Ga naar inhoud


NOS wil kijk- en luistergeld terug


Sprietje

Aanbevolen berichten

Als het aan NOS-directeur Jan de Jong ligt, wordt het kijk- en luistergeld zo snel als mogelijk is terug. De Jong deed deze uitspraak in het Radio 1-programma De perstribune van Omroep MAX.

Het is niet de eerste keer dat Jan de Jong voor de herinvoering van het kijk- en luistergeld pleit. Ook NPO-baas Henk Hagoort deed in 2010 soortgelijke uitspraken. In 2001 werd het kijk- en luistergeld vervangen voor een stelsel waarbij bijdrage voor de publieke omroep centraal via de inkomstenbelasting werd geregeld. Van de inkomsten die bij het ministerie van Financiën binnenkomt, bepaalt het kabinet hoeveel geld er jaarlijks naar de publieke omroep gaat.

 

Kabinet verdient aan NPO

De opbrengsten van de belastinginning voor het bekijken en beluisteren van de publieke omroep zijn hoger dan de jaarlijkse afdracht aan de publieke omroep. Door diverse bezuinigingen krijgt de NPO de helft van het bedrag dat de Nederlander verplicht voor de publieke omroep in de schatkist stort. Naast het financiële aspect is onafhankelijkheid van de publieke omroep voor NOS-directeur Jan de Jong belangrijk. "Onafhankelijke financiering zoals in Duitsland en Engeland waar je kijk- en luistergeld hebt - zoals we ook tot in 2001 in Nederland hadden – is belangrijk. Dat is een veel zuiverdere vorm van financiering want dan bepaald Hilversum wat voor programma's je uitzendt en niet Den Haag”, aldus De Jong op Radio 1.

 

Meer invloed

Jan de Jong doelt hiermee op de groter wordende invloed die de Tweede Kamer op de uitgezonden programma’s bij de publieke omroep wil hebben. Zo waren er onlangs Kamervragen over de nieuwe uitzendrechtenovereenkomst waardoor samenvattingen van de Eredivisie drie jaar langer bij de publieke omroep te zien zijn. "Het bedrag dat aan rechten wordt betaald is al vijftien jaar van dezelfde omvang en is Europees gezien relatief laag. Zo wordt in Engeland elke twee dagen het bedrag dat wij per jaar betalen voor de voetbalrechten betaald”, luidt het verweer van de NOS-baas.

Bron: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/16761/nos-wil-kijk--en-luistergeld-terug.html
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ohw, dus de extra dure reclame inkomsten rond het voetbal levert niets op?!

 

Bezuinigen doet vrijwel heel Nederland, er kan een derde net er uit gegooid worden, het barst toch van de herhalingen.

 

Ik geef niets om voetbal, was al blij dat Talpa een hoop achter de decoder had gegooid wat ik toch niet kon ontvangen.

 

Ik heb liever de publieken op de satelliet kosteloos te ontvangen zijn.

 

Ik kan nog wel 1001 redenen opnoemen, maar vrijwel iedereen levert in, dus waarom de publieke omroepen dan niet?!

 

Omroep MAX moest er komen, hebben in het begin heel wat leden naar binnen gesleurd, maar nu vrijwel iedereen moet bezuinigen, kwam bij deze omroep als eerst het gebrul van dat de omroepbijdrage weer ingevoerd moest worden. Ze bezuinigen de verkeerde programma's weg, raken leden kwijt, want er zijn ook mensen met enkel een AOW-tje in Nederland die het moeilijk hebben om de eindtjes aan elkaar te knopen.

 

Sorry, maar omroep MAX was al de verkeerde weg ingeslagen door hun gedram om extra leden EN de oproep voor invoering voor de omroepbijdrage, nu hebben ze eindelijk een NOS directeur voor hun karretje weten te spannen.

 

Als ik naar de TV kijk, dan zie ik vrijwel alleen nog maar programma's waarin BNers met BNers programma's lopen te maken, kost zeker niets om al die continue snabbelaars te betalen en we maar leuk moeten vinden, schaf dat dan maar als eerst af.

 

Waarom moeten zowel radio als TV programma's in het buitenland opgenomen worden omdat het zomer is? Gaan ze in de winter ook met z'n allen op de Noord-Pool programma's zitten maken?

 

Sorry hoor, maar volgens mij kan er nog flink wat gesneden worden in diverse radio en televisie programma's, dan is dat gepiep om nog meer geld ook niet meer te horen.

