Ga naar inhoud


Hoe te handelen bij problemen na verloop garantietermijn fietsaccu


Jürgen

Aanbevolen berichten

Omdat ik uit de via het Internet gevonden documentatie niet helemaal wijs kan worden wil ik deze vraag hier eens neerleggen.

 

Zowel mijn vrouw als ik gebruiken een elektrische fiets van hetzelfde merk / type en daar hebben we vanaf het begin als problemen met de bijbehorende accu's.

Al 2 keer is binnen de garantietermijn van 2 jaar een van de accu's defect geraakt.

1 keer is die correct vervangen maar in het 2e geval niet omdat ik het garantiebewijs niet meer kon overleggen en in het laatste kon ik me zelf nog in vinden.

 

Deze week heeft echter de originele meegeleverde accu van mijn fiets de geest gegeven en dat na een gebruiksperiode van nog net geen 3 jaar en nog geen 3.000 afgelegde kilometers.

De meting bij de fietsenmaker via speciale apparatuur van de fabrikant wees uit dat de accu 100% capaciteit heeft, en verder in orde is maar er schijnt een soort los contact in de accu te zitten waardoor de accu niet meer bij laadt en geen ondersteuning biedt.

 

Uiteraard werd nu geroepen dat ik geen aanspraak meer kan maken op garantie want de 2 jaar zijn ruimschoots om en theoretisch is dit natuurlijk helemaal correct.

Een nieuwe accu kost circa € 500,= dus die koop je nu ook niet zomaar 1-2-3.

 

Nu ben ik van mening dat als een accu die conform de door de fabrikant opgegeven regels is onderhouden en het aantal ladingen nog geen 20% van het aantal maximaal voorgeschreven ladingen heeft bereikt toch langer dan 3 jaar mee zou moeten gaan.

Ik verwacht geen nieuwe accu maar toch wel wat coulance bij het kopen van een vervangende accu.

 

Heb ik als consument hierin nog enig wettelijk recht op te eisen?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


als de garantie termijn afgelopen is kun je enkel op coulance HOPEN

als de fietsenmaker / verkoper jou als goede klant ziet doet ie iets van de prijs (meer mag je niet verwachten)

 

de accu's op een fiets krijgen meer te voortduren dan een accu in een auto

- qua schokken en stoten

- alsook qua ontlading en partiële oplading

- de accu behuizing is meestal niet gedempt en een dramatische ontwerp fout BIJ alle E-fietsen die ik ken

 

wellicht zijn er anderen met identieke klachten, die moet je opzoeken en samen een klacht indienen

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De meting bij de fietsenmaker via speciale apparatuur van de fabrikant wees uit dat de accu 100% capaciteit heeft, en verder in orde is maar er schijnt een soort los contact in de accu te zitten waardoor de accu niet meer bij laadt en geen ondersteuning biedt.

 

Is de accu niet open te snijden en het losse contact te repareren?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik uit de via het Internet gevonden documentatie niet helemaal wijs kan worden wil ik deze vraag hier eens neerleggen.

 

Zowel mijn vrouw als ik gebruiken een elektrische fiets van hetzelfde merk / type en daar hebben we vanaf het begin als problemen met de bijbehorende accu's.

Al 2 keer is binnen de garantietermijn van 2 jaar een van de accu's defect geraakt.

1 keer is die correct vervangen maar in het 2e geval niet omdat ik het garantiebewijs niet meer kon overleggen en in het laatste kon ik me zelf nog in vinden.

 

Deze week heeft echter de originele meegeleverde accu van mijn fiets de geest gegeven en dat na een gebruiksperiode van nog net geen 3 jaar en nog geen 3.000 afgelegde kilometers.

De meting bij de fietsenmaker via speciale apparatuur van de fabrikant wees uit dat de accu 100% capaciteit heeft, en verder in orde is maar er schijnt een soort los contact in de accu te zitten waardoor de accu niet meer bij laadt en geen ondersteuning biedt.

 

Uiteraard werd nu geroepen dat ik geen aanspraak meer kan maken op garantie want de 2 jaar zijn ruimschoots om en theoretisch is dit natuurlijk helemaal correct.

Een nieuwe accu kost circa € 500,= dus die koop je nu ook niet zomaar 1-2-3.

 

Nu ben ik van mening dat als een accu die conform de door de fabrikant opgegeven regels is onderhouden en het aantal ladingen nog geen 20% van het aantal maximaal voorgeschreven ladingen heeft bereikt toch langer dan 3 jaar mee zou moeten gaan.

Ik verwacht geen nieuwe accu maar toch wel wat coulance bij het kopen van een vervangende accu.

 

Heb ik als consument hierin nog enig wettelijk recht op te eisen?

