Ga naar inhoud


Mosquito bij het parkje zorgt voor geluidsoverlast!


rolandroland

Aanbevolen berichten

Dat valt nogal op! Nogmaals van mij verjaag je jongeren met deze geluiden maar als het letselschade veroorzaakt vind ik dit echt niet kunnen. Bij de NVWA zijn 10 tal klachten bekend. Maar wie weet nu de weg naar de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit te vinden? Ik verwacht niet zo snel dat iemand die jaar of 18 is daar een klacht in gaat dienen. Bij Suske & Wiske was het zo dat een hoog gillende vrouw er voor zorgde dat de ramen gingen barsten of dit nu fictie is of? Ik weet wel dat hele harde geluiden de ramen kan doen trillen denk aan carbid schieten?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb je niet enkele bevriende buren die je mee vooruit kunnen helpen?

 

Indien ze niet kunnen ingrijpen op basis van één individuele klacht, kan je misschien wel even beroep doen op de buren...

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel degelijk hoogfrequent geluid. Tonen die nog hoger dan hoogfrequent geluid is ultrasoon geluid. 

 

In berichtgeving van de FOD staat dit heel duidelijk omschreven:

 

Ultrasone toestellen voor dierenverdrijving produceren geluid van hoge frequenties (8-20kHz) en ultrageluid (>20 kHz). 

De geluidsemissies van dergelijke apparaten zouden voor sommige dieren (ratten, muizen,...) een afschrikkend effect hebben. De producenten mogen zulke apparaten op de markt brengen als ze veilig zijn en geen gevaar opleveren voor de gezondheid van de gebruiker en andere personen. Het CE-teken is het bewijs dat de producent verklaart aan de Europese normen te voldoen. Dit soort toestellen moet voldoen aan de Europese normen voor elektromagnetische straling, elektrische veiligheid en het gebruik van gevaarlijke stoffen (RoHS). 

Helaas is er voor ultrasonische emissie geen (product)norm, noch op Europees, noch op nationaal vlak. Enkele wetenschappelijke organen hebben wel aanbevelingen geformuleerd. 

Hoogfrequent geluid (16 - 20 kHz) veroorzaakt twee soorten biologische effecten: enerzijds objectieve specifieke effecten zoals gehoorverlies (bij langdurige blootstelling) en anderzijds aspecifieke klachten die al na enkele minuten kunnen optreden. Deze laatste omvat hoofdpijn, oorsuizen, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid, die optreden na een blootstelling van enkele minuten. Afhankelijk van de geluidssamenstelling en persoonlijke gevoeligheid (ook leeftijdsgebonden) kunnen mensen deze specifieke hinder ervaren al vanaf 75 dB. 

Voor deze frequentiegebieden geven twee internationale instanties, het International Non-Ionizing committee (INRC/IRPA, 1984) en Health Canada (1991), een grenswaarde voor het geluidsdrukniveau bij beroepsmatige blootstelling van 75 dB. Het IRNC/IRPA geeft bovendien ook een waarde voor blootstelling van de algemene bevolking, namelijk 70 dB bij 20 kHz. Het respecteren van deze grenswaarden zou bescherming bieden tegen de aspecifieke klachten en mogelijk gehoorverlies ten gevolge van langdurige blootstelling. 

Er zijn in België geen normen voor bescherming van de algemene bevolking tegen hoogfrequent geluid en ultrageluid. De FOD volksgezondheid heeft voor 7 verschillende ultrasone dierenverdrijvers metingen laten uitvoeren. De limiet van 75 dB, aanbevolen door INRC/IRPA en Health Canada, wordt bij sommige apparaten overschreven op een afstand van minder dan 5 meter. Het is dus aanbevolen om bij het plaatsen van een ultrasone dierenverdrijver, enige afstand te bewaren ten opzichte van de plaatsen waar mensen zich kunnen bevinden. Het is ook goed om te weten dat er apparaten zijn die continu werken, maar er zijn ook apparaten die enkel een signaal uitzenden wanneer er beweging wordt gedetecteerd. Deze laatste zijn minder hinderlijk. 

