Ga naar inhoud


Editie 15 - Xtrend ET9500 Enigma2 twin tuner


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Vanwege vakantie(s), gezinsuitbreiding, werkdruk, onvoorziene vertragingen enz. enz. nu dan eindelijk alsnog de review van de Xtrend ET9500.

Bekijk hier de geschreven review: Editie_15_Xtrend_ET9500.pdf

En hier de hands-on HD Video:

 

 

Dit review topic is alleen bedoeld voor vragen en opmerkingen over deze review. Andere vragen stel je in het juiste forum!


Bvd.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wat ik me te binnen schiet bij het zien van de foto: Metalen behuizing en draden waar 230 volt doorheen gaat. Wat als er eentje losschiet en de behuizing raakt? Daar heb je normaal geaarde stekkers voor, maar ontvangers zijn nooit geraard.

 

Heeft op zich niets met deze Xtrend de maken, alle ontvangers zijn tegenwoordig zo gebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Hallo Michel, bedankt voor deze mooie review. Ik ben sinds enkele maanden ook bezitter van deze voortreffelijke Xtrend ontvanger. In de review PDF lees ik volgens mij wat onjuistheden,

 

1.) zo staat er, "het flash geheugen is flink uitgebreid (1GB)". Bij de voorganger de ET9000 was dit 128MB, maar bij de ET9500 is dat liefst 8Gb geworden, toch wel behoorlijk uitgebreid tov andere soortgelijke Linux ontvangers. Dit 8Gb grote flash geheugen heeft het voordeel dat je plug-ins en picons gewoon in het flash geheugen kunt zetten, en niet op de harde schijf zoals ik vaak lees.

 

2.) In de PDF staat, "Men heeft nu wel een (standaard niet geactiveerde) ventilator bijgeplaatst maar die maakt helaas erg veel lawaai en zal dus in de meeste gevallen niet ingeschakeld worden........als je hem handmatig aanschakelt via een los verkrijgbare plug-in''. Die keus is er volgens mij niet want deze ventilator is temperatuur geregeld, voor de zekerheid heb ik de Ventilator plug-in geïnstalleerd maar dan crashed de ontvanger gelijk met een groen scherm, bij de oudere ET9000 was deze plug-in wel nodig als je er achteraf een ventilator inbouwde. Navraag over de ventilator bij Xtrend leverde dit op:

 

Automatische ventilator snelheid

De Xtrend ET-9500 is uitgerust met een hitte sensor waarmee de ventilator snelheid wordt gereguleerd.

 

3. ) Ik constateer zelf geen abnormaal lawaai terwijl hij hier in een houten meubel staat en de ventilator temp/toeren geregeld is, ondanks dat wordt ie nog wel behoorlijk warm.

 

 

4.) Verder vonden jullie dat de AB niet prettig/logisch is, ik vind wel dat hij goed werkt en juist lekker plat is maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.

Over de AB hadden jullie nog een kritiek puntje ''Een nieuw setje knoopcelbatterijen kost je in de bouwmarkt al snel €10,00. Men had beter de achterzijde van de afstandsbediening onder-aan iets dikker gemaakt en er normale AAA batterijen in geplaatst''. Vergeet niet dat een Duracell Ultra power Alkaline ook al gauw €5,95 p/s kost dan ben je meer als 10 euro kwijt dus wat is duur.

 

5.) Je schreef ook, "Internetten" met een afstandsbediening blijft een beetje be-helpen, maar het is desondanks heel erg bruikbaar.

Dat hoeft geen enkel probleem te zijn voor pakweg €40 heb je een draadloos (Rii/Sab) toetsenbord (met usb dongle) met laser pen voor presentaties, die werkt erg vriendelijk en heeft zelfs een klein mouse-pad op het toetsenbord.

 

6.) Verder onderschrijf ik de eindconclussie: " naar onze mening de Xtrend ET9500 momenteel de beste koop onder de (verwisselbare) Twin Tuners met Enigma II software. Met een adviesprijs van €449,- en een straatprijs vanaf €400,- incl. 2 DVB-S2 en 1 DVB-C tuner biedt de ET9500 erg veel waar voor je geld".

Nogmaals bedankt voor deze mooie review Michel. :)

 

Beste Sjaak(k).

 

Ik heb je punten even van een nummertje voorzien. Dat antwoord gemakkelijker. Ik beperk mij tot feiten. Ik ga niet in discussie over persoonlijke meningen want die zijn 'persoonlijk' en voor veel mensen dus verschillend.

 

1.) Onjuist. Het flash geheugen is wel degelijk 1 GB. Jij hebt ook (een beetje) gelijk want het is tevens ook 8Gb.

