voor meer toestroom.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist,de bron wordt dieper.

Mijn zus heeft gister met een wichelroede rond gelopen. De puls zou 2m verderop moeten komen.

Ik sta daar nogal nuchter tegenover, maarja een fles rose wil ik er wel aan wagen. :D

Praatjes vullen geen gaatjes, maar PUR wel !!!!!

 

Dream 800HD 13/19.2/23.5/28.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

 

Nieuwe puls geslagen +/-1.5m verderop en ruim een meter dieper.

En nu volop water! worshippy.gif

 

Waarschijnlijk als we de eerste keer iets dieper hadden gezeten had het ook moeten lukken, maarja.

Praatjes vullen geen gaatjes, maar PUR wel !!!!!

 

Dream 800HD 13/19.2/23.5/28.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...