 

Sjaak noemt high tones laagfrequent geluid!

 

Wat een onzin het is gewoon laagfrequent geluid van 16-18kc in het hoorbare gebied voor de meeste jongeren onder de 25 jaar als die al geen gehoorbeschadiging hebben door het gebruik van 'oortjes'.

 

U noemt het onzin, dat wat ik niet leuk vind van u. Lagere tonen zijn bassen en de Mosquito werkt met hogere tonen en dat is dus hoogfrequent geluid zoals ik het geciteerd van de website van de importeur van de Mosquito maar daarover leest u kennelijk heen.  Maar goed als u het laag wilt noemen, dan doet u dat maar. Is niet terzake doende het gaat om de overlast die men ervaart. Als u het verschil tussen hoog en laag niet weet en zegt zonder goede argumenten dat dan maar onzin afdoet.... Tja...

 

Hierbij onderzoek naar hoogfrequent geluid van jawel de Mosquito:

 

http://www.health.fgov.be/internet2Prd/groups/public/@public/@shc/documents/ie2divers/15208531.pdf

 

Invloed van hoogfrequent geluid, geproduceerd door het toestel Mosquito, op de 
gezondheid.
aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat weet ik wel, de term hoogfrequent geluid wordt ook in medische boeken gebruikt en de frequentie geeft de trillingen aan. Jij denkt denk ik aan frequenties van de radio. Je gaat niet in op de bronnen welke ik aangegeven heb. Je hebt ook laagfrequent geluid zie www.laagfrequentgeluid.nl dus daar noemen ze het ook zo. Dan heb je ultrasoon geluid en dus hoogfrequent geluid. Zo heet dat een stoel heet ook een stoel zoals die toonhoogtes worden weergegeven. Jij weet kennelijk de officiële benamingen niet en plukt het uit Wikipedia e.d. Ik haal mijn bronnen uit medische literatuur en van de hoge gezondheidsraad. Als je die niet serieus neemt maar Wikipedia wel, dan zegt mij dat genoeg.

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak, accepteer nu eens dat er uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of je wel opgelet hebt bij natuurkunde. :grin:  40 kHz is de frequentie waarop vleermuissoorten te horen zijn, dus ver buiten ons menselijk gehoor spectrum dat op hogere leeftijd sterk afneemt tot ver onder de 10khz. Je hebt al een erg goed gehoor als je 18khz kan horen als je jong bent.

Ondanks dat ik al bijna 50 ben en regelmatig met harde gillende sirenes ed. te maken heb die zeker niet goed zijn voor mijn gehoor, hoor ik soms de vleermuizen ook.

Dat wil echter niet zeggen dat je de 40 Khz toon hoort maar waarschijnlijk zijn sommige vleermuizen ook wel eens schor oid. en produceren ze ook wel eens geluiden die binnen het menselijke gehoor liggen.

Ik heb het denk ik wel eens eerder genoemd maar toen ik nog stagiaire was (inmiddels al zo'n 30 jaar geleden) werd ik ook bijna gek als ik in de werkplaats moest werken van een hoge toon.

Men verklaarde mij voor gek want niemand hoorde wat maar na dagen zoeken bleek dat er een klapper met schema's bovenop een ultrasoon afstandsbediening lag en daar kwam het geluid vandaan.

Hiermee was het ene probleem dan wel opgelost maar wetende van mijn goede gehoor mocht ik in het vervolg alle Ultrasoon afstandsbedieningen repareren omdat de anderen eerst dat ding open moesten maken om te gaan meten en ik simpelweg wat knoppen in kon drukken om te horen of hij het wel deed.

 

Maar de mosquito is geplaatst omdat er waarschijnlijk klachten zijn geweest van overlast door bepaalde groepen. Waarschijnlijk is deze overlast nu weg of wordt minder en daar was dat ding ook voor.

