Ga naar inhoud


Tijd voor een nieuwe batterij voor in mijn ups?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

ik zie al een tijd,dat mijn batterij van mijn ups,zijnde een apc,niet meer 100% volledig laad.De ups was 2de hands,maar met nieuwere batterijen.De lading toont 97% en de led's op de upc,om te tonen,hoe de batterij geladen is,brand het bovenste ledje ook niet meer.

Is het tijd om de batterij te gaan vervangen?

ps.de datum van batterij vervanging op de bijlage klopt niet.

Het is een smart ups 1500 van apc.

Bedankt voor de tips

post-40019-0-20639600-1403611580.jpg

aangepast door sattv4iedereen

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je hem pas een maand hebt zou ik zeggen er mankeert wat anders aan, maar als de batterij een jaar of 2-3 oud is.....  Dan kunnen ze wel eens minder worden en (eerdaags) aan vervanging toe zijn.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu staat die terug op 100% batterijniveau.maar misschien tijd om in het oog te houden.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal toch wel iets in de handleiding staan over de accu en eventueel onderhoud?

 

Met het minder worden van de capaciteit zal ook je runtime minder worden. Maar ik zou me pas zorgen maken als hij in het rood komt. Of je runtime onacceptabel laag.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen handleiding gekregen,daar die 2de hands was,maar misschien is die de dag van vandaag wel te vinden op het net.Ik zal via de software,mijn UPS in het oog houden,en misschien al even informeren,wat de kostprijs is van dergelijke batterij.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eigenlijk af en toe een calibration doen. Dan weet je exact hoeveel runtime de accu nog heeft.

Voorkomt ook veel ellende want niets is erger dan dat je ups het opgeeft terwijl net je server in de shutdown zit en de registry hives aan het wegschrijven is.

Nadeel is wel dat ook die calibration je accu levensduur verkort.

En niet te veel op die lading ledjes uit doen, een gedegenereerde accu geeft alle ledjes aan maar druk maar eens voor de aardigheid op selftest en poef, piep piep en je server is wel offline inclusief alle aangesloten werkstations :(

En een accupack vervangen in een ups waar een defect accupack uitgekomen is: ook geen zegen. Komt regelmatig voor dat laadstroom gedeelte fucked up is en je alsnog een complete unit moet vervangen.

 

En een officieel APC accupack voor een 1500VA vind ik niet goedkoop, bent zo 200 euro verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de handleiding adviseren ze iedere 3 jaar de batterij te vervangen.

Snelle googel levert mij 1500 batterijen van tussen de 60 en 100 euries.

 

@sattv4iedereen

Ik snap niet dat jij een (belangrijk) apparaat in gebruik neemt zonder even de gebruikershandleiding op te zoeken en door te nemen. :confused:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleine APC units zijn "slechte" UPS'en... Ze "vreten" batterijen, en zijn niet echt betrouwbaar. Ik heb er heel veel in gebruik gehad, en allemaal hebben ze hetzelfde fenomeen, na een aantal jaar zijn je batterijen kapot. Dit komt gewoon doordat het laadcircuit van de UPS te hoog staat afgesteld, en niet "slim" is. Uiteraard weet APC dat, want op die manier hopen ze meer batterijen te verkopen. Zelf heb ik betere ervaringen met Eaton UPS'en... Maar gek genoeg ook heel veel made-in-china sticker merken zijn niet slecht (en goedkoop!) .

Als je een nieuwe batterij wilt kopen voor de UPS, kijk dan wat erin zit, en koop een standaard maintenance free/lek vrije batterij. (Bij voorkeur van het "gel" type) . Die kan je meestal al vinden voor een paar tientjes. Bij APC krijg je een zelfde batterij voor de dubbele prijs.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

inderdaad. En als je van die batterijen van apc dat flinterdunne stickertje afpeutert zie je dat apc ze ook niet zelf maakt :).

 

Overigens zou het best eens kunnen dat je ups net een zelftest heeft gedaan met load, dan schakelt de ups even van net naar batterijen en kijkt of de batterij spanning niet heel erg in kakt tijdens het vragen van vermogen. Daarna schakelt hij weer terug naar net, maar als je er een draaiende pc aan hebt hangen kan het goed zijn dat je batterij niveau zo maar een paar procent lager ligt. Kijk es in de logging, als het goed is wordt dat daar bij gehouden. Kakt je batterij spanning te veel in dan zal het rode lampje gaan branden, en afhankelijk van welk model je hebt gaat het ding nog piepen ook.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

de bedoelde ups levert max 980W en dit is niet in tegenspraak met 1500VA.

Om te weten of de batterijen nog goed zijn belast je de ups eens met een gloeilamp van 230V 100W en dan zou de ups het toch een 7 uur moeten uithouden in de veronderstelling dat de accu's toch al een tijdje gebruikt zijn. In elk geval krijg je dan een idee van de staat van de batterijen.

Kies bij vervanging voor stationaire batterijen, dus geen normale startbatterijen; ik denk 2 stuks 12V 40 Ah.

Als het voor thuis is en de ups niet meer getransporteerd moet worden kan je ook de aansluitklemmen naar buiten brengen en zwaardere accu's gebruiken. De UPS zal dan geen hogere stroom leveren maar wel langer.

De ledjes op de UPS zeggen alles over de laadspanning van de accu's maar niet over de capaciteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, kan mijn vorig bericht niet aanpassen, maar de standaard batterijen zijn veel lichter dan ik dacht. Bij belasting met een lamp van 100W moet de UPS het rond de 3 uur uithouden met nieuwe batterijen. Normaal zal dat dus al wat minder zijn, aan u te oordelen hoe lang de ups moet aanblijven met jouw apparatuur er aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

De vervangende accu's moet je met een zeer speciale lader (pulserend) opladen via een speciale procedure. alleen dan haalt die de maximale capaciteit. Dit soort laders vind men niet zomaar op de markt. laadt je die accu  zo op, dan gaat die minstens 2 maal langer mee ! Een eenvoudige, goedkope oplossing is ook om een oude autoaccu ervoor te nemen.....

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo,

 

Vorige week maandag een Sua1500rmi2u kunnen op de kop tikken voor bijna niets en werkt nog uitstekend! Nu zou ik graag een firmware update laten doen maar zelfs met registratie kan ik de software niet downloaden.

 

het betrefd PowerNet MIB v4.1.2 kan iemand mij dit bestandje eventueel doorsturen.

 

groetjes

 

homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...