Ga naar inhoud


Wat is maximale lengte caoxkabel?


Maxief

Aanbevolen berichten


Hy maxief,welcom op sat 4all.

Er treed altijd signaal verlies op,ook bij goede coax,echter dit word meestal gekompenseerd door voldoende signaalsterkte,een goede coax Koka199 of vergelijkbare coax, en je kunt makkelijk tot 100m gaan ..

Het verlies is freqentie afhakelijk hoe hoger destemeer db verlies heb je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bedoeld wordt Hirschmann KoKa 799. :/

 

Alternatief is Belden H-125, welke iets buigzamer is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegens niks beters, gebruik ik merk onbekend, iets met RGU-6.

Toch ontvang ik hier, zie handtekening, de zenders uit de Benelux, de rest van Europa, (Astra1&3),

Hotbird, Eurobird/7 West, Nilesat en Turksat, zonder problemen.

 

Toen ik de kabel kocht, heb ik 100 m. op de rol genomen, en na 2 kabels van boven naar beneden te hebben aangelegd, had ik nog zo´n 10 m. over.

 

Als je in de Benelux woont, maakt het niet zoveel uit, de satellieten hebben genoeg zendvermogen.

Dus goedkopere kabel volstaat en dure LNB´s zijn ook niet nodig.

 

Pas als het on de Nilesat gaat, moet kabel en LNB écht beter zijn.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emekli schrijft:

 

“Als je in de Benelux woont, maakt het niet zoveel uit, de satellieten hebben genoeg zendvermogen.

Dus goedkopere kabel volstaat en dure LNB´s zijn ook niet nodig.”


Als je de specificaties kent van goedkope kabel, dan zou het kunnen zijn dat deze ook voldoet. Het probleem is echter dat je vaak helemaal niet aan de specificaties van goedkope kabel kunt komen. Bovendien moet je de specificaties als leek nog kunnen interpreteren en dat zal meestal niet goed lukken.
 

Twee zaken zijn belangrijk. Dat is het verlies bij 2400MHz en de afscherming. Vooral de afscherming is belangrijk om geen last van storingen te hebben van GSM-masten.

 

Ik vind het dan ook onverantwoord dat je zegt dat je hier in de Benelux gerust goedkope coaxkabel kunt gebruiken en dat
je dan geen problemen zult hebben.

Heb je dan niet ook de problemen gelezen op dit forum van goedkope lnb’s waarvan de kappen na twee jaar scheuren en vol water lopen en diseqc-switches die met bepaalde merken satelliettuners helemaal niet werken enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Attenuation is het toverwoord, of te wel de demping van het aangeboden signaal over een bepaalde lengte bij een bepaalde frequentie. Hoe lager dit getal op de te grbuiken frequentie, hoe minder verlies zul je hebben.

Hieronder die van de Koka 799 & Belden H-125 ... die bijten elkaar niet zozeer en worden algemeen gebruikt voor sat ontvangst installaties.

post-45009-0-47509400-1364320653_thumb.png

post-45009-0-23460500-1364320661_thumb.png

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegens niks beters, gebruik ik merk onbekend, iets met RGU-6.

Toch ontvang ik hier, zie handtekening, de zenders uit de Benelux, de rest van Europa, (Astra1&3),

Hotbird, Eurobird/7 West, Nilesat en Turksat, zonder problemen.

 

Toen ik de kabel kocht, heb ik 100 m. op de rol genomen, en na 2 kabels van boven naar beneden te hebben aangelegd, had ik nog zo´n 10 m. over.

 

Als je in de Benelux woont, maakt het niet zoveel uit, de satellieten hebben genoeg zendvermogen.

Dus goedkopere kabel volstaat en dure LNB´s zijn ook niet nodig.

 

Pas als het on de Nilesat gaat, moet kabel en LNB écht beter zijn.

 

 

Pas als het om de Nilesat gaat moet de schotel echt beter zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste donpedro

 

Wat schreef ik nu in bericht 6? Hoeveel de demping is bij 2400MHz. Dat is namelijk de frequentie die
gebruikt wordt in de coaxkabel bij satellietontvangst.

Wat heeft het nu voor zin om van de Koka 799 de demping op te geven bij 860MHz, de hoogste frequentie die bij kabel-TV wordt gebruikt of bij de belden H125 bij 800MHz.

 

Je moet dus vergelijken bij 2400MHz en dan zie je dat de Koka 799 een demping geeft van 30,8dB (zie
bijlage) en Belden H125 een demping van 33,5dB.


Bovendien speelt de afscherming van de coaxkabel zeker ook een heel belangrijke rol en die is bij

Koka 799 (zie Screening effectiveness in jou tabel) van 90dB en bij de Belden H125 (zie de PDF-bijlage) 85dB.