Probleem is echter dat door dit soort maatregelen ook andere groepen geraakt worden, maar zo gaat dat nu eenmaal.

Een klein groepje financiers maken er een potje van de grote groep mag de gevolgen er van oplossen.

Een paar landen rommelen wat met hun administratie de anderen mogen het oplossen

Een paar mensen vinden zwarte piet niet kunnen de grootste groep moet zich maar aanpassen

Een paar mensen vinden ....... nou ja vul zelf maar in en vrijwel altijd krijgt een ander er dan last mee of mag het op gaan lossen.

 

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het dan maar zo moet laten, wellicht weet je zelf de oplossing om het probleem van hang jongeren/ouderen die overlast veroorzaken op te lossen. Wellicht is jouw idee het ei van Columbus en staan ze te springen om dit uit te gaan voeren.

 

Ik vind het typisch iets voor mensen eerst gaan klagen over het ene wordt dat opgelost dan gaan klagen over de oplossing en als dat weer opgelost is dan gaan we wel weer ergens anders over klagen en moet een ander het maar oplossen ipv. zelf eens mee te gaan denken.

Verder zijn tonen van 16-20 Khz wel hoge tonen maar vallen ze nog steeds in het laagfrequente bereik.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de website van de Mosquito zelf + Belgische Hoge Gezondheidsraad spreken van hoogfrequent geluid. Ook de KNO artsen waarmee ik gesproken heb spreken hiervan. Overtuigend bewijs dat het niet zou kloppen heb ik hier niet gezien dat dit onjuist zou zijn. 

 

Hoogfrequent geluid verspreidt zich directioneel (in de richting waarin het wordt uitgezonden) en dringt niet door muren, ramen e.d. Het effectieve bereik is ~20 meter. De Mosquito® kan dus zeer specifiek worden ingezet en geeft geen overlast voor de directe omgeving.

 

Bron: http://www.rhinegroup.nl/mosquito/p/51/Werking--Veiligheid 

 

maar volgens mij spreek ik hier voor met dovemansoren. 

 

Ook de reclame code comissie spreekt over hoogfrequent geluid. Laagfrequent geluid hebben kilometers bereik in tegenstelling tot hoogfrequent geluid. 

 

https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=119582&acCode

 

Uit de genoemde frequenties blijkt dat geen sprake is van ultrasoon geluid, maar hoogfrequent geluid. Geluid is ultrasoon vanaf 20 kHz. Nu mensen tot circa 20 kHz kunnen horen, is de mededeling dat de Solar Tuinwachter nagenoeg niet door de mens wordt gehoord onjuist. Klager heeft ervaren dat het geluid van het apparaat (bij zijn buren), dat een bereik heeft van 39 meter, door zowel jonge kinderen als volwassenen wordt gehoord en als zeer irritant wordt ervaren. De uiting is misleidend.

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tekst gedeelte komt niet te voorschijn, KNO artsen spreken ook van hoogfrequent geluid. Maar kennelijk weteen Sjaak en Gerrit het beter dan de KNO arts het zelf weet! Maar goed, het heeft geen zin om met jouw in discussie te gaan Sjaak omdat je mijn berichten niet leest, slechts selectief. Daardoor kan ik geen serieuze discussie met jouw aangaan. 

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de verwarring ontstaat doordat verschillende diensten proberen uit te leggen waarom sommige mensen hoge tonen niet kunnen horen en daarbij wordt een beetje oneigenlijk gebruik gemaakt van de term hoogfrequent geluid en/of dit overgenomen hebben uit de handleiding van de buitenlandse producent.

 

Duidelijk mensen die geen verstand van techniek hebben want dan zou men het niet over hoog frequent maar over hoge tonen hebben. Immers niemand zal HF kunnen horen op een enkeling na die nog een oude amalgaan vulling heeft die toevallig werkt als ontvanger en zo HF radiogolven kan horen.

