Ga naar inhoud


FritzBox mogelijk met Vodafone Glasvezel?


quattro

Aanbevolen berichten

Sommige glasvezelaanbieders bieden een Fritzbox aan als modem voor een glasvezelaansluiting, bijv. XS4all en Stipte (voorheen Scarlet). Anderen houden halstarrig vast aan hun eigen modem zoals KPN. Nou zag ik hier ooit een draadje voorbij komen waaruit bleek dat het weldegelijk mogelijk is om een FritzBox als modem voor KPN te gebruiken.

 

Nu wil ik graag een abbo bij Vodafone nemen. Zij hebben ook een eigen modem en de klantenservice geeft aan dat een eigen modem zoals een FB niet mogelijk is. Nu is mijn vraag of dit ook echt zo is, of dat het (desnoods met een beetje knutselen) toch mogelijk is om een FB aan de praat te krijgen.

 

NB. het gaat om internet only, dus modems speciaal voorTV en/of telefonie zijn niet aan de orde. Het voornaamste is dat ik mijn FB wil blijven gebruiken voor mijn netwerk. Dit ivm cardserver (intern), VPN, VOIP, FTP server, etc. Als ik hem als client achter een andere modem hang vrees is dat ik weer allerlei problemen oproep ivm portforewards en firewalls enzo.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb vorige maand een Vodafone glasvezel aansluiting gekregen.

Hierbij werd een Draytek modem geleverd waar de glasvezel direct inging.

Je kan deze niet vervangen door een FritzBox, want deze heeft geen glasvezel ingang.

 

Je kan de Draytek simpel configureren zodat al het verkeer naar je FritzBox gaat, zonder problemen met portforewards en firewalls.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat lijkt dan goed te gaan.

 

Krijgt je FB op die manier het WAN IP adres van Vodafone toegewezen, of krijgt hij een client adres van de Draytek?

 

Haal je met deze opstelling ook de volledige up/download snelheid?

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@quattro

 

De Fritzbox krijgt geen WAN ip adres.

Ik haal de volledige snelheid met een 100 Mbit abonnement.

 

@Sjaak(k)

 

Ik had een glasvezel abonnement bij Vodafone met een Genexis modem.

Hiermee kreeg ik ook analoog TV ter beschikking.

Ik heb mijn abonnement opgezegd bij Vodafone en per 1 mei een nieuw abonnement afgesloten bij Vodafone.

Vodafone heeft een monteur gestuurd die het Genexis modem heeft verwijderd en het glasvezel heeft aangesloten op een Draytek modem.

Nu heb ik geen beschikking meer over een analoog TV signaal en mijn eigen Amino 140 IP-TV decoder werkt ook niet meer.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas moet ik terugkomen op mijn eerdere uitspraak dat een FritzBox probleemloos achter een Draytek modem van Vodafone werkt.

Toen ik deze uitspraak deed was het internet opgeleverd maar mijn vaste telefoon nog niet geporteerd naar de nieuwe aansluiting.

Ik kom net terug van 4 weken vakantie. In deze periode is de vaste aansluiting geporteerd.

 

Ik heb nu problemen met uitgaande gesprekken via voipbuster en rebvoice (via FritzBox) en met inkomende gesprekken op mijn vaste Vodafone nummer (via Draytek).

Uitgaand lukt momenteel helemaal niet en inkomend soms wel en soms niet.

Morgen zal ik contact opnemen met de Vodafone helpdesk.

Mijn huidige configuratie heeft een jaar lang probleemloos gewerkt met een Genexis glasvezel moden.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik inmiddels de volgende test gedaan.

Ik heb de utp kabel die normaal in het Vodafone modem gaat, verbonden met een WiFi client die een verbinding maakt met de Expiria Box van de buren.

Dus nu ga ik via de KPN aansluiting van de buren het internet op en de uitgaande gesprekken werken weer.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mati, dank voor de info. Inmiddels aangemeld bij vodafone.

 

Vwb VOIP, dat werkt moeilijk als je dit ingesteld hebt op een router die achter een modem hangt. Voor VOIP moet je router direct op een WAN ip bereikbaar zijn. (Vandaar mijn vraag of de fritzbox een WAN ip krijgt).

 

Zie ook dit draadje: Zie ook dit draadje. http://www.sat4all.com/forums/topic/340382-geen-inkomend-geluid-bij-%C3%A9%C3%A9n-provider/

 

Waarschijnlijk werkt het bij jou dus ook als je nat_aware=yes instelt in het bestandje voip.cfg.

Of je kunt VOIP natuurlijk ook instellen op de draytek en je telefoon daar op aansluiten.

aangepast door quattro

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quattro,

 

Voor uitgaande verbindingen naar VoipBuster of andere SIP providers is een WAN ip niet noodzakelijk.

Ik heb mijn FritzBox een jaar achter een UPC modem gehad met een intern ip adres, zonder problemen.

 

Ik heb gisteren voor een test mijn FritzBox achter een KPN Experiabox van de buren geplaatst en ik kon weer bellen via VoipBuster.

De FritzBox kreeg een intern ip adres van de Experiabox.

 

De Draytek Vigor 2130FVn heeft een aangepaste firmware van Vodafone.