 

Het wil niet zeggen als de garantie termijn is verlopen, dat je nergens meer recht op hebt. De vraag is, wat is de te verwachten normale levensduur van een dergelijke accu?

 

De accu zelf bestaat uit een aantal losse cellen, die met een metalen stripje en een puntlasverbinding aan elkaar verbonden zijn.

 

Die cellen kun je eenvoudig (laten) vervangen, als je de batterij-kast kunt open maken.

 

Recentelijk zo'n ding opengemaakt met de nodige moeite. Hierin zat ook het computerboardje en daar zat het defect in. Boardje is ingebed in de epoxie, dus je kunt er ook niets aan meten. Er zat ook nog een doorgeslagen zekering op. Maar dat was ook niet de oorzaak.

 

Die kastjes worden alleen compleet geleverd inclusief het computer gedeelte.

 

De bijbehorende databus kan alleen met software van de fietsenmaker ingesteld worden.

 

Dus ben je min of meer overgeleverd aan de fabrikant.

 

Voor een andere electrisch aangedreven fiets, met batterijen in de fietstas, ga ik twee kleine gel-accu's toepassen van 2x12 volt = 24 volt. Van die kleine accu's zijn er in alle soorten en maten. En je kunt een gewone acculader gebruiken.

 

Waarom er bij de fietsen geen gewone gel- of agm accu wordt toegepast is voor mij een raadsel. 

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf repareren is geen optie.

Toen de laatste defect geraakt accu niet vervangen werd heb ik deze even gesloopt en toen bleek dat dit wel een hele complexe constructie is.

De 36V accu bestaat uit 3 aan elkaar gekoppelde 12V packs van elk 12 Li-Ion cellen die met circa 18 stuurstroomkabels op een uitgebreide printplaats zijn aangesloten.

De 3 packs zijn door een penverbinding voor wat betreft de hoofdstroom aan elkaar gekoppeld.

 

Uit elkaar halen is één maar weer in elkaar zetten is een ander verhaal.

Ik heb de laatste defecte set nog bewaard en zoals ik kon meten hebben alle 3 packs een spanning van minimaal 12V dus of er nu cellen stuk zijn betwijfel ik, het zal wel in de printplaat zitten en daar kun je natuurlijk niets mee.

 

De fietsenmaker heeft geconstateerd dat de huidige defecte accu wel 100% 36V aangeeft en dientengevolge zou moeten functioneren.

Hij kan daar ook niets mee en zal dinsdag aanstaande contact opnemen met de leverancier va de fiets.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een accu de benodigde spanning aangeeft zegt geheel niets.

Een accutest bestaat uit het meten van de spanning en het meten van de te leveren stroom bij een bepaalde belasting.

Geeft hij keurig 36V aan maar klapt deze bij het belasten in elkaar naar 24V dan is je accu dus nog steeds defect.

Vaak is het ook zo dat het gehele accupack niet defect is maar slechts een paar cellen. zou je die weten te vervangen dan werkt alles gewoon weer want ook bij een accu geldt de regel dat de zwakste accucel bepaald hoeveel capaciteit je accu heeft.

Heb je zelf geen accutester dan is een 12V lampje (kenteken verlichting van de auto oid.) vaak wel een handig hulpmiddel om te kijken of de accu wel goed is (lamp aansluiten en met je multimeter testen of de spanning niet in elkaar klapt en bij 36 V wel 3 lampjes in serie zetten)

 

Maar even los daarvan betekend het dat als na de garantie periode iets defect gaat het niet dat je dan geen garantie meer hebt. Voor het verstrijken van de garantie periode moet nl. de leverancier bewijzen dat jij je accu niet goed hebt gebruikt en dat daardoor het defect is ontstaan na de garantie periode moet jij zelf bewijzen dat er een ondeugdelijk product is geleverd.

Als het de printplaat is die geheel is ingegoten dan mag het duidelijk zijn dat er een ondeugdelijk product is geleverd immers die is volledig ingegoten en moet toch minimaal net zo lang meegaan als de accu's en dan heb je gewoon recht op garantie (vaak is dit wel een afbouwende garantie bijv. 80% in het 3e jaar 60% in het 4e jaar enz.)

Een loodaccu heeft een gemiddelde levensduur van 4 jaar, hoe dat met ion accu's zit weet ik niet.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De leverancier geeft aan dat de accu na 600 volledige ontladingen nog 60% capaciteit beschikbaar heeft.

M.a.w. als ik de accu telkens maar voor 20% leeg trek dan zou de accu pas na 3.000 ontladingen de 60% capaciteit hebben bereikt.

Alleen de volledige ladingen worden geregistreerd dus alle deelladingen worden opgeteld tot hele ladingen.

Dus er wordt in feite niet gesproken over een gemiddelde / maximale leeftijd in jaren.