Alles wat binnen het menselijk gehoor ligt zijn gewoon laag frequente geluiden en in de techniek horen ook de infrasoon, ultrasoon en hypersoon geluiden tot de lage frequenties.

 

De medici (en al wat zich daarvoor doorgeeft) heeft zich echter de therm hoogfrequent geluid toegeëigend en bedoelt hierbij de geluiden boven de 15 Khz wat dus feitelijk gewoon hoge tonen zijn die zich nog binnen het menselijke gehoorbereik liggen.

 

Dat sommige mensen nog hogere tonen horen klopt ten dele want vaak horen die niet de hoge tonen zelf maar de harmonischen die bij het produceren van de hoge tonen ontstaan.

Zou je die dan ook de zuivere toon van een toongenerator laten horen dan zullen ze ook niets horen pas als er harmonischen optreden dan is hun gehoor zo gevoelig dat ze deze, ondanks hun vaak kleine amplitude, toch waar kunnen nemen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zullen we het erop houden dat de ene groep het over geluidsgolven heeft en de ander groep over elektromagnetische golven.

Binnen de verzameling geluidsgolven heb je lage en hoge frequenties.

De wetenschappers zullen daarom binnen het deelgebied geluidsgolven het over laagfrequente en hoogfrequente geluidsgolven hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn jullie nu nog bezig over definities? ( iemand natuurkunde op school gehad ? )

 

wat je eraan kunt doen, die overlast dat is toch het echte "off topic" topic

 

helemaal niets totdat men een aanduiding krijgt hoe een milieu wet (onder het resort ruimtelijke ordening daar valt geluidoverlast onder) dient te worden gehandhaafd 

 

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Geldend op 10-07-2014

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat een groot aantal verschillende stelsels bestaat met betrekking tot toestemmingen van bestuursorganen, die vereist zijn voor het verrichten van activiteiten die van invloed zijn op de fysieke leefomgeving, en dat het wenselijk is die stelsels zoveel mogelijk samen te voegen, opdat een samenhangende beoordeling van die activiteiten op de betrokken aspecten mogelijk is in één procedure die leidt tot één besluit; dat het nodig is met het oog op dit nieuwe stelsel ook de handhaving daarvan te regelen en dat het wenselijk is van die gelegenheid gebruik te maken om de bestuursrechtelijke handhaving van regelingen met betrekking tot de fysieke leefomgeving – voor zover niet algemeen-bestuursrechtelijk geregeld – verder te uniformeren en in dezelfde wet onder te brengen;

Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

 bron overheid.nl

Lees die maar eens aandachtig door, ja het duurt even.

 

Heb je dan een Hiaat ontdekt kun je onmiddellijk in actie springen en de Gemeentelijke Handhavers erop aanspreken.

Heb je echter een Hiaat toets het aan in dit overkoepelende vergunningstelsel zoals een groenvoorziening volgens het bestemmingsplan.

Heb je dan OOK nog alle ontheffingen daarop in eerdere instanties in beeld en klopt het nog steeds niet wat er met je mosquito aan de hand is, dan activeer de media. (beter dan zelf gaan schrijven)

Heeft niemand in de aankondigingen van de omgevingsvergunningen inspraak en bezwaar ingediend is het meestal van onderaf opnieuw een procedure starten - per gemeente wordt u daar via het Loket bij geholpen.

 

Een polder wet wegens > die – kosten en baten in aanmerking genomen > en dus over het algemeen belang gaat en niet de bescherming van een persoon behelst.

aangepast door Tonskidutch

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een "kuttopic" zou "Van der Gijp" zeggen.

 

Goed kauwen en doorslikken dat beest............ :)  zeggen deze heren.

 

De song komt trouwens uit het album "A Song For The Deaf" , zegt genoeg.

 

http://youtu.be/hs6ePt35b9g

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...