Ga naar inhoud


multirail richten met maximale ontvangst voor buitenste lnb's


Eduard07

Aanbevolen berichten


  • Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tussen de Hotbird 13,0 en de Astra 19,2 = 79mm

Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 = 53,5mm

Tussen de Astra 23,5 en de Astra 28,2 =57,6mm. Dat zijn de afstanden voor een E85 die berekeningen heb jij gemaakt Sprietje voor in midden Nederland,misschien heb je daar wat aan

Ik heb zelf ook een E85 met op de 28.2 en 23.5 inverto ultra black lnbs,signaalwaardes van rond de 95% a 99% op mijn vu duo ,voor de 19.2 gebruik ik een alp lnb's met 92% signaalwaarde omdat de 19.2 en de 23.5 te dicht op elkaar zitten voor brede inverto black ultra lnbs

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

Ik bedoelde de multifeed van de Katrhein.

Maar de multirail die jij op de Fuba hebt, is dat de DAZ 104, zie bijlage.

In Nederland moet die rail 10 graden schuin staan. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Beetje buigen. :cool:

Hoewel ik sowieso genoeg signaal binnenkrijg inclusief regenreserve zonder te buigen. :grin:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste stevie-v

Ik maakte een schrijffout in bericht 16. Daar had natuurlijk moeten staan tussen de Astra 23,5 en 28,2. Voor de 4 bekende satellieten kun je koppen van 60mm gebruiken behalve voor de Astra 19,2 maar dat is niet zo erg want dat is toch de sterkste satelliet. Maar ook een probleem om rekening mee te houden bij de E85 zijn de lnb-klemmen. Omdat de klembevestiging daarvan helemaal opzij zit, nemen ze erg veel ruimte in, maar liefste 65mm, meer nog dan een kop van 60mm. En ja, je kunt maar één keer de middelste situatuatie in bijgevoegde afbeelding gebruiken (de 4 graden opstelling), de volgende montage zal de 5 graden opstelling zijn zoals aan de linker zijde is aangegeven. De minimale afstanden heb ik er bij gezet.

post-60869-0-64467300-1352624488_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

Kijk, en dat valt me nu een beetje tegen van Fuba. Moet je aan de multirail gaan zitten buigen. In Duitsland hoeft dat meestal niet omdat je daar veel rechter onder de satellieten zit maar hier in Nederland laat je toch een hoop signaal liggen door hem niet te buigen. Dit geldt dan natuurlijk hoofdzakelijk voor de twee buitenste satellieten. Dit vind ik een gemiste kans van Fuba.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het idee dat ik veel signaal "laat liggen" als ik op Astra 1,2 en 3tussen de 90 en 100% signaal heb, en op de Hotbird tussen de 50 en 70.

En vervolgens de afgelopen week bij redelijk zware regenluchten zelfs op een zwakke Odeon Sat op de Hotbird geen uitval heb gehad. :cool:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

Het hoogteverschil waarmee de signalen tussen de Hotbird en de Astra 28,2 graden bij de rail terecht komen op een Fuba DAA 850 is 36mm. Als je de rail niet gebogen hebt en dus gewoon vlak staat, dan staan de buitenste lnb’s 18mm op een verkeerde hoogte. Het effect is precies hetzelfde als dat je de lnb 18mm verkeert hebt geplaatst op de rail. 18mm is 76% van de golflengte die ontvangen wordt. Dank zij het feit dat je lnb’s gebruikt met een 2 lambda feedhorn (60mm buitendiameter), vang je het signaal nog op. Met een smalle lnb zou je nagenoeg geen ontvangst meer hebben.

Als je de rail wel zou buigen krijg je vast en zeker nog meer signaal op de twee buitenste satellieten.

Je geeft het zelf al aan dat je voor de Hotbird maar tussen de 50 en 70% signaal hebt en voor de andere satellieten tussen de 90 en 100% signaal, een teken dat de lnb's niet optimaal staan afgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al schreef, heb ik bijgebogen.

