Ga naar inhoud


Monoblock astra 1 en 3 gebruiken voor Astra 2 en 3


peper

Aanbevolen berichten

Ik heb een monoblok Astra 1 en 3, waarop ik dus Astra 1 en 3 op ontvang. Is het ook mogelijk om deze lnb te gebruiken voor

Astra 2  en 3. Astra 1 bevat bijna geen interessante zenders meer voor mij.

 

Tuner is Xtrend ET4000 met Openpli 4, schotel is een Trax 64

 

 

 

 

 

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het verschil tussen Astra1 en astra3 is 4,3 graden en tussen astra3 en astra2 4,7 graden.

Je moet wat smokkelen, maar die halve graad zul je niet gaan merken als je de schotel goed zuiver instelt.

 

Ga een paar tikjes naar het westen draaien en kantel de schotel een tikje omhoog.

Stel wel je diseqc goed in, want de kop van Astra1 wordt immers astra3. En die van astra3 kun je opnieuw inlezen met astra2.

De schuinstelling van de lnb verandert niet.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee gaat niet werken denk ik of doe de test!

en voor astra 2 28.2°E heb je tegenwoordig een grotere schotel nogdig

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste peper

Welkom op dit forum

Ja, dat kan heel goed een duo-lnb gebruiken voor de ontvangst van de Astra 23,5 en 28,2. De afstand van de koppen staat dan slechts 2,8mm verkeerd en dat is te verwaarlozen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je zonder Astra 19,2, de CanalDigitaal fastscanlijst niet in kunt laden. Je moet dus de zenders in scannen en ze zelf in je gewenste volgorde zetten.
Met openpli is er wel een mogelijkheid, de fastscanlijst via de Astra 23,5 in te scannen maar daar zul je wel een aangepaste versie voor nodig hebben. Dat kunnen andere mensen beter uitleggen.
Ook moet je er rekening mee houden dat je de diseqc-volgorden in je ontvanger als volgt moet instellen:
Astra 23,5 op 1 of A
Astra 28,2 op 2 of B

Verder is het verstandig om de kop van de 19,2 in de klem te zetten. Daarmee ga je de Astra 23,5 ontvangen en daar moet je ook de schotel op uitrichten.

De duo-lnb moet wel schuiner ingesteld worden dan normaal. Hoeveel, kan ik pas zeggen als ik weet in welke plaats of regio je schotel staat.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zit de Astra1 lnb al in de klem, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, en dan is het een kwestie van bijdraaien en bijkantelen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de snelle reacties tips en raad. Ik ga het proberen, in de lnb zit dus niet een vaste waarde betreffende de satellieten.

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb het opgegeven, vorige week een triple lnb gekocht, werkte direct goed.

Het vinden van de satellieten blijft nog moeilijk voor mij, ben er wel een uurtje mee bezig.

Ben steeds blij dat de Driodmeter of VuMeter App op de telefoon signaal begint te vinden, als je eerst maar zover bent.

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste peper

Als je een duo-lnb voor de Astra 19,2 en 23,5 gaat gebruiken voor de ontvangst van de Astra 23,5 en 28,2, dan moet je hem wel schuiner instellen. Voor het midden van het land is dat 13,6 graden.
En de satelliet vinden, daar heb je geen uur voor nodig. Als je niet zo handig bent met het zoeken van de satelliet, dan doe je het met behulp van de stand van de zon. Tja dan moet de zon wel schijnen en dat valt in Nederland niet mee, :D . Maar dan heb je de satelliet wel 100% zeker meteen.
Om morgen de schotel op de Astra 23,5 uit te richten met de zon, plak je even schilderstape van de bovenzijde van de schotel naar de lnb in de klem.
Als je morgen zorgt dat de schaduw om  12.53uur precies over het midden van de lnb-arm loopt, heb je de schotel 100% zeker meteen goed staan met bijna maximale ontvangst.
 

post-60869-0-85557600-1405977902.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip. Aan zon geen gebrek, zelfs hier vlakbij Leeuwarden Friesland, ik moest zelfs vroeg of in de avond richten omdat ik anders het telefoonscherm niet zag. Inmiddels al een trio lnb in gebruik. Ging een stuk beter en bevalt goed. Maar voor de volgende keer weet ik het.

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Omdat het voor mij makkelijker was om via een tweede schotel, satelliet signaal te krijgen in de slaapkamer, heb ik de oude duoblok gebruikt voor Astra 2 en 3. Dat had ik nu in 10 minuten voor elkaar, wat bij de eerste schotel voor de woonkamer niet lukte, na uren bezig te zijn. Scheelde wel dat ik  de tweede direct op 27.7 graden had gezet, net als de eerste. Nogmaals bedankt voor de goede adviezen.

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...