Jij verkijkt je op gigabyte en gigabit. 8Gb = 1 GB ;)

Dat de fabrikant 8 Gb schrijft is een marketing truc want formaten worden normaliter aangeduid in Megabyte en Gigabyte en niet in Megabit en Gigabit. Dat wordt eerder gebruikt voor snelheden. 8Gb klinkt als snel groter dan 'slechts' 1GB.

 

2.) De ventilator doet standaard niets. In ieder geval met de door ons geteste recente OpenPLi. Wij moesten eerst een ventilator plugin installeren om het ding aan het draaien te krijgen.

 

3.) Dat constateren wij dus wel. Je hoort de ventilator duidelijk op 3 meter afstand (mits deze dus draait ;)

Dat kan ook niet anders want de ventilator is klein, dun, goedkoop en direct op metaal geschroefd, Dat kan niet anders dan lawaai (hoorbaar geluid) maken.

 

4.) Feit is dat je met je met één hand zonder ompakken niet bij de menu knop kunt komen. Dat is in de meeste gevallen onhandig want de menu knop heb je bij dagelijks gebruik vaak nodig..... dus.... moet je regelmatig 'ompakken' of 2 handen gebruiken. Wij vinden het handiger als die menu knop rondom de cursortoetsen had gezeten en ik denk dat velen die mening, die gedeeltelijk is gestaafd op feiten, zullen delen. Ons eindoordeel over de AB was overigens positief.

 

5. ) Ik kan niet ingaan op zaken die niet bijgeleverd en dus niet getest zijn. Menig auto ziet er ook mooier uit met 19" velgen, maar als die er niet bij/op zitten kan ik ze ook niet beoordelen.

 

6.) Fijn dat je het toch nog een stukje van de review met ons eens bent ;)

 

@henksat,

Bij ons exemplaar zat hij er bij. De leverancier heeft hier (ook na controle van de review) niets over gezegd.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me te binnen schiet bij het zien van de foto: Metalen behuizing en draden waar 230 volt doorheen gaat. Wat als er eentje losschiet en de behuizing raakt? Daar heb je normaal geaarde stekkers voor, maar ontvangers zijn nooit geraard.

 

Heeft op zich niets met deze Xtrend de maken, alle ontvangers zijn tegenwoordig zo gebouwd.

 

De voeding zit toch linksboven in de kast en de 220v ingang zit direct op de print. Niks 220V draden door de kast dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

prachtig werk,de pdf file.de video nog niet kunnen bekijken,ik heb hier geen breedband.enigszins begrijp ik dat ze de software/firmware tegen (illegaal) kopiëren/namaak willen beveiligen,maar zo'n knoopcel kan het al na 3 jaar ermee ophouden met werken.dan moet de ontvanger terug naar de fabriek,wat extra werk met zich meebrengt.wie zal de kost op zich nemen want dan is die buiten garantie???

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me te binnen schiet bij het zien van de foto: Metalen behuizing en draden waar 230 volt doorheen gaat. Wat als er eentje losschiet en de behuizing raakt? Daar heb je normaal geaarde stekkers voor, maar ontvangers zijn nooit ge-aard.

 

Heeft op zich niets met deze Xtrend de maken, alle ontvangers zijn tegenwoordig zo gebouwd.

 

De draden die je ziet zijn voor de HD, koelvin en frontpameeltjes. Daar loopt geen stroom door heen die schade kan veroorzaken zoals met 220V

De voeding zit op de print links bovenin de kast. Meestal omgevormd van 220V naar 15 of 24V en zeker niet met een hoge stroomsterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je geen rubbertjes plaatsen bij de bevestiging van de ventilator?

Zodat het geluid wat beter wordt gedempt.

 

En/Of een grotere (=stillere) ventilator plaatsen?

Daar lijkt zijwaarts voldoende ruimte voor te zijn

aangepast door BasG
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review, maar bij die knoopcel heb ik toch mijn bedenkingen, als het een gewone CR2032 knoopcel is dan kosten die toch geen €10.

Ik heb er vorige week nog gekocht bij onze plaatselijke elektrohandel en daar moest ik €1,5 geven voor 1 CR2032. (en als je ze nog goedkoper wil koop ze dan in China bijvoorbeeld bij dealextreme)

 

Dan wat hier gezegd wordt van die voedingskabel, als je goed kijkt op het toestel achteraan dan zie je dat het een dubbel geïsoleerd toestel is (het vierkantig symbool) dus is het geen probleem.

aangepast door andlinux
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

CR2032 1 stuks van Duracell € 4,49

CR2032 1 stuks van Varta € 5,05

 

AAA 4 stuks van Duracell € 5,95

 

Prijzen van de lokale (zeer bekende) bouwmarkt.

 

Moraal van het verhaal. AA of AAA is zeker 4 tot 5 x goedkoper en gaat (veel) langer mee.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...