Ga naar inhoud


Hoe ontvang ik Astra 19,2 & Astra 23,5 met Duo-LNB In Spanje?


EllenAnn
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

@ceesv

als je de hele conversatie had gelezen dan had kunnen zien dat EllenAnn deze topic was begonnen en niet ik.

En dan ben ik degene. Maar ik ging me mengen in deze conversatie omdat ik hetzelfde probleem heb dan EllenAnn.

En ik dacht in eenkeer het probleem op te lossen.

Dus als je voortaan beter wilt kijken voordat je commentaar geeft.

mvrg RickB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Oeps , wel naar boven gescrolled maar van pagina 3.

Mijn commentaar betreft dus de andere vragensteller.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste moderator,

Kan nu even niet meer volgen wat er aan de hand is. Heb op een vraag van Sprietje geantwoord, hij was even verward met de andere vragensteller Rickb . Misschien als je aggressief vragen stelt, je dan de overhand hebt. Ik heb gemeld aan Sprietje, dat ik wel af zou wachten of hij nog verdere info voor me heeft, omdat het me vervelend lijkt, twee verhalen door elkaar te moeten beantwoorden. Dat lijkt me niet voor een waarschuwing in aanmerking te komen. Ik wil graag fatsoenlijk blijven en niet door elkaar te schrijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Opgelost, terug on topic.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Sorry dat ik bij een draadje waar meerdere vragenstellers vragen door elkaar heen stellen, het spoor wel eens bijster raak. Je moet je bedenken dat ik behalve de vele draadjes over schotel op dit forum, ik ook nog wekelijks heel veel persoonlijk gerichte mailtjes krijg over schotelvragen met name in het buitenland en ook nog op twee andere forums actief ben. Ik moet me vaak weer inlezen in een draadje wat er allemaal gebeurt en besproken is. Soms komen ze terug op een draadje waar maanden al niet meer gereageerd is maar wel 50 berichten lang is. Het is soms om gek van te worden.

En nu weer even weinig tijd vanwege logés.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daarom is het handiger dat iedereen zijn vraag in een eigen thread stelt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriend van mij is ook met de camper daar in de buurt geweest. Het probleem zit hem in de skew je moet de lnb verder naar links draaien en dat uitproberen hij had overigens goed beeld nadat hij dat gedaan had. Met een duo lnb gaat dat niet tenminste als je 2 satellieten tegelijk wilt ontvangen. Hij gebruikt een oyster antenne van 85 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste maja

 

Gelukkig komen er tegenwoordig steeds meer zelfzoekende schotels met een ingebouwd GPS-systeem. Hierdoor weet de satellietschotel precies waar die zich bevindt en kan dus de skew van de lnb bepalen via een rekenprogramma.


Veel camperschotels van een aantal jaren geleden hadden dit nog niet en dan was het zeker prijs in midden en zuid Spanje en zeker ook in Portugal. Ze konden de Astra 23,5 niet meer ontvangen. Een aanpassing van 15-25 graden skew, en het probleem was verholpen. In deze streken is een 85cm-schotel ook een vereiste.


Zie het automatisch instellen van de skew met behulp van een elektromotortje in de bijgevoegde afbeelding.

 

post-60869-0-43752200-1378818062_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@EllenAnn.

Een berichtje van RickB. Wij hadden hetzelfde probleem maar bij mij is het nu opgelost. Niet door een andere schotel maar door een andere satellietontvanger. Ik had een Clarktech 5000c HD en daar kon ik niet de 23.5 kanalen ontvangen behalve de regionale.

Ik woon op de hoogte van Alicante en heb een triax 78 met een duoblock en sinds vandaag een tuner van Canaldigitaal M7 sat801 en ik ontvang alle kanalen. Ik heb niks aan de schotel veranderd alleen een andere tuner aan gesloten. Dus het is niet nodig om een grotere schotel te kopen. Nu weet ik niet wat goedkoper is een andere schotel of tuner. Maar mischien omdat jij zuidelijker zit zou misschien wel een grotere schotel nodig zijn.

groet RickB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RickB

 

Het klopt inderdaad dat de ClarkeTech 5000 net iets minder ontvangt dan een aantal andere ontvangers. Ik heb zelf ook een Clarketech 5000 maar ook een Inverto Scena 5M en een Homecast. Die laatste twee zijn inderdaad net iets gevoeliger.


Jij schrijft nu wel dat je alle zenders van de Astra 23,5 ontvangt maar ontvang je nu ook Eurosport HD, History HD en NGC Wild HD onberispelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

Eurosport HD ontvang ik perfect. Die andere 2 niet omdat die buiten mijn pakket vallen. Ik heb nu nog een basis SD pakket waarmee ik ook enkele HD kanalen kan ontvangen. Maar daarvoor heb ik niet de astra 23.5 gemonteerd, maar er gingen steeds meer kanalen van 19.2 naar 23.5 zoals bv TLC, eurosport en NGC, dus daarom 23.5 gemonteerd. En natuurlijk Fox waar volgend jaar de samenvattingen van voetbal wordt uitgezonden. Maar ik zal in de toekomst wel over gaan naar een HD pakket.

groet RickB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Voor Sprietje of ieder ander die zo vriendelijk zou willen zijn me te helpen.

Woon in de buurt van Barcelona en heb een vaste schotel, schrik niet, een Amstrad van 1992 van 90cm hoog en 80 cm breed.

Heb al een jaar geleden een DUO LNB van canaldigitaal gekocht samen met een digitale ontvanger van Philips: DSR8121, en ben er nu pas mee bezig hem the installeren. Astra 19 gaat prima maar Astra 23 wil niet.

Komt dit misschien door de schotelafmetingen? En moet die horizontale streep van het schabloon hier ook precies horizontaal liggen of is dat anders op de hoogte van Barcelona? Ik heb er al wat aan zitten draaien (wat kan je anders nog doen, maar het helpt niet er komt geeneen streepje op de signaalsterkte van de ontvanger voor Astra 23. Hoe nu verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb je de LNB in de houder van de schotel gemonteerd?

Volgens Canal Digitaal moet de LNB voor Astra1 (19.2) in de houder geplaatst worden maar het is aan te bevelen om de LNB voor Astra3 (23.5) in de houder te plaatsen.

Mocht dat niet het geval zijn zou ik je willen adviseren om dat eerst te doen.

De schuinstand zoals opgegeven op de sjabloon blijft in feite hetzelfde maar zal iets meer moeten zijn dan de sjabloon aangeeft.

Is in feite even niet zo boeiend als je de LNB maar zeker 10 á 15 graden met de klok mee verdraaid, de fijnafstelling komt later.

 

Ik weet niet of je het al hebt uitgevoerd maar op jouw Philips ontvanger moet je ook nog de DiSEqC instellingen vastleggen en wel A of 1 op Astra1 (19.2) en B of 2 op Astra3 (23.5).

 

Ook heb je een juiste zenderlijst nodig waar in elk geval de zenders voor Astra1 en 3 in zitten.

 

Nadat je de LNB voor Astra3 in de LNB houder hebt geplaatst, dat is de linker LNB gezien van achteren tegen de LNB, dus vanuit de satelliet en de schotel, globaal hebt ingesteld zet je de ontvanger op een kanaal van Astra3, b.v. RTL4 HD of NED1 HD en dan zou je naar enig zoekwerk Astra3 moeten ontvangen.

 

We horen wel of het lukt en daarna stel je Astra1 af maar dat is niet meer zo moeilijk.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...