Ga naar inhoud


Hoe ontvang ik Astra 19,2 & Astra 23,5 met Duo-LNB In Spanje?


EllenAnn
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

  • Reacties 131
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Goed, heb de nieuwe LNB ontvangen en meteen geinstalleerd, zonder in eerste instantie de schotel te verdraaien, alleen om te kijken of alles verder goed werkte. tot mijn grootste verbazing kon ik na installatie Astra 19 niet meer ontvangen,

Heb dus maar weer de oude LNB teruggeplaatst en Astra 19 werkte weer gewoon.

 

Is hier een verklaring voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

O.K. dat is de goede.
Heb je de kop van de Hotbird wel in de klem staan zoals aangegeven in de bijlage?
 

Kijk, als je een monoblock had gehad voor de Astra 19,2 en 23,5 , dan was in het aanzicht zoals we nu tegen het plaatje aankijken links de Astra 19,2 en rechts de Astra 23,5.
Nu hebben we een monoblock waarvan de lnb's verder uit elkaar staan.
Ook nu is weer de linkse kop bedoeld voor de Astra 19,2 en de rechtse kop voor de Astra 23,5. Dat er toevallig op staat dat de linkse kop voor de Hotbird is, is maar een naamsaanduiding want het maakt totaal niet uit of die kop nu op de Hotbird, de Astra 19,2 of van mijn part op de Badr is gericht.
En die andere kop, daar staat bij Astra. Daarmee bedoeld men eigenlijk de Astra 19,2 maar jij gaat hem gebruiken voor de Astra 23,5.

De reden dat ik voor het merk Inverto heb gekozen is dat het een heel goed monoblock is maar ook dat de diseqc-volgorde klopt met een monoblock Astra 19,2 en 23,5. Hierbij is Astra 19,2 diseqc 1 en Astra 23,5 diseqc 2.
Het is handig dit bij het 6 graden monoblock ook te hebben want dat is zeker niet met alle merken zo maar Inverto hanteert Hotbird is diseqc 1 en Astra 19,2 is diseqc 2. En dus hebben ze dezelfde volgorde.
Bij het merk Smart is het bijv. precies anders om.
 

post-60869-0-16030900-1409554617.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de nieuwe monoblock op precies dezelfde manier ingeklemd als de vorige met de linker (volgens jouw aanzicht) kop in de klem en het had dus moeten werken voor Astra 19,2 of niet?

 

Ook al had ik de andere kop ingeklemd dan had het volgens mij óók moeten werken voor Astra 19,2 let wel de schotel staat nog steeds in de oude positie. (Astra 23,5 is een ander verhaal natuurlijk).

 

Ik heb bij het verwisselen van de oude naar de nieuwe kop de ontvanger niet uit gezet maar op de instellingspagina voor de diseqc laten staan om de signaalsterkte te kunnen zien. Had ik misschien iets moeten resetten?

 

MVG ROB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het had inderdaad moeten werken met de linker kop ingeklemd. Als je de andere kop in de klem zet, dan moet je in het menu de Astra 23,5 op 1 zetten en de Astra 19,2 op 2. Dan moet je met de andere kop dus de Astra 19,2 gewoon kunnen ontvangen.
Maar ja, lnb's verwisselen en dan niet eerst de spanning van de ontvanger afzetten met de stekker er uit of de schakelaar aan de achterzijde van de ontvanger, is natuurlijk niet slim. Ik hoop niet dat daardoor de lnb de geest heeft gegeven. Per slot van rekening staat er wel 12 of 18V voedingsspanning op de coaxkabel.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik zou eerst even de andere kop in de klem zetten en dan de diseqc-instelling in je ontvanger even aanpassen. Misschien dat je dan wel signaal hebt op de Astra 19,2.
En inderdaad kun je proberen of een andere aansluiting van de vier die je ter beschikking hebt wel werkt. Het moet nogal ongewoon zijn als alle vier de aansluitingen niet meer zouden werken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weer een zondagje schotelantenne achter de rug:

Niets aan de hand met de nieuwe DUO LNB, alle 4 aansluitingen werken gewoon nog!

