Ga naar inhoud


Windows partities / hele OS disk klonen met Clonezilla


Jürgen

Aanbevolen berichten

In mijn laptop zit een 500Gb HDD met daarop 4 partities waarvan de eerste 2 herstelpartities zijn, op de 3e partitie staat het OS en op de 4e de data.

 

Nu wil ik deze HDD vervangen door een 256Gb SSD en de 500Gb HDD als 2e harddisk inbouwen die dan uitsluitend als datadisk wordt gebruikt.

Ik heb deze move al eens gemaakt maar toen ik de 500Gb HDD met een Acronis Image in de originele staat terug wilde brengen ging er iets mis en dat was overigens niet de 1e keer.

 

Nu heb ik geconstateerd dat Clonezilla veel gemakkelijker en wellicht betrouwbaarder werkt dan Acronis.

 

Ik wil nu met Clonezilla alle partities inclusief het OS van de originele HDD overbrengen naar de SSD zodat deze als OS disk fungeert.

Op enig moment moet het echter weer mogelijk zijn om de 500Gb HDD weer in de originele staat terug te brengen zodat deze dan weer als OS disk fungeert.

 

Hierbij de volgende vragen:

 

Welke optie moet ik in CloneZilla gebruiken, een disk image maken of een image van alle partities?

 

Kan ik de originele 500Gb HDD, dus nog inclusief het OS, ongewijzigd als 2e harddisk, 'dataschijf' gebruiken of moet ik na het 'klonen' eerst de partities verwijderen voordat ik Windows opnieuw opstart?

 

 

Het zou mijn voorkeur hebben als de partities gehandhaafd konden blijven zodat ik de HDD bij calamiteiten onmiddellijk weer als OS disk kan inzetten.

Ik gebruik dan de ruimte op de 4e partitie als dataopslag.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik werk nu al jaren met Acronis en hier is echt nog nooit iets gebeurd met het terug zetten van een image, heb er gisteren zelfs nog 1 terug gezet bij een klein bedrijf.

 

Ik vind Acronis absoluut 1 van de beste programmas om backups te maken en vooral zeer betrouwbaar. 

 

Clonezilla is heel simpel en makkelijk maar wat mij betrefd te weinig opties aanwezig om te kiezen. Volgens mij kun je ook niet in je gemaakte image om er maar een paar bestanden uit te halen voor reparatie in plaats een gehele image terug te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon klonen en in de bios als opstartschijf de SSD zetten. Mocht je terug willen kun je dit in de bios weer aanpassen. Aan de 500 GB schijf is dan immers niks veranderd en kan zo weer opstarten. Waarom je nu continu zo aan het vogelen bent begint me te ontgaan. Je hoeft maar een keer iets over het hoofd te zien en je hebt niets meer wat kan opstarten. Als je wilt oefenen met een andere OS doe dit dat in VMware, virtualbox of HyperV....  Je hebt elders al aangegeven dat je Citrix moet kunnen blijven gebruiken. Als je dan toch wil blijven spelen koop dan een extra schijf en richt dit volledig werkend in (of kloon een werkend systeem) en houdt deze apart zodat je altijd binnen een paar minuten weer in de lucht kan zijn.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Winwiz, al mocht ik dan volgens jouw al aan het 'vogelen' zijn dan mag ik dat toch wel zelf uitmaken en ondanks dat ik het niet verplicht ben zal ik de reden hiervoor hieronder opgeven.

Waarom denk je dat ik op dit moment met VM VirtualBox aan het stoeien ben?

 

Verder ben ik niet diegene die Citrix wil blijven gebruiken want naar mijn mening bedoel jij het forumlid Con.

 

De reden voor het 'vogelen' is dat ik onmiddellijk na aankoop van mijn nieuwe Asus laptop een SSD als OS disk had ingebouwd en de daarvan vrijkomende HDD als 2e interne disk gebruikte.

Dat ging perfect totdat de laptop begin vorige week defect raakte (waarschijnlijk moederbord) en voor reparatie moest worden opgestuurd.