Beide zijn zeer goede kabels maar de Koka 799 heeft net iets betere specificaties.
 

Koka 799 ook de enige coaxkabel die een kabelcertificering heeft voor de kabelmaatschappijen.

post-60869-0-18037900-1364369180_thumb.jpg

H125_CU_PVC.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sprietje, volgens mij is 2150MHz de hoogst gebruikte frequentie, of heb ik het mis.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, je hebt helemaal gelijk. 2150MHz is normaal gesproken de hoogste frequentie die gebruikt wordt bij het signaaltransport tussen de lnb en de ontvanger.

Pas bij gebruik van een Johansson 9640 KIT, waarbij de signalen gestapeld worden tot 3550MHz, is het raadzaam ook de demping bij 2400MHz te bekijken. Hoger wordt nooit opgegeven.


Voor de duidelijkheid, een Johansson 9640 KIT is een apparaat waarmee je twee uitgangen van lnb’s of diseqc-switches kunt samenkoppelen via één coaxkabel die bij de satelliettuner weer wordt gesplitst in twee aansluitingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Pas als het om de Nilesat gaat moet de schotel echt beter zijn.".

 

Ja, dat was ik even vergeten.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

"Ik vind het dan ook onverantwoord dat je zegt dat je hier in de Benelux gerust goedkope coaxkabel kunt gebruiken en dat
je dan geen problemen zult hebben.

Heb je dan niet ook de problemen gelezen op dit forum van goedkope

lnb’s waarvan de kappen na twee jaar scheuren en vol water lopen en
diseqc-switches die met bepaalde merken satelliet tuners helemaal niet
werken enz.".

 

Toen ik nog in NL woonde, kocht ik al het goedkoopste en nu, omdat hier niks anders te verkrijgen is, doe ik dit nog steeds.

Heb nooit ergens last mee.

Vaaf medio april tot medio oktober, is het hier bloedheet, kan je al nagaan wat dat doet met je kabels, of LNB.

Bij mij weinig of niks, altijd beeld, alleen is de coax wat verkleurd.

De andere maanden, kan het hier stevig regenen, dus goedkope switches hangen in een omgedraaide, half afgesneden cola fles en

F-connectors zijn met normale elektriciteitsband afgedicht.

 

Waarom moeilijk of duur doen, als het ook anders kan?.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emekli ik ben gedeeltelijk met je akkoord als het gaat over waarom duur als het ook anders kan.

 

Ik heb ook besloten om voor "goedkoper" te gaan.

 

Ik kan ook Nilesat in België ontvangen en voor mezelf vind ik dat ik dit zelf bij "slechter" weer goed kan ontvangen MAAR

 

Misschien had ik wel voor beter en duurder materiaal moeten gaan waardoor ik bij slechte weersomstandigheden toch nog net meer signaal zou hebben om alle kanalen te blijven ontvangen(die nu misschien net weggevallen zijn)

 

==> maar voor mijn vrouw en mezelf is dit aanvaardbaar dus ik lig er niet wakker van.

 

Indien je onder alle omstandigheden zo veel mogelijk en zo goed mogelijk wil blijven kijken moet je investeren in kwaliteitsmateriaal.

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een winkelier vroeg mij eens:

 

Zoekt u "goed" of "goedkoop"?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Sprietje was een 'slecht' voorbeeld om juist die 860 te nemen.

 

Als we een eindeloze lengte nemen van een goedkope kabel met een attenuation die hoog is, komt er aan het eind gewoonweg geen signaal meer uit.

Attenuation is trouwens gemeten bij een bepaalde temperatuur en is ook alleen maar geldig voor die temperatuur.

De afscherming die dubbel of 4 dubbel is heeft totaal geen invloed op de verliezen die we hebben over lengten.

Afscherming helpt alleen maar mee om ongewenste signalen buiten de main drager te houden en dus 'vervuiling' van het gewenste signaal te voorkomen.

 

Attenuation is in gewoon nederlands demping dat we meten per lengte en bij bepaalde frequenties en bij een gegeven temperatuur.

De meest bepalende factor voor deze demping is de samenstelling van het dieletricum.

Dit is het materiaal wat we gebruiken tussen de kerngeleider (kern) en de buitengeleider (afscherming).

Ideale keuze als materiaal zou zijn het luchtledige (vacuüm), maar dan hebben we problemen om de binnen en buitengeleiders optimaal te scheiden.

 

Dus wil je lange lengten overbruggen met zo min mogelijke verlies en zo min mogelijk invloeden van ongewenste signalen, moet je kiezen voor een kabel die een lage attenuation heeft voor de te gebruiken frequentie en een hoog shielding getal.

datasheet koka799.pdf

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...