18 mm = 2 cm. Ik denk niet dat ik veel minder heb bijgebogen.

Daarbij komt nog eens, dat de Hotbird 10 graden uit de arm staat.Ook dat kost natuurlijk signaal.

Aan de andere kant heb ik Astra 2 5 graden uit de arm staan, en steeds signaal tussen 80-100%, ook bij slecht weer. Ook de zwakkere transponders op de Eutelsat.

 

Zeker, een kantelbare rail ware beter geweest, maar als ik de cijfertjes niet zou weten, zou ik gewoon denken dat alles maximaal goed staat.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik dacht dat je de rail niet gebogen had want je schreef toch in bericht 18:

“Hoewel ik sowieso genoeg signaal binnenkrijg inclusief regenreserve zonder te buigen.”

Moet je het korte zinnetje erboven ook even erbij lezen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ermee willen aangeven dat de uitgangspositie zonder buigen al heel goed was.

Het bijbuigen heb ik met beleid gedaan, omdat het puur "een weet" was dat er nog meer signaal te krijgen was op de Hotbird, maar nodig was het niet eens.Regenreserve genoeg.

 

En nogmaals: de waarden voor Astra 1-3 liegen er niet om. De schotel is was kleiner en ronder dan een Triax 88, maar doet er beslist niet voor onder. Integendeel.

Bijbuigen of niet maakt in dit geval voor de ontvangst niks uit.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 88 is 85cm breed, precies even breed als de Fuba DAA 850 die ook 85cm breed is. Dat de Fuba niet de hoogte heeft van de Triax88 komt voor een belangrijk deel door de kleinere offsethoek.

Wat versterking kun je de Triax 88 dus heel goed vergelijken met de Fuba DAA 850.

Bekijk je de technische specificaties dan zie je dat een Fuba DAA 850 bij 10,75MHz 38,12dB versterking geeft en een Triax 38,8dB

Hieruit blijkt dat de Triax iets beter presteert dan de Fuba maar mechanisch gezien is de Fuba superieur.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekijk je de technische specificaties dan zie je dat een Fuba DAA 850 bij 10,75MHz 38,12dB versterking geeft en een Triax 38,8dB

Hieruit blijkt dat de Triax iets beter presteert dan de Fuba maar mechanisch gezien is de Fuba superieur.

Mooi dat je ze zo even naast elkaar beschrijft. :)

 

Technisch zijn de Fuba DAA850 en de Kathrein CAS90 inderdaad superieur aan de Triax 88. De lnb-arm van de laatste heeft hier met een beetje wind heel wat af gedeind. Niet een echt degelijk schotel met die inklaparm. Zie er alleen maar een nadeel aan. De kwaliteit was voor mij een reden om hem toch weg te doen.

 

Maar ik vraag me af of waarden op papier ook altijd de waarden in de werkelijkheid zijn. Hoewel de Triax 88 beslist niet slecht presteert, weet ik niet hoezeer ik metingen van deze spiegel vertrouwen kan. Zou het in de praktijk niet zo kunnen zijn dat de Fuba en de Kathrein het toch beter doen gezien de hoge kwaliteit van de spiegel?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

De vorm van de schotel is van Triax heel erg goed, d.w.z. de signalen worden heel precies gefocust tot één punt (wolk) maar daar zal de Fuba en de Kathrein nauwelijks voor onder doen. Maar als je bij een Triax een multirail plaatst met 4 quad-lnb’s, dan gaat door het gewicht de aluminium arm zakken waardoor de lnb’s niet meer in het brandpunt blijven staan. Dit is het zwakke punt bij Triax. Dat zal nooit gebeuren met Fuba en Kathrein. Daar zit de winst bij deze twee merken, dit los van de duurzaamheid natuurlijk. Wil je op een grote Triax-schotel vier quad-lnb’s plaatsen, verdient het aanbeveling twee hulpschoren te plaatsen van de lnb-arm naar de zijkant van de schotel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...