Hiervoor moest ik echter de laptop in originele staat terugbrengen en daarom dus het 'gevogel' en ik zou niet weten wat hieraan mis is.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de HD eruit halen, de SSD erin zetten en deze nieuw inrichten. Dus geen gehannes met een image. Als dat werkt kan je volgens mij gewoon de 2e schij erbij plaatsen. Dan pak je daarvan alleen de data partitie en die geef je een driveletter.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asus doet niet zo moeilijk (zelf aan de hand gehad) en verlangt niet dat je nog een originele installatie hebt. Dat is ook niet haalbaar want zodra je hem aanzet is hij al niet standaard meer. Wat ze wel verlangen is toegang tot het OS om te kunnen testen. Hebben ze dat niet heb je grote kans dat ze een nieuw adminstrator account aanmaken of in het ergste geval een verse image erop zetten. Data is zeker niet veilig dus daar moet je een backup van hebben. De oplossing van Psychosammie zou ik ook doen dat is het meest veilige en je hebt altijd "een originele" installatie. De SSD zou ik niet klonen maar voorzien van een verse installatie die niet voorzien is van overbodige software die asus standaard meelevert. Eventuele drivers en belangrijke programma's kun je dan van de harddisk ophalen zoals de aansturing van de functietoetsen. Het is sowieso geen goed idee om een bestaande installatie van een harddisk over te zetten naar een SSD

 

Als je meteen had verteld waarom je dit zo wil, had je ook een ander antwoord gekregen en dat had gelijk geweest aan die van Psychosammie. Er zijn op het forum een aantal mensen die flink aan het experimenteren zijn. Daar is op zich niets mis mee, maar het vraagt een keer om problemen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk nu al jaren met Acronis en hier is echt nog nooit iets gebeurd met het terug zetten van een image, ....

Klopt, ik gebruik Acronis al sinds 2010, zit nu op versie 2014 en het functioneert meestal prima en zeker als ik direct vanuit de Windows omgeving een Image Restore opstart.

Nu zal het probleem ook niet bij Acronis liggen maar aan mijn ongetwijfeld foutieve handelingen.

Ik maak elke week een Disk Image van de OS (SSD) disk en bewaar die op een externe USB disk.

Voor de duidelijkheid, op dat moment bevatte de OS disk maar èèn (opstart)partitie want mijn data zet ik immers neer op de 2e HDD.

 

Het bedoelde probleem trad op toen ik mijn laptop in de originele staat moest terugbrengen, dus de originele 500Gb HDD teruggezet.

Daarna heb ik via een eerder aangemaakte USB stick de Recovery optie gebruikt om de 4 originele partities weer aan te maken.

Hierna wilde ik nog 1 keer proberen of ik via de Acronis disk image mijn data terug te zetten.

Hiervoor Acronis met een bootable USB stick opgestart en de betreffende image op de externe USB HDD opgezocht en toen liep ik vast.

 

Zoals al geschreven, de disk image bevatte 1 partitie maar de disk waarop ik wilde restoren bevatte 4 partities waaronder op de 3e partitie de opstart partitie.

Ik kreeg het maar niet spits om de Restore succesvol uit te voeren want Acronis wilde niet datgene doen wat ik beoogde.

Nogmaals dat zal vast niet aan Acronis hebben gelegen maar aan mijn handelingen.

 

Om die reden dacht ik dat Clonezilla hiervoor een betere optie zou zijn maar wellicht kan dat ook met Acronis.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asus doet niet zo moeilijk (zelf aan de hand gehad) en verlangt niet dat je nog een originele installatie hebt.

 

 

Als je meteen had verteld waarom je dit zo wil, had je ook een ander antwoord gekregen en dat had gelijk geweest aan die van Psychosammie. Er zijn op het forum een aantal mensen die flink aan het experimenteren zijn. Daar is op zich niets mis mee, maar het vraagt een keer om problemen.

Volgens de Asus support afdeling moest ik de laptop wel in de originele staat terugbrengen, dus in elk geval met de originele HDD en dus niet met de SSD en daarvoor moest ik wel de beschreven acties uitvoeren.

 

Uiteraard had ik de reden erbij kunnen vermelden maar ik wilde juist voorkomen dat het verhaal nog langer werd maar wellicht was het toch beter geweest.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de Asus support afdeling moest ik de laptop wel in de originele staat terugbrengen, dus in elk geval met de originele HDD en dus niet met de SSD en daarvoor moest ik wel de beschreven acties uitvoeren.

 

Uiteraard had ik de reden erbij kunnen vermelden maar ik wilde juist voorkomen dat het verhaal nog langer werd maar wellicht was het toch beter geweest.

 Bij mij deden ze helemaal niet moeilijk. Ze vroegen het in eerste instantie wel (standaard vraag) maar toe ik vertelde dat ik zelf een schone installatie had gemaakt was het geen probleem

 

Als je het op de manier doet zoals Psychosammie schreef, kun je bij problemen de SSD eruit halen, in de bios de opstart wijzigen en  je bent binnen 5 minuten weer origineel.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helder, zodra de laptop terug is ga ik dit inderdaad proberen, scheelt een hoop werk en eventuele ergernis.

 

Gelukkig heb ik mijn oude Acer laptop nog met daarop Linux en via VirtualBox kan ik tijdelijk Windows XP gebruiken, dit uiteraard zonder netwerk toegang.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

:)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...