Hierdoor kan je niet inloggen als administrator en niet bij de VOIP instellingen komen.

 

Ik heb vandaag een mail gestuurd naar de support afdeling van Vodafone met het verzoek om het Draytek modem open te zetten voor VOIP.

Quattro, als ik jouw was zou ik kijken of je de aanvraag bij Vodafone nog kan afzeggen.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Annulering inmiddels verzonden. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het idd aan dichtgespijkerde aparatuur van een provider die je in een harnas wil drukken.

Ben benieuwd. Had op 16 juni aangevraagd en dat is 15 (ipv wettelijke 14) dagen geleden...

 

Iemand nog tips voor een betere (en betaalbare) provider waarbij ik wel gewoon vrijheid heb om mn eigen spullen te gebruiken (en/of waarbij ik wel de vrijheid heb om dit naar mijn Eigen hand te zetten?

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al jaren ben ik bezig met voip,en als je een triple player gebruikt,dan heb ik ondervonden,dat voip moeillijk gaat.

De isp zelf gebruikt voor haar eigen telefoon poort 5060,waardoor je zelf maar half zaken kan doen met poort 5060.

Bij scarlet is het niet te doen.Bij telenet en hun wifi modems moeillijk,maar beetje doenbaar.

Maar ja,nederlandse isp's ken ik niet,waar het perfect werkt.

Mocht je de mogelijkheid hebben om je voip gegevens toe te voegen bij hun nummer(s) op die bewuste box,dan zou het volgens mij perfect werken.Want bij mij dommel is ook een triple player,maar laten de firmware grotendeels open.

Ik heb bij hun nummer mijn voip nummers toegevoegd,en werkt perfect. :) .

Maar voip adapters achter lan1,2,3 of 4 werken dan weer stroef.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb inmiddels een bevestiging van Vodafone dat zij UDP poort 5060 blokkeren voor hun eigen diensten.

Dus een fritzbox gaat met een normale configuratie gaat niet werken achter het Draytek modem van Vodafone.

 

Alle Vodafone klanten die nu nog een Genexis modem hebben krijgen in de toekomst ook met dit probleem te maken.

Vodafone wil alle glasvezel aansluitingen voorzien van een Draytek modem. (zonder analoge tv)

 

Na einde van mijn contractperiode ga ik zeker naar een andere provider.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan toch overstappen naar andere VOIP providers die ook alternatieve SIP poorten toestaan?

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alternatieve SIP poorten moet ik mijn Fritzbox 7270 configureren via telnet.

Ik heb voorbeelden gezien waar ik /var/flash/voip.cfg en /var/flash/ar7.cfg moest aanpassen. Maar dit ging niet werken.

 

Ik heb gekozen voor de korte klap.

Ik heb een VPN tunnel naar de router op de zaak. Hierdoor gaat al het uitgaande verkeer van mijn Fritzbox om vervolgens via een UPC aansluiting het internet op te gaan.

Mijn overige internet verkeer gaat via de Vodafone aansluiting.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor alternatieve SIP poorten moet ik mijn Fritzbox 7270 configureren via telnet.

Ik heb voorbeelden gezien waar ik /var/flash/voip.cfg en /var/flash/ar7.cfg moest aanpassen. Maar dit ging niet werken.

 

Ik heb gekozen voor de korte klap.

Ik heb een VPN tunnel naar de router op de zaak. Hierdoor gaat al het uitgaande verkeer van mijn Fritzbox om vervolgens via een UPC aansluiting het internet op te gaan.

Mijn overige internet verkeer gaat via de Vodafone aansluiting.

Huh... ben je nou toch bij Vodafone gebleven? Kan je dat eens uitleggen? Je ergerde je eerst dat ze de boel dichtgooien en nu blijf je toch? Waarom dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit laatste lijkt mij een goed advies, belachelijk dat er geen dvb-c tv en telefoon meer op dit modem zit, Vodafone wil kennelijk op deze manier niet meer afhankelijk zijn van het KPN tv aanbod wat bijna alle glasvezelaars gebruiken, ze promoten liever hun eigen te dure tv platform.  :crazy:

 

Nee precies niet meer afhankelijk van KPN maar dan krijg je dit.. DVB_C gooien ze dan ook maar meteen eraf. Overigens levert KPN zelf uiteraard ook geen DVB-C. Vodafone deed dit eerst wel maar nu niet meer... dan weet je ook dat andere glas ISP,s dit volgens de algemene voorwaarden ook opeens kunnen doen. Tenminste als je er al eentje in jouw streek kan vinden die het nog erbij levert.

Geweldig.. niet maar afhankelijk van KPN maar dan wordt je wel door Vodafone gepakt!

Weet nog bij Kassa dat ze zich niet aan de afspraken hadden gehouden en die woordvoerder daar maar blijven volhouden dat de contracten rechtsgeldig waren terwijl dit echt niet zo was.

Voor mij ook reden om nooit iets met die club van doen te krijgen. Jullie mogen daar anders over denken maar wat ik nu ook weer lees bevestigt mijn overtuiging alleen nog meer.. Jullie mogen daar anders over denken. Prima maar mijn ISP zal het nooit worden.

Als ze dit mij geflikt hadden dan was ik er nog niet klaar mee geweest..

aangepast door VuDuogebruiker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...