 

Nu is dat bij ons niet het geval, wij laden de accu in de regel pas op als de accu voor circa 80 á 90% leeg is.

Volgens de fietsenmaker had mijn defecte accu pas 156 volledige ladingen ondergaan dus daarop zou ik niet mogen worden afgerekend.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de accu zelf is gewoon goed. Alleen wordt de stroom niet ingeschakeld, Waarschijnlijk is het relais op de printplaat defect.

 

Dat was in het geval hier ook het probleem. Systeem was een BionX. Nog naar de fabrikant geschreven voor een ander computer board. Maar geen antwoord.

 

Accudoos zat overigens in elkaar geplakt met enige dotten kit,

 

De eigenaar van de fiets kreeg wel een bedrag retour bij inleveren van de batterie doos, als het een complete nieuwe set zou aanschaffen.

 

Zodoende worden het nog dure km's.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij nog een tweetal foto's die ik gemaakt heb van de gesloopte vorige accu.

Bij de vorige accu was ook letterlijk het licht uit dus de display deed helemaal niets.

 

Bij het huidige probleem doet de display en de verlichting het gewoon alleen is er geen ondersteuning, batterij indicator blijft uit en de accu is niet op te laden.

Als ik op de achterkant op de soort startknop druk lichten alle LED's op wat betekend dat de accu vil is.

 

 

post-37183-0-54513700-1400958236_thumb.jpg

post-37183-0-18149700-1400958248_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip,heb je al rechtstreeks naar de fabrikant geschreven/gemaild?Ook al is die in het buitenland of zelfs buiten europa?Probleem is een beetje het garantie bewijs.Maar ik heb buiten de garantie nog geholpen geweest rechtstreeks door de fabrikant,waar de winkel weigerde wegens uit garantie.Maar de ene fabrikant is de andere niet.

Waar ik soms ook op bots,is dat je van batterijen soms de defecte cel(len) kan vervangen,maar dan heb je pech,dat het printje (de computer als het ware) blijft aangeven aan de lader,dat die defect is,omdat ik het materiaal en de mogelijkheid niet heb,om dat printje wijs te maken,dat die hersteld is.En zo'n printje vinden,is haast onmogelijk,want dan ben je beter soms af met een volledige nieuw accupack,ondanks,dat je herstelde accu pack weer 100% ok is,maar dat de print dienst weigert. :(

off toppic,dat komt meer en meer een trend,je kan wel nog iets repareren,maar zolang je het niet kunt aangeven aan de boordcomputer als het ware,dat het hersteld is,dan mag je het wel vergeten  :( .een wasmachine in mijn voorbeeld.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duurzaam ? Alles is erop gericht om maar snel weer nieuw te kunnen verkopen. Zoals de onderdelen prijs. De verkrijgbaarheid van losse onderdelen. Het open maken van de behuizing. Elektronica die alleen door de leverancier kan worden ingesteld.

 

Hoeveel wasmachines, printers etc worden er weggesmeten terwijl er maar een kleinigheid aan mankeert.

 

Zo gaat het nu ook met die elektrische fietsen. En als de aandrijving niet goed meer werkt, dan heb je er niets meer aan. Eigenlijk moet je een defecte cel of een computer boardje eenvoudig kunnen vervangen. Net als een band plakken.

 

Weg circa Euro 2.500,- en een onnodige hoeveelheid afval erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Duurzaam ?

 

Weg circa Euro 2.500,- en een onnodige hoeveelheid afval erbij.

Dat is een beetje kort door de bocht.

E-bikes kosten inderdaad rond de € 2.500, maar een vervangende accu slechts € 500.

 

Je gooit je auto toch ook niet weg wanneer de accu (slijtage onderdeel) versleten is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een beetje kort door de bocht.

E-bikes kosten inderdaad rond de € 2.500, maar een vervangende accu slechts € 500.

 

Je gooit je auto toch ook niet weg wanneer de accu (slijtage onderdeel) versleten is.

Dit is een manke vergelijking: De accu van een auto kost niet 1/5 de van de totale waarde. Het voorbeeld van de E-bike is dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen de accu, maar ook de andere aandrijf onderdelen laten zich moeilijk vervangen. Het is er niet op ingericht om eenvoudig gerepareerd te kunnen worden. De eerste vraag is altijd hoe oud is het ding. De "kosten" zijn dan zo hoog dat je beter een nieuwe kunt kopen. Als 2 x een nieuwe accu hebt moeten aanschaffen dan is dat al ongeveer de helft van het totale aankoopbedrag. Bij printers is dat nog veel erger. 

 

En wat zijn precies de kosten als het eenvoudig te repareren was geweest door alleen het defecte onderdeel te vervangen. Cellen kun je toch ook eenvoudig zoals bij een (goede) zaklantaarn opbergen en dan zelf vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...