Ga naar inhoud


Mosquito bij het parkje zorgt voor geluidsoverlast!


rolandroland

Aanbevolen berichten

Hoge, midden en lage tonen zijn allemaal relatieve begrippen,

want wat is laag en hoe hoog is hoog.

In de luidsprekerwereld (alwaar deze begrippen voorkomen) is

dat min of meer vastgelegd, daar liggen de hoge tonen tussen

de (ongeveer) 2 a 5kHz tot 40kHz).

 

Ook als je het hebt over hoog- en laagfrequent, dit zijn óók

relatieve begrippen, deze begrippen komen echter uit een héél

andere hoek van de tak van sport. Daarnaast is hoogfrequent

ook een gewone uitdrukking voor als iets vaak voorkomt, zo

is "hoog" te vertalen als "vaak" en "frequent" als terugkomend

en dan heeft het nog steeds niet met enige sinus of geluid te

maken.

 

Omdat het beide relatieve begrippen zijn en niet zo zijn uitgewerkt

als in de audiowereld is hier vaak verwarring over. Zo spreekt men

bij vleermuizen of hoogfrequent en men spreekt dan vaak dat de

vleermuis op "zijn" radar vliegt. (volgens de boeken ligt de

vleermuisfrequentie tussen de 20 en 100kHz).

 

Hoe relatief kan een begrip zijn? Héél relatief dus.

 

Artsen doen er niet goed aan hoogfrequent te noemen, ik denk dat

zij het woord gebruiken om kracht bij hun verhaal te zetten maar

feitelijk hoort het relatieve begrip hoogfrequent niet thuis in

onze (gehoor)belevingswereld. Bij het begrip hoogfrequent, gebruikt

door artsen, weet men dat dat iets gevaarlijks is en schadelijk kan

zijn. Het is in de medische wereld een gegroeid begrip geworden.

 

Maar wat is hoogfrequent, denk aan je PC dan komt de eenheid GHz

voorbij, hoezo laag en hoogfrequent?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nog even iets over de bereikbaarheid van geluid in het algemeen.

Hoe groter de afstand tot de bron des te meer de geluidsbeleving

en waarneming afneemt.

 

In de 'vrije veld' situatie (buiten dus) neemt de sterkte van het

geluid telkens met 6 dB af als de afstand tot de bron verdubbelt.

 

Ofwel, een bron van 100 dB(a) op een 2 meter zal nog 94 dB(a)

geven, bij 4 meter 88 dB(a) enzovoort. Bij 128 meter zal nog

58 dB(a) over zijn.

 

Kortom, het bankje verplaatsen of een eigen visstoeltje meenemen . . . .

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://palgroenlinks.nl/nieuws/2010/12/mosquito-niet-doen/

 

Het geluid zou 90 decibel zijn en de Rhine Group zegt dat het bereik 20 a 25 meter bereik heeft? Dan klopt dat toch niet Con? Verder kunnen mensen die op visite gaan bij deze mensen in de flat niet meer op het balkon zitten. Het geluid bestrijdt niet alleen hangjongeren maar ook jongeren die er normaal willen zijn. En eigenlijk is het wel raar vind ik: je wilt overlastgevende jeugd bestrijden met geluidsoverlast? Net als een ruzie: De ene gooit met zand en de wederpartij gaat met stenen gooien en het einde is zoek. Van het een komt het ander. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://palgroenlinks.nl/nieuws/2010/12/mosquito-niet-doen/

 

Het geluid zou 90 decibel zijn en de Rhine Group zegt dat het bereik 20 a 25 meter bereik heeft? Dan klopt dat toch niet Con? Verder kunnen mensen die op visite gaan bij deze mensen in de flat niet meer op het balkon zitten. Het geluid bestrijdt niet alleen hangjongeren maar ook jongeren die er normaal willen zijn. En eigenlijk is het wel raar vind ik: je wilt overlastgevende jeugd bestrijden met geluidsoverlast? Net als een ruzie: De ene gooit met zand en de wederpartij gaat met stenen gooien en het einde is zoek. Van het een komt het ander. 

 

Dus, indien jij, en die mensen die geen bezoek meer kunnen ontvangen, hebben de politiediensten reeds 2 klachten...

sta je al één klacht verder dan enkel die van jou.

 

Als je dan nog enkele andere bereidwillige buren vindt, sta je nog sterker en lijkt het me dat ze wel moeten ingrijpen (wat ten slotte wel de bedoeling van deze draad was?)