Ik heb alléén de diseqc-instelling moeten veranderen:

Volgens jouw aanzicht van 1 September (vanaf de schotel gezien) wanneer de linker kop is ingeklemd dan moet Astra 19 op B worden gezet en wanneer de rechter kop is ingeklemd moet Astra 19 weer terug naar A. Nogmaals, de schotel zelf is nog altijd niet verdraaid.

Vraag: bij het inklemmen van de linker kop en de rechter zwevende op de hoek van 16 graden (voor Barcelona) had ik dan niet minstens een zwak signaal op Astra 23 moeten krijgen? Dat was dus niet het geval, noch met Astra 23 op A noch op C.

ROB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Robvd

Je schrijft:

"Volgens jouw aanzicht van 1 September (vanaf de schotel gezien) wanneer de linker kop is ingeklemd dan moet Astra 19 op B worden gezet en wanneer de rechter kop is ingeklemd moet Astra 19 weer terug naar A."

Dat kan natuurlijk nooit. Als de diseqc-switch in het monoblock de Hotbirdkop als a of 1 heeft toegewezen en de Astra 19,2 als diseqc B of 2, dan kan die volgorde niet veranderen als je de andere kop in de klem zet. Al hou de het monoblock in je handen of leg je het op de grond, de volgorde blijf zoals die door de fabriek is ingesteld.
 

Maak eens een foto van je schotel met monoblock.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rob

Je zult je schotel toch wel een fractie moeten draaien. Wie zegt dat die nu precies goed staat. Met de schotel die je hebt, is het geen enkel probleem om de Astra 19,2 te ontvangen als die er iets naast staat. Voor de Astra 23,5 is dat wel een probleem. Je zult dus de mastklemmen een klein beetje los moeten zetten om de schotel iets te kunnen verdraaien om ook de Astra 23,5 te kunnen ontvangen. Teken de zaak van tevoren even aan op de mast en de schotelklem zodat je de oude stand terug kunt vinden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, je moet me toch nog even helpen, ik ben nu kennelijk zover gekomen dat ik de schotel moet gaan verdraaien.

1. als ik toch ga draaien dan kan ik misschien het beste de Astra 23 met de vastgeklemde kop instellen en de Astra 19 met de zwevende.

2. als ik het zo zou doen, aan welken kant moet de zwevende kop dan komen, links of rechts, vlgs jouw aanzicht?

3. Moet de schotel alleen horizontaal versteld worden of zit er misschien ook een verticale component in?

4. hoe kan ik het beste te werk gaan om zeker te weten dat ik de beste signaalsterkte krijg?

M.Vr.Gr.

ROB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rob

Normaal gesproken is het helemaal correct om de kop voor de zwakste satelliet in de lnb-klem te zetten maar als je de kop van de Astra 19,2 die je voor de Astra 23,5 gebruikt in de klem gaat zetten, dan komt de kop voor de Hotbird die je voor de Astra 19,2 gebruikt er schuin omlaag bij te hangen. Op de foto die je geplaatst hebt dus links. Dan komt die precies bij die stang te zitten en dan heeft die kop geen vrij uitzicht meer op de schotel. Vandaar dat ik al aangaf het monoblock toch maar met de kop van de Hotbird (die je gebruikt voor de Astra 19,2) in de klem te laten zitten zoals je nu hebt.
Eerst moet je zorgen dan het monoblock 16 graden schuin staat ingesteld voordat je de schotel gaat uitrichten.

Ik vind het nog steeds een vreemde zaak dat je aangeeft dat de linker kop zoals gezien op je foto waar op staat Eutelsat 13 op staat en die jij voor de Astra 19,2 gebruikt, op diseqc B of 2 moet staan. Dat is juist andersom als in de gegevens van Inverto staan en ik zelf ook al meerdere malen bevonden heb. Zie ook bij de specificaties van Inverto: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=97&cat=36
Je zou haast denken dat de schotel op de Astra 23,5 staat uitgericht i.p.v op de Astra 19,2. En ik kan me absoluut niet voorstellen dat er per ongeluk een monoblock is gemaakt waarvan de lnb-posities juist andersom zitten.

Wikkel nu eens even aluminiumfolie over de vrijhangende kop en kijk eens welke satelliet je met de kop in de klem ontvangt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...