Ga naar inhoud


laptop.ventilator draai na 5 min.op volle toeren en reageert traag.


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

ik heb hier een hp laptop staan,maar aangezien die niet goed werkt,heb ik geen specifieke hardware.

Op deze laptop,staat windows7,die volledig upgedate is.Ook staar er malware bytes op en spyware terminator op,om zo te pogen,de meeste beestjes buiten te houden.Er staan ook diverse programma's op.

Helaas,de laatste 2 dagen,heb ik er een probleem mee.

Als ik die aanzet,dan draait de ventilator na amper 5 minuten op volle toeren.iets dat vroeger niet gebeurde,de ventilator ging soms maar aan na een halfuur of zo,dit was te zien,wat ik ermee deed.

Ook ondervind ik,dat die enorm traag reageert.Als die zijn screensaver aanstaat,krijg ik hem er met geen stokken uit.ik heb meer dan 10 minuten op reactie gewacht,maar helaas,ik had geen geduld meer.

Ik heb als die nog goed werkte,niks speciaals opgemerkt,dat één of ander programma een update heeft gekregen,die zo misschien bepaalde software de laptop doet blokkeren of zo.

Ik doe er vooral merkwaardig om,dat de ventilator in 5 minuten volle bak draait,wat vroeger slechts gebeurde na 30 minuten.

Zijn de koelvinnen vervuild?wordt de processor abnormaal belast,dat die in geen tijd te warm krijgt,of waar moet ik mijn probleem gaan zoeken,ik weet het zelf niet?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk in taakbeheer of er een proces is dat 100% cpu vraagt.... 

 

Verder is stof een grote oorzaak van dit soort verschijnselen en wil de bevestiging wel eens niet helemaal vast meer zitten. Koelpasta kan ook uitgehard zijn

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de onderzijde van je laptop kun je zo bij de ventilator komen maar je zult deze wel eerst even moeten verwijderen met een paar kleine schroefjes om bij de volledig verstopte koelribben te kunnen komen. Voorzichtig met een heel klein kwastje het stof tussen de lamellen uitpoetsen en met een stofzuiger afzuigen. Het is vaak onvoorstelbaar hoeveel stof er tussen de lamellen kan zitten.

Wel eerst even de accu verwijderen voor de veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

WAARSCHUWING

 

Als iemand met stofzuigers aan de gang gaat zorg er dan wel voor dat je de ventilator tegenhoudt. De luchtstroom zal er voor zorgen dat de ventilator heel snel gaat draaien. Hij gaat dan als een dynamo werken en kan door het hoge toerental de achterliggende elektronica beschadigen

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien komt het voor dat stofdeeltjes elektrisch geladen worden indien ze door abnormaal hoge snelheid langs spanning voerende delen geleid worden (met de stofzuiger) en indien de laptop aan is, kan dat mini vonkjes op gevoelige onderdelen van het moederbord veroorzaken.

 

stofzuiger met regelbaar toerental en altijd behoedzaam beginnen zuigen

(liefst van bovenaf met een open geschroefd vrijliggend moederbord)

 

de mannen die een service contract hebben en in de patchkamer en/of serverroom werken weten maar al te goed gezien de service manuals van apparatuur over dergelijke vonken betreffende elektrostatisch geladen zijn.

 

behoedzaam en met geduld

en denk ook aan je eigen gezondheid (een stofmasker is geen overbodige luxe

ciao ;)

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

gewoon met een beetje droge perslucht schoon spuiten.

 

dat deden we vroeger al in de computer winkel waar ik gewerkt heb, en trouwens ik doe het met mijn laptop ook.

kun je gewoon doen.

 

gr.

henk

aangepast door henkie73

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is (denk ik) opgelost.ik ben naar de particuliere verkoper geweest,en erbij gebleven,en hardwarematigs was er niks verkeerd.Doch voor de zekerheid terwijl die open lag,toch nieuwe koelpasta aan gedaan.

Wat wel de mogelijke fout was,dat was dat de processor continu op 95% draaide,omdat er teveel achtergrondprogramma's droeien.Hij heeft die teruggeschroefd naar 5% in ruststand,en ook het geheugen gebruik op 1/3 terug gebracht,en totnu toe geen probleemkes.

Blijkbaar is mijn windows kennis onvoldoende.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

WAARSCHUWING

 

Als iemand met stofzuigers aan de gang gaat zorg er dan wel voor dat je de ventilator tegenhoudt. De luchtstroom zal er voor zorgen dat de ventilator heel snel gaat draaien. Hij gaat dan als een dynamo werken en kan door het hoge toerental de achterliggende elektronica beschadigen

Goeie tip ! dat heb ik nooit geweten maar meestal houd ik de fan ook vast met schoonmaken  ;)

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

at was dat de processor continu op 95% draaide

 

Maar dat is wat Winwiz al zei.

 

Te veel achtergrond programma's is niet zo'n probleem. Die verbruiken meestal geen CPU. Jij hebt toch wat rommel draaiende gehad dat continu 95% verstookte.

Heb je niet gehoord welke programma's dat waren?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik ben nog altijd bezig met dit probleem,en bij de minste gaat de temperatuur gemeten met hw monitor naar 80 zelfs 90° C.

Nochtans draait er bijna niks op de achtergrond en is de koelplaat gereinigd en opnieuw bevestigd met nieuwe koelpasta.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja,maar die vind niks.Maar het is merkwaardig,hij zou een ganse tijd tussen 45-65°c hebben,met plotse pieken naar 88° en meer.Zie bijlage.
Merkwaardig,dit staat hier niet meer? :confused: Maar ik meen,dat ik ook geschreven had van de fout van de bios van "ondersteund de huidige processorstappen niet" had geplaatst,en een lid had er ook een antwoord op gegeven.Of heb ik per vergissing/vergetelheid 2 topics over lopen? :confused:

En ik denk dat ik daar het probleem moet zoeken.

post-40019-0-51783300-1405676314.jpg

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...