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://palgroenlinks.nl/nieuws/2010/12/mosquito-niet-doen/

 

Het geluid zou 90 decibel zijn en de Rhine Group zegt dat het bereik 20 a 25 meter bereik heeft? Dan klopt dat toch niet Con? Verder kunnen mensen die op visite gaan bij deze mensen in de flat niet meer op het balkon zitten. Het geluid bestrijdt niet alleen hangjongeren maar ook jongeren die er normaal willen zijn. En eigenlijk is het wel raar vind ik: je wilt overlastgevende jeugd bestrijden met geluidsoverlast? Net als een ruzie: De ene gooit met zand en de wederpartij gaat met stenen gooien en het einde is zoek. Van het een komt het ander.

 

Ik denk dat Rhine groep zich een beetje aan het "rijk" rekenen is anders

wordt het apparaat niet verkocht.

 

Wat ik schreef is uiteraard de theorie. Je zal je moeten realiseren dat

niet iedereen even gevoelig is voor het frequentiegebied. En het

voorbeeld geldt alleen voor een open veld. Wanneer er muren, harde paden

enz. aanwezig zijn zal ook nog reflectie plaatsvinden, water bijvoorbeeld

"draagt" geluid beter dan grasland.

Dus theoretich klopt het wel maar er zijn teveel invloeden die het geluid

nog verder kunnen dempen.

 

Gevoeligheid mens

Stel dat je een toon genereert van 15kHz dan zullen vooral ouderen dit

vaak niet meer horen, het is natuurlijk wel degelijk meetbaar.

Anderen zullen het als irritant ervaren, vooral jongeren. Hoewel, veel

jongeren hebben tegenwoordig al flinke gehoorbeschadigingen opgelopen

door popconcerten of keihard muziek via de oortelefoontjes, ook weer

zo'n variant die het juist bepalen van het geluidsniveau beinvloeden.

 

Maar wat TS schreef, natuurlijk kunnen dergelijke geluidopwekkers

uiterst irritant zijn. Het verbaast mij dan ook dat de gemeente er niets

aan doet. Men is immers gebonden aan geluidsoverschrijdingsgrenzen die

voor op de dag anders zijn dan in de avond en de nacht.

 

Ik meen op de dag 55dB(a) en in de nacht 45 dB(a), maar hang me hier

niet aan op, gemeten vaak op de gevels. Hoewel ze het plaatselijk

kunnen verhogen. Neem de Betuwelijn, daar hebben ze op sommige plaatsen

de maximale waarde aangepast om de lijn in te passen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder stelt de website van de Rhinegrouip dat deze geluiden geen honden of andere dieren verjagen. Dit terwijl op tuinwachter.nl met dezelfde toonhoogtes juist diezelfde dieren wel verjaagd. 

 

Honden hebben een uitstekend gehoor en zijn zeker instaat deze frequentie waar te nemen. Uitgebreide tests in Engeland en eigen waarneming geven echter aan, dat het geluid honden en katten niet lijkt te hinderen. Het gehoor van honden heeft een veel groter bereik dan dat van mensen (tot 50 kHz) waardoor het geluid van de Mosquito niet zoals bij de mens tegen de grens van het gehoor aan ligt en daardoor irritant is. Het volume is zelfs op korte afstand niet harder dan veel straatgeluiden (sirenes, verkeer etc). Gelet op de waarschijnlijke toepassing van de Mosquito valt bovendien niet te verwachten dat honden (of andere dieren) langere tijd in de omgeving van een systeem zullen hoeven te verblijven.

 

De Mosquito werkt op toonhoogte vanaf 17 kilohertz tot en met 20 kilohertz.

 

Dit terwijl volgens de Tuinwachter deze toonhoogtes honden doet verjagen:

 

Stand van het toestel:

1 : 13.5kHz – 17.5kHz weert muizen, knaagdieren, ….. 

2 : 15.5kHz – 19.5kHz weert grote honden, vossen,…… 

3 : 19.5kHz – 23.5kHz weert honden, katten, vogels,……

 

Op website Rhine Group betreffende vogels:

 

Home » Werkt de Mosquito tegen duiven of andere dieren?   

Werkt de Mosquito tegen duiven of andere dieren?

Helaas niet.

