Ga naar inhoud


VU+ Duo rode led


minplus

Aanbevolen berichten

Paar vraagjes n.a.v. het bekende probleem. Eerst even wat gegevens:

Een weekend weg geweest en de VU achtergelaten op standby om wat op te nemen. Na terugkomst opgestart maar alleen een rood ledje en de 4 gebruikelijke rateltjes en daarna geen starting op het scherm maar stilte en verder het rode ledje. Ik heb wel vaker gesoldeerd maar geen elektronica, heb wel een multimeter maar geen oscilloscoop.

 

1- mag ik er normaal gesproken vanuit gaan dat het elco c807 is?

2- kan hij naar z'n mallemoer zijn zonder dat er iets aan de elco te zien is?

3- las dat je beter de elco af kunt knippen (weinig ruimte eronder) of door kunt knippen. Wat houdt doorknippen exact in? De elco doormidden knippen?

4- krijg je bij dat doorknippen langere draadstukjes om de vervanger aan te solderen?

5- kun je standaard soldeer met harskern gebruiken?

Extra vraag:

6- klopt het dat in het invoergedeelte op de print op een paar plekken een plastic-achtige witte substantie tussen een paar onderdelen zit? Ziet eruit als hard geworden constructielijm en voelt ook zo.

 

Moet erbij vermelden dat deze VU na een blikseminslag 2 jaar geleden even een tijd moeilijk gedaan heeft bij het opstarten met af en toe groene strepen maar daarna lang probleemloos heeft gewerkt. Kort voor het afgelopen weekend vertoonde hij ook dit probleem maar na een herstart deed hij het weer.

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Yep en de plug er uit om verdere schade te voorkomen.

 

Grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was 2x een antwoord op vraag 1, vermoed ik.

 

En tot slot een loze kreet m.i. (met al een antwoord zie ik nu) want het apparaat is 3,5 jaar oud, draait 15 uur per dag en heeft een blikseminslag doorstaan. Niet onaardig op zich. Z'n broertje die een maand jonger is en dagelijks minder uren draait loopt nog altijd perfect.

Maar dit is weer offtopic.

 

Kan een expert nog iets toevoegen over de andere 5 vragen?

 

Edit ivm vorige post

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1- mag ik er normaal gesproken vanuit gaan dat het elco c807 is?

Ja, er zijn maar weinig meldingen van een rode led waarbij het iets anders was.

2- kan hij naar z'n mallemoer zijn zonder dat er iets aan de elco te zien is?

Jazeker, bij niemand is er iets aan de elco te zien. Die blijft er gewoon gaaf uitzien. Het probleem heeft ook weinig te maken met elco's van slechte kwaliteit, maar wel veel met een ontwerpfout in de schakeling.

3- las dat je beter de elco af kunt knippen (weinig ruimte eronder) of door kunt knippen. Wat houdt doorknippen exact in? De elco doormidden knippen?

Ik heb er tot nog toe één gerepareerd (niet mijn eigen apparaat, dat draait nog altijd als een zonnetje). Ik heb er toen een platbektang op gezet en even trekken. Dat werkte prima, de condensator liet prima los, de pootjes bleven keurig netjes achter.

4- krijg je bij dat doorknippen langere draadstukjes om de vervanger aan te solderen?

Ja. Bij het trekken wat ik deed zijn ze +/- 1cm lang.

5- kun je standaard soldeer met harskern gebruiken?

Ja.

6- klopt het dat in het invoergedeelte op de print op een paar plekken een plastic-achtige witte substantie tussen een paar onderdelen zit? Ziet eruit als hard geworden constructielijm en voelt ook zo.

Ja, dat hebben meerdere apparaten. Dat hoort zo.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan een expert nog iets toevoegen over de andere 5 vragen?

 

Tip:

De elco heeft een + en - kant, dus even opletten dat de nieuwe elco weer op de juiste manier wordt vast gesoldeerd.

 

Als je een beetje soldeer ervaring hebt is het goed te doen, evt. de pootjes van de nieuwe elco wat langer laten zodat je er gemakkelijker bij kunt komen.

 

Succes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Znx Zuppelan en Mistrale, hier heb ik wat aan.

Dat van de min en plus wist ik al op grond van m'n kennis van de natuurkunde wat betreft het principe van condensatoren.

We gaan er morgen maar eens mee bezig, de vervangende elco heb ik al.

minplus ;):)

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was dus idd. de elco. De VU doet het weer perfect.

Lostrekken ging met enig geweld maar het vast solderen van de nieuwe aan de pootjes lukte niet. Soldeerbout werkte niet goed en voor een vervanger voor dit werk zou ik 100 km moeten rijden.

Dus even langs de man gereden waar ik de elco had gekocht. Die vond het aan de pootjes solderen geen goede optie, maar heeft voor een laag bedrag hem officieel ingebouwd. :)

  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de patiënt die ik onder handen heb gehad heb ik de "oogjesmethode" gebruikt. Je pakt een naald en daar buig je de pootjes van de nieuwe condensator omheen. Dan afknippen en je hebt oogjes aan de pootjes.

 

De oude pootjes schuif je door de oogjes en dan kun je het zo vastsolderen: Soldeertin blijft best graag in een oogje hangen, dus je krijg zo een vrij stevige soldering. Het eindresultaat zag er als volgt uit:

post-38150-0-85563800-1374694170_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ja, er zijn maar weinig meldingen van een rode led waarbij het iets anders was.

 

Helaas ben ik waarschijnlijk 1 van die anderen...

Van de een op het ander moment had ik het 'rode led' probleem. Box reageerde nergens meer op (ledje knipperde wel bij gebruik afstandbediening).

 

Na herstart alleen nog maar rode led.

Dus na het afstruinen van diverse fora besloten 2 elco's en een spanningsregelaar te vervangen.

Helaas heeft dit helemaal niets geholpen, ook opstarten via USB met een nieuwe bootloader werkt niet.

Bij nameten in de voeding blijkt hier ook niets mis mee te zijn, de hdd spint netjes op en alle spanningen aan de uitgangskant kloppen.

 

Ik heb geen idee meer wat te doen.

Iemand nog tips? Het enige wat ik nog kan bedenken is een JTAG eraan hangen en kijken of er via de seriele poort nog iets te zien is.

DM800HDse DVB-C

DM7025 DVB-S/C
VUplus DUO S/S + SundTek MediaPro C/T Multytenne 13,0 19,2 23,5 28,2

Heads up

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...