Ga naar inhoud


Hoeveel gewicht in de tegelvoet voor een T90?


Ramiro

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig mijn T90 in elkaar te zetten.

Ik heb er een tegelvoet 4x40x60 bij.

 

Hoeveel gewicht moet ik hier in leggen?

Zijn 4 tegels van 40x60x5cm genoeg?

Het voelt voor mij zeer zwaar aan maar wil het toch graag zeker weten.  :whistle:

 

Bij de tegelvoet zaten volgens mij ook geen bouten en moeren voor de buis.

Welke maat moet ik hier precies voor hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 tegels moet genoeg zijn. Ik heb dezelfde schotel, en hij heeft al aardig wat stormen doorstaan zonder te verschuiven. Zorg er wel voor dat je de buis een stuk korter maakt, zodat de onderkant van de schotel net boven de tegels hangt. Daarmee beperk je de windlast.

 

post-38236-0-07565900-1375296235_thumb.jpg

 

  • Like 1

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er erg strak uit, netjes!

Waar heb je die box eigenlijk vandaan waar alles ingaat?

 

 

4 tegels moet genoeg zijn. Ik heb dezelfde schotel, en hij heeft al aardig wat stormen doorstaan zonder te verschuiven. Zorg er wel voor dat je de buis een stuk korter maakt, zodat de onderkant van de schotel net boven de tegels hangt. Daarmee beperk je de windlast.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ramiro

De ene plek is de andere niet en het zou kunnen dat je schotel op een plaats komt te staan waar hij erg veel wind vangt bijv. hoog en midden in de polder of dicht aan zee. Je kan er dan nog rekening mee houden in welke richting je de tegelvoet draaid. Op de foto van Creatura is te zien dat de lange zijde van de tegelvoet hoofdzakelijk dwars op de schotel staat. Als je de tegelvoet met zijn langste zijde precies in de richting plaats waarin ook de schotel kijkt, dan heb je maximale stabiliteit, immers wind die dwars op de schotel waait, oefent lang niet zo'n grote kracht op de schotel uit als wind die er recht van voren op blaast.

Gewoon vier tegels is voldoende maar wel de schotel zo laag mogelijk zetten. De onderzijde van de schotel zo'n 15cm van de tegels zoals creatura ook schrijft
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt er altijd nog wat losse tegels op leggen wanneer je twijfelt. Gewoon wat extra stoeptegels op de hoeken van de voet.

Wanneer je aan de top van de mast trekt, kun je zelf wel inschatten of de schotel stevig staat.

Bedenk wel, dat hoe hard je er ook aan trekt, de windkracht vele male meer druk zal uitoefenen wanneer deze vol op de spiegel staat!

Een goede rukwind zal zomaar een drukgewicht van 200 kilo kunnen geven.

Wanneer er obstakels in de omgeving staan zoals bomen en gebouwen die de wind breken, dan zullen extra tegels niet nodig blijken.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je die grote tegelvoet op een grasdek of op de tuingrond opbouwt, gaat de boel ook nog inklinken. Wat voor (wind)kracht moet er dan wel niet op om de boel ook maar 1 mm te verplaatsen. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Extra tegels erbij dat kan maar bedenk wel dat 4 betontegels van 40x60x5cm al 120 kg wegen. Ga je er twee op elkaar leggen, dan is dat al 240kg exclusief het gewicht dan de tegelvoet en schotel en het gewicht van de persoon die de zaak gaat afstellen. Zeker voor een dak van een schuurtje is dit wel erg veel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er erg strak uit, netjes!

Waar heb je die box eigenlijk vandaan waar alles ingaat?

Via een bekende webshop waar ze van alles verkopen. Google even op "installatiekast" en je hebt keuze genoeg.

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 10 van die grote tegels op liggen.

Ook een WF90.

Zelfgelast frame en M10 bouten om de pijp aan het frame te monteren.

 

Betonnen dak en redelijk dicht aan de kust.

 

Je kunt toch je schotel over de pijp zo laag mogelijk afstellen, dan hoef je niet te zagen.

Of zit er bij de nieuwere typen iets dat montage middenop een pijp onmogelijk maakt?

 

Oja, die oude WF had waardeloze bouten. Monteer dan meteen RVS.

Gtz. Martje B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De huidige Wavefields hebben betere schroeven, die roesten niet meer (zo snel).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan jammer genoeg niet over de buis inderdaad, er zit een lipje dat dit tegenhoud.

Weet iemand bij welke zaak ik hem zou kunnen laten afzagen of moet ik gewoon zo een apparaatje kopen die je rond draait?

Hoeveel centimeter moet de pijp dan worden ipv 60?

 

Hij komt trouwens hier te staan: 

Lat: 52° 20' 13.0626"
Long: 4° 47' 14.3988"
Op een kleine dakkapel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je een pijpensnijder? Als je die moet kopen die 60mm stalen pijp moet kunnen snijden, dan zit je toch al dik boven de €100,-.
Maar je kunt toch wel met een ijzerzaag omgaan zeker? Welke hobbyist heeft die nu niet in huis. Wel even mooi haaks aftekenen maar dat kun je heel eenvoudig doen door er een vel A4-papier recht omheen te wikkelen.

 

Heb je trouwens wel een tegelvoet met een pijp van 60mm?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de T90 kun je de Satlex-calculator gebruiken. Ik heb de locatie al ingevuld en ontvangst van de Astra 1, 2, 3 en Hotbird. Wil je meer satellieten ontvangen, dan moet je de meest oostelijke en westelijke veranderen.
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.0&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=52.3369&lo=4.7873&country_code=es

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...