Ook andere vogels en dieren reageren niet op deze frequentie. De Mosquito werkt dus niet als afschrikkingsmiddel tegen kraaien, reigers, reeën, marters, muizen en andere dieren die u mogelijk last bezorgen. Huisdieren hebben dus ook geen last van het geluid.

 

Zijn hier ook mensen op het forum die zo'n Mosquito kunnen horen? En zo ja, wat vind je van het geluid? En hoe reageren honden?

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geen klein apparaatje bouwen om dit diertje te verjagen , men moet schijnbaar een tijdje met de potentiometer bezig zijn maar je moet er toch wat voor over hebben hé.

 

Electronic Mosquito Repellent Circuit

This electronic mosquito repellent circuit is easy to build but is kind of hard to adjust on the exact sound frequency which will reppel the mosquitoes. With frequencies between 2 KHz and 2.5 KHz which mimic male mosquitoes buzz, it seems you can get the best effect.

But sometimes you may need to readjust the potentiometer so the freq. be as high as 10 KHz. Anyway, the fact is that you may need to make a lot of experiments until get the best result. You can read this article about insects and how do they react to ultrasounds

You may add an audio amplifier but don’t forget to connect the small filter (damper) between the electronic mosquito repellent and the amplifier.

Het schema is heel simpel toch.

post-37533-0-50104400-1405175776.gif

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen jongere dat gaat hangen maar wil even op bankje wil gaan zitten

 

Je kunt ze ook op het plein aan de boom opknopen, dan heb je ook hangjongeren.

 

Het gegeven dat jij aangeeft er last van te hebben geeft aan dat jij vrij jong moet zijn en dus hoogstwaarschijnlijk tot de leeftijdsgroep "jongeren" behoord.

Zodra of vooral als er regelmatig iemand of meerdere leeftijdsgenoten bij je op het bankje gaat zitten of op de fiets of scooter rondom dat bankje praat je over hangjongeren.

 

Heb zelf de aanschaf van zo'n ding overwogen maar vond het wel erg kostbaar, vooral toen die kleintjes er nog niet waren maar dan heb ik het over een geheel andere situatie dan die jij schetst.

Ik bedoel, d'r staat een bankje, dan is het toch de bedoeling dat je daar even kunt gaan zitten zou je denken.

 

 

Nn, hier heb je nog een oplossing, koop zo'n ding, zet hem aan en ga er een uurtje mee op de plee zitten.

Die tonen zul je na een paar dagen nooit meer horen of je moet de pech hebben tinnitus op te lopen met die grap.

aangepast door mietde

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangen is niet verboden toch? Alleen als je zorgt voor overlast. Ik zie ook weleens hele groep hangbejaarden. Die gaan niet weg van die pieptoon. Hoe moeten die worden aangepakt? Mag ik dan een fluittoon uitzenden dat op het Mosquito apparaat zit met een lagere toon van 8 kilohertz? Als bepaalde jongeren geen normen en waarden hebben en onfatsoenlijk met anderen omgaan dan moeten ze daarop aangesproken worden vind ik. Ik vind het een zwaktebod dat je dan zo'n apparaat gaat inzetten. Als jongeren ergens gaan hangen is dat geen teken dat er niet iets voor ze is om lekker samen te zijn? Creeër een plek voor ze. 

 

Alhier: Hier waren 'nachts en 's avonds hangjongeren. Zij gingen voor het portiek staan bij de ingang. Zo ik begrepen heb gingen jongeren niet aan de kant als een oudere bewoner de flat in wilde gaan of kreeg een "vriendelijke" groet door een middelvinger op te steken. De politie kon niet altijd direct langskomen om ze weg te sturen als ze voor veel herrie zorgden. 

 

Een betere optie was dat je daar een douche opging hangen. Als ze niet weg willen gaan en voor herrie zorgen dan ga je er voor zorgen dat het daar gaat regenen. Dat vind ik een betere oplossing dan geluid in te zetten dat voor het gehoor schadelijk is. 

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangen is niet verboden toch? Alleen als je zorgt voor overlast. Ik zie ook weleens hele groep hangbejaarden. Die gaan niet weg van die pieptoon. Hoe moeten die worden aangepakt?. . . . .

 

Het geluid van kletterend water wellicht? Bij velen werkt dat op de blaas. :) aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ultrasone toestellen voor dierenverdrijving produceren geluid van hoge frequenties (8-20kHz) en ultrageluid (>20 kHz). 