 

Edit:

 

Ik wil mijn belastingbijdrage voor alle publieke omroepen terug, laten we daar eens een actie aan wijden.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me kwaad gemaakt door dat die nos iedere keer zoveel reclame maakt bij de wk voetbalwedstrijden dat je iedere keer moet weg zappen naar de vrt (belgie) die hebben dat niet !  wat meent die gast zich eigenlijk wel om weer kijk en luistergeld te vragen de nos moet maar eens ophouden met al die reclames uit te zenden !!!  dat is wat voor de commerciele omroepen :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is er mis met de NPO, het gras op een ander is altijd groener.

Verder ben ik vóór kijk en luistergeld. Vroeger ging dat geld integraal naar de NPO.

Van het geen je nu betaald, via de belastingen, gaat maar net de helft naar de NPO en de rest houdt de staat lekker voorzichzelf.

Dat is pas fijn!??.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich een goed punt dat de Jong maakt.

Maar reken je a.u.b. niet rijk.

welk systeem kiest men dan

Dan moet er ook gekeken en geluisterd worden naar programma's uit Hilversum.

Indien niet betaal je geen cent.

Of wil men op de TV en Radio toestellen een heffing incasseren zoals in Duitsland.

m.a.w. => 2 TV's = 2x kijkgeld OF 3 smartphones = 3x kijk en luistergeld

 

programmering zonder reclame en beinvloeding

Elke nieuwe regeling brengt weer onvrede en ongelijkheid en dan valt te bezien of dan oude onrechtmatigheden ook aangepakt worden; zoals geen centen voor die commerciële zenders?

 

Jaja, de commercieel gelooft zijn ogen niet; je zou je eigen broek ophouden middels de reclame.

 

De invloed van de Kamer en/of het Parlement is al helemaal te gek voor woorden; hebben we straks allemaal ex politici in de omroep topfuncties.

Of nog erger als presentators / agitators. (de voorbeelden van staatsomroepen kennen we in de wereld)

 

de kijker is een schaap of wordt die eindelijk machtig

Waarom kijkt en of luistert men naar tv en Radio?

Uit verveling?

Of

Uit weet en nieuwsgierigheid?

Dus met andere woorden de kijkers en luisteraars bepalen wat ze willen en niet het vastgeroeste aankoopbeleid van series en docudrama's door de boekhouders van de omroepen met die twaalfde herhaling van Inspector Barnaby en Masterchef voor Huisdieren.

 

als dat betalen tevens een politicum is dan moet de kijker behoorlijke inspraak krijgen in dat nieuwe bestel.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

emekli.

 

prima wat je zegt..maar denk je dat we het geld wat nu al betaald wordt via de belasting ook weer terugkrijgen?

dat die regeling wordt teruggedraaid?

 

denk het niet.

 

we betalen al via de belasting...en nu zeker nog een keer extra ,direkt aan de npo betalen?

dus twee keer kijk en luistergeld?


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Naast het financiële aspect is onafhankelijkheid van de publieke omroep voor NOS-directeur Jan de Jong belangrijk.

 

 

Boehahahaha....... een "onafhankelijke publieke omroep" ....... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Zelfs het Jeugdjournaal kunnen ze niet met rust laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Joepje kun je ook concrete voorbeelden geven wat " ze" met het jeugdjournaal dan doen?

Of wordt het nu te moeilijk en ging het alleen om het boe roepen.

 

@ilseonline

Wil je nu beweren dat de PO nog niet heeft moeten bezuinigen?

 

 

Kijk en luistergeld zal nooit meer ingevoerd worden, anders verliezen bepaalde mensen hun macht over de PO en de PO mag niet succesvol zijn want dan beginnen de vriendjes met het grote geld van RTL ,SBS en Fox te klagen, en je weet niet of je die nodig hebt na je politieke carrière of voor je partij.

Overproportionele-bezuinigingen zijn enkel bedoeld om zoveel mogelijk dwars te zitten.

Bedragen, die de PO zowat de nek omdraaien, worden door diezelfde regering op een zondagmiddag in veelvoud uitgegeven om een bank te redden.

Daar hoor je de boe-roepers niet of nauwelijks over.

Wel over het weg doen van het derde net.

Niet dat dat financieel wat oplevert want dat kost alleen maar reclamegeld en is dus alleen maar een gebaar naar de commerciële "vriendjes" die juist extra zenders de lucht in knallen voor inkomsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is er mis met de NPO, het gras op een ander is altijd groener.

Verder ben ik vóór kijk en luistergeld. Vroeger ging dat geld integraal naar de NPO.

Van het geen je nu betaald, via de belastingen, gaat maar net de helft naar de NPO en de rest houdt de staat lekker voorzichzelf.

Dat is pas fijn!??.

Maar jij woont toch in Turkije? Daar betaal jij toch geen Nederlandse belasting?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...