Ga naar inhoud


XP1000, geen mount mogelijk naar NFS of CIFS share


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Eergisteren de laatste OpenPli 4.0 op mijn XP1000 gezet, maar sindsdien is er op geen enkele manier meer een mount mogelijk naar een CIFS of NFS share op mijn NAS.

 

Netwerktechnisch is er niets veranderd en dezelfde share is met exact dezelfde gegevens wel nog toegankelijk vanaf een ET9500 in hetzelfde lokale netwerk.

 

Ik heb het zowel met de automounter in Pli als met autofs geprobeerd (handmatig geïnstalleerd) , maar ik krijg na lang wachten een timeout.

 

Kent iemand dit probleem, of liever nog, een oplossing?

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Beheerder

In geval van een handmatige mount poging:

root@xp1000:~# mount -t nfs 192.168.2.5:/c/media /media/nas -o nolock -o nfsvers=2
mount.nfs: Connection timed out
mount: mounting 192.168.2.5:/c/media on /media/nas failed: Connection timed out

en

root@xp1000:~# mount -t nfs 192.168.2.5:/c/media /media/nas -o nolock
mount.nfs: Connection timed out
mount: mounting 192.168.2.5:/c/media on /media/nas failed: Connection timed out

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie je op de NAS wel dat er een poging tot verbinden wordt gedaan vanaf de XP1000?

 

Zou sowieso even proberen NAS en netwerk (router) te herstarten, misschien staan er ergens tijdelijk nog instellingen opgeslagen van je vorige firmware waardoor het nu met OpenPli niet lekker loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het listen van de exports duurt ook eeuwig. Het duurt zeker 2 a 3 minuten tot er een reactie komt:

root@xp1000:~# showmount -e 192.168.2.5
Export list for 192.168.2.5:
/c/data  192.168.2.7,192.168.2.15,192.168.2.11,192.168.2.10
/c/media 192.168.2.7,192.168.2.15,192.168.2.11,192.168.2.10
root@xp1000:~# 
root@et9x00:~# showmount -e 192.168.2.5
Export list for 192.168.2.5:
/c/data  192.168.2.7,192.168.2.15,192.168.2.11,192.168.2.10
/c/media 192.168.2.7,192.168.2.15,192.168.2.11,192.168.2.10

Dat is overigens ook op de ET9500 zo, maar daar werkt de share waarschijnlijk allemaal maar 'toevallig' omdat ik die geupgrade heb met de back-up van een eerder werkende situatie. Op de XP1000 ben ik helemaal schoon begonnen met opnieuw inrichten.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zie je op de NAS wel dat er een poging tot verbinden wordt gedaan vanaf de XP1000?

Nee, nergens een (fout)melding te vinden op de nas.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ja, dat is geen enkel probleem.

Vanaf de NAS kan er ook een telnet sessie naar de XP1000 gemaakt worden (andersom, van de XP1000 een SSH sessie naar de NAS werkt ook).

NAS:~# ping 192.168.2.11
PING 192.168.2.11 (192.168.2.11) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.2.11: icmp_seq=1 ttl=64 time=5.64 ms

root@xp1000:~# ping 192.168.2.5
PING 192.168.2.5 (192.168.2.5): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.2.5: seq=0 ttl=64 time=17.740 ms

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Inmiddels kan ik wel met redelijke zekerheid zeggen dat het probleem sinds de nieuwe OpenPli ontstaan is. Met een OpenPli 3 kan ik wel mounten.

 

Het is dus ergens een incompatibiliteitsprobleem tussen de NAS en de openpli 4. Ik had een dergelijk probleem ook met mijn Xbmcuntu die ook na de update geen cifs meer kon mounten, maar gelukkig wel nog NFS.

 

De XP1000 doet geen van beide.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

nfsvers=2

wat is dat voor ouderwetse

nfsvers=3  en hoger

 

oké maar dan naar mounten zelf:

a ) per automount

b ) per auto.network

c ) per autofs

d ) per fstab

 

er hoeft maar een verkeerd bestandje aangeroepen te worden en mounten slaagt niet

> per cifs / samba is de workgroup natuurlijk belangrijk + user:passwd

> per nfs die export per Ipadres op de share

 

onlangs veranderde een ander imageteam iets betreffende mijn receiver merk en ik kon het hele fstab vergeten

( had er altijd één mooi fstab regel voor + één hekje in auto.master )

inmiddels loopt dat gelukkig weer

omdat er in auto.master nog één # nodig was wegens een nieuwe symbolic link die ik niet herkend had en het team erin gefrut had

 

onderzoek >

in een image kan zomaar iets aangepast zijn opdat je oude methodes niet meer werken en dat zal PLI gedocumenteerd hebben

onderzoek of iets ontbreekt >

als er meerdere Openpli-users zijn met mountproblemen op een en dezelfde machine is er vaak een simpel klein probleempje bij het porteren van het image op een andere architectuur ontstaan (een andere box)

 

indien je een andere methode wilt testen, kan ik je die fstab methodiek nader uitleggen

overigens een methode die old-school is en altijd werkt

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Als je handmatig geen mount kan maken, kan je het via fstab en autofs ook wel vergeten. ;)

 

Handmatig lukt dus niet :(

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan bevestigen dat openpli4 sinds een tijdje wat merkwaardige fratsen heeft ook oa met FTP.

Wat er achter zit weet ik niet maar mijn NAS unit kan ik nog wel mounten en werkt prima.

 

Ik heb hem bij mij in etc/fstab staan:

 

 

rootfs               /                    auto       defaults              1  1
proc                 /proc                proc       defaults              0  0
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0  0
usbdevfs             /proc/bus/usb        usbdevfs   noauto                0  0
tmpfs                /var/volatile        tmpfs      defaults              0  0
//192.168.1.203/NAS  /media/hdd           cifs       user=guest,password=
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Hoi TP,

 

Nogmaals geprobeerd, dit keer exact zoals jij het omschrijft, echter weer geen mount.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het lijkt er op. Wel heel erg vervelend want het ding is nogal afhankelijk van die nas.

 

Bedankt voor het meedenken iig.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...