Ga naar inhoud


Hoe te handelen bij problemen na verloop garantietermijn fietsaccu


Jürgen

Aanbevolen berichten


Een personenauto accu kost circa Euro 100,- en die kun je eenvoudig (zelf ?) vervangen. En die staat geheel los van de electronica.

 

Vandaar dat ik een electrische fiets (ouder model) van 24 volt probeer aan te passen. Ga het batterijpack vervangen door twee gesloten compacte accu's van 12 volt. Kosten Euro 60,- per accu. Kunnen eenvoudig in de fietstas.

 

Maar je kunt ook denken aan een kunststof houder met een accu aan beide zijden van de bagagedrager.

 

En met twee van die kleine accu's hebben je ook nog een grotere actie radius.

 

Zag recentelijk nog een andere eenvoudige oplossing. Het idee van de Solex maar dan geen benzinemotor, maar een electro motor, Is het wel een bromfiets, omdat je niet hoeft te trappen.

 

Twee accu's aan de bagagedrager. En je kunt de motor eenvoudig omhoog klappen en er mee fietsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit is een manke vergelijking: De accu van een auto kost niet 1/5 de van de totale waarde. Het voorbeeld van de E-bike is dat wel.

Vergelijk dan geen appels met peren maar een e-bike met een e-auto. ;) 

Het accu pakket van zo'n auto kost misschien zelfs nog wel meer als 1/5 van de aanschaf waarde.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat ik een electrische fiets (ouder model) van 24 volt probeer aan te passen. Ga het batterijpack vervangen door twee gesloten compacte accu's van 12 volt. Kosten Euro 60,- per accu. Kunnen eenvoudig in de fietstas.

 

Een alternative spanningsbron is niet realistisch.

De fiets accepteert alleen originele accu's waarin een valide serienummer is ingebakken.

Ook al zou je dit kunnen realiseren dan dient de accu door een erkende fietsenmaker d.m.v. speciale programmatuur op te fiets worden aangemeld.

Als argument hiervoor schrijft de fabrikant dat dit gedaan is om diefstal te voorkomen, in elk geval leuk bedacht.

Als de fabrikant weigert om coulance toe te passen dan kun je een nieuwe accu kopen of de fiets naar de schroothoop brengen.

De fabrikant weet ook wel dat men dit niet zo snel zal doen en dat de nogal dure accu's gewoon gekocht worden.

Nu denk ik dat dit op alle E-Bikes van toepassing is en dat we / ik dit gewoon moeten accepteren.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso geen leverancier vermelden maar vind het ook niet helemaal kies om gelijk het merk te vermelden.

De praktijk heeft geleerd dat dan vaak oneigenlijke discussies ontstaan.

 

Het gaat hierbij om 2 fietsen Gazelle Medeo Innergy.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gedeelte over de leverancier was alleen maar om ongelukken te voorkomen.

Dat je met de regel op de hoogte was had ik overigens wel verwacht.

 

Nu het merk en type bekent is kan er misschien meer info komen over de gebruikte techniek.

Dat is en was de insteek om naar het merk en type te vragen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergelijk dan geen appels met peren maar een e-bike met een e-auto. ;)

Het accu pakket van zo'n auto kost misschien zelfs nog wel meer als 1/5 van de aanschaf waarde.

Ik refereerde naar jouw eerdere stelling:

 

Dat is een beetje kort door de bocht.

E-bikes kosten inderdaad rond de € 2.500, maar een vervangende accu slechts € 500.

Je gooit je auto toch ook niet weg wanneer de accu (slijtage onderdeel) versleten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergelijk dan geen appels met peren maar een e-bike met een e-auto. ;)

Het accu pakket van zo'n auto kost misschien zelfs nog wel meer als 1/5 van de aanschaf waarde.

 

Dat kan zijn maar daar heb je dan wel 6 jaar garantie op. Tenminste bij Toyota is dat zo.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm..misschien in NL anders dan in Duitsland. Mijn broer heeft zo´n hibride model, vrij nieuw nog. Laatst weekend erin gereden en hij vertelde mij dat de wagen 6 jaar garantie heeft op de accu heeft. Misschien heeft ie zich vergist.

 

Ik vind de garantie op die fiets accu wel erg weinig want daar rij je geen 100.000 km mee.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zie ik de mannen of vrouwen uit mijn leeftijdscategorie niet zo 1-2-3 met dezelfde accu 100.000 km afleggen maar het zou veel beter zijn dat de fabrikant i.p.v. 2 jaar garantie minimaal de 600 volledige (ont) ladingen garandeert.

Na die 600 ladingen heeft de accu nog maar 60% capaciteit maar dan heb je even afhankelijk van de rijstijl toch zeker 36.000 km afgelegd en dat is andere koek dan mijn huidige 3.000 km.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...