De geluidsemissies van dergelijke apparaten zouden voor sommige dieren (ratten, muizen,...) een afschrikkend effect hebben. De producenten mogen zulke apparaten op de markt brengen als ze veilig zijn en geen gevaar opleveren voor de gezondheid van de gebruiker en andere personen. Het CE-teken is het bewijs dat de producent verklaart aan de Europese normen te voldoen. Dit soort toestellen moet voldoen aan de Europese normen voor elektromagnetische straling, elektrische veiligheid en het gebruik van gevaarlijke stoffen (RoHS). 

Helaas is er voor ultrasonische emissie geen (product)norm, noch op Europees, noch op nationaal vlak. Enkele wetenschappelijke organen hebben wel aanbevelingen geformuleerd. 

Hoogfrequent geluid (16 - 20 kHz) veroorzaakt twee soorten biologische effecten: enerzijds objectieve specifieke effecten zoals gehoorverlies (bij langdurige blootstelling) en anderzijds aspecifieke klachten die al na enkele minuten kunnen optreden. Deze laatste omvat hoofdpijn, oorsuizen, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid, die optreden na een blootstelling van enkele minuten. Afhankelijk van de geluidssamenstelling en persoonlijke gevoeligheid (ook leeftijdsgebonden) kunnen mensen deze specifieke hinder ervaren al vanaf 75 dB. 

Voor deze frequentiegebieden geven twee internationale instanties, het International Non-Ionizing committee (INRC/IRPA, 1984) en Health Canada (1991), een grenswaarde voor het geluidsdrukniveau bij beroepsmatige blootstelling van 75 dB. Het IRNC/IRPA geeft bovendien ook een waarde voor blootstelling van de algemene bevolking, namelijk 70 dB bij 20 kHz. Het respecteren van deze grenswaarden zou bescherming bieden tegen de aspecifieke klachten en mogelijk gehoorverlies ten gevolge van langdurige blootstelling. 

Er zijn in België geen normen voor bescherming van de algemene bevolking tegen hoogfrequent geluid en ultrageluid. De FOD volksgezondheid heeft voor 7 verschillende ultrasone dierenverdrijvers metingen laten uitvoeren. De limiet van 75 dB, aanbevolen door INRC/IRPA en Health Canada, wordt bij sommige apparaten overschreven op een afstand van minder dan 5 meter. Het is dus aanbevolen om bij het plaatsen van een ultrasone dierenverdrijver, enige afstand te bewaren ten opzichte van de plaatsen waar mensen zich kunnen bevinden. Het is ook goed om te weten dat er apparaten zijn die continu werken, maar er zijn ook apparaten die enkel een signaal uitzenden wanneer er beweging wordt gedetecteerd. Deze laatste zijn minder hinderlijk. 

 

De decibels van bovenstaande adviseren dus veel zachter. Tuinwachter 140dB en de Mosquito geeft 90dB af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. . .Tuinwachter 140dB en de Mosquito geeft 90dB af. . . .

Gemeten op 1 meter afstand . . .

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat meten op 1 m afstand kan ook nog weer onder verschillende omstandigheden doe je dat in een akoestisch neutrale ruimte, in een leeg pand, een pand met meubilair, buiten op een weide, buiten in de bebouwde kom, een woonwijk met rijtjes huizen dicht op elkaar zonder voortuin, een woonwijk met vrijstaande huizen ver uit elkaar met voortuin enz.

Vrijwel elke meting zal een andere waarde aan gaan geven en afhankelijk van de wens van de fabrikant zal dat op de verpakking worden vermeld wat het best uitkomt.

 

Bij ons in de beveiliging is 110 dB zo ongeveer de norm maar je hebt 98 dB wat oorverdovend hard is en ook 110 dB die je aan de andere kant van de deur al bijna niet meer hoort.

Ga je zelf meten dan ben ik nog nooit een sirene tegen gekomen die hetzelfde lawaai produceert als wat op de doos staat vermeld.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien niets wordt gegegeven geldt op een afstand van 1 meter.

Vaak geven fabrikanten de geluidsdrukniveau met daarbij de

afstand waarbij deze gemeten is. Soms wordt ook ruimtedemping

meegenomen, of dat er gemeten wordt in "open veld", maar wordt

dan wél appart vermeld. Dus de opgegeven waarde altijd goed lezen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...