Ga naar inhoud


Groot verschil SNR waarden op Astra 1 (19.2)


Jürgen

Aanbevolen berichten


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik vind deze discussie over signaal waarden totaal onzinnig omdat er in de consumer wereld maar raak geluld wordt en niemand weet waar het over gaat.

 

AGC (zoals ik het geleerd heb) is een regelspanning na de detector, verkregen door gelijkrichting. Deze regelspanning regelt de voorafgaande trappen in versterking met het doel dat alle zenders (nu heet dat transponders) gelijkmatig in sterkte doorkomen. In het nederlands heette dat vroeger ook wel AVR (Automatische Volume Regeling).

Aan deze AGC lijn kun je een gevoelige of ongevoelige meter hangen en heeft totaal geen betrekking tot de werkelijke veldsterkte, omdat er nog een heterodyne process vóór de ingang van de ontvanger plaats vind.

 

SNR. Signal to Noise Ratio. Dit komt meer met de werkelijkheid overeen omdat de signaal ruis verhouding evenredig is met de veldsterkte van een transponder. Dit kan alleen maar een logaritmische waarde zijn met een referentie aan iets. Dat "iets" zou ik graag willen weten omdat de SNR afhankelijk is van de bandbreedte, oftewel de Symbol Rate. De werkelijke SNR kan alleen aangegeven worden als de bandbreedte bekend is. Dit in procenten aan te geven is grappig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd naar het resultaat met de nieuwe schotel en lnb.

 

Nou, ik eigenlijk ook wel.

 

Ik vind deze discussie over signaal waarden totaal onzinnig omdat er in de consumer wereld maar raak geluld wordt en niemand weet waar het over gaat.

 

 

Dit wisten de meesten al wel maar er zijn toch steeds weer leden die hierover een andere mening hebben ;)

Ik heb deze topic niet gestart om voor het zoveelste mal een discussie over SRN waarden aan te slingeren maar meer omdat ik bij mij een verschil constateerde tussen de waarden op Astra1.

Dat ik daarvoor SNR gebruikte was achteraf misschien wat onhandig, Db's was wellicht beter geweest maar ik had op dat moment en eigenlijk nu ook nog niet de mogelijkheid om het verschil in Db aan te geven.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Heb nu de knoop doorgehakt en een Triax 88 besteld met een Inverto Quad Monoblock 23mm LNB 4.3° voor schotel van 80cm zie bijlage.

 

 

Gisterenmiddag de installatie uitgevoerd maar helaas geen best weer en kon ik zoals door Sprietje geadviseerd ook niet op de zon uitrichten.

Zoals ik al eerder schreef waren een tweetal schroeven van mijn Triax Multiblock lam waardoor ik de oude LNB's niet meer goed vast kon zetten maar bij de demontage van de oude LNB's bleek ook nog eens dat de houder van de 19.2 LNB gescheurd was, dus logisch dat de ontvangst niet meer optimaal was.

 

Omdat het regelmatig licht regende heb ik de afstelling d.m.v. mijn Schwaiger SF9000 nogal vlug uitgevoerd en dat bleek dan ook in het behaalde resultaat.

Voor wat betreft de Nederlandse CD kanalen kreeg ik op 23.5 maar circa 90% en op 19.2 circa 80% en dat vond ik natuurlijk wel erg laag.

De 23.5 LNB zat in de houder en de schuinstand op circa 9 á 10 graden.

 

Tijdens een droge periode weer eens gaan stellen en toen bleek dat als ik de LNB naar circa 20 graden draaide ik op 23.5 een ontvangst van 100% haalde maar op 19.2 nog maar circa 78%, dit voor o.a. BVN, NED1 en RTL4.

 

Wat me daarbij wel opviel is dat bijna alle Duitse HD kanalen, immers ook op 19.2, wel op 97 - 99% stonden maar dat even ter zijde,

 

Toch maar weer de schotel gedemonteerd en toen bleek dat mijn muurbeugel behoorlijk uit het lood stond.

Nu is dit denk ik voor wat betreft de elevatie geen probleem want dat kan ik makkelijk met de schotel corrigeren maar de beugel stond ook naar de andere kant circa 5 graden uit het lood en misschien nog wel iets meer en ik denk dat dit dan ook dat oorzaak is waarom ik voor wat betreft de Nederlandse SD kanalen op 19.2 onvoldoende signaal krijg.

 

Voor dat ik nu misschien en mits mogelijk de muurbeugel opnieuw waterpas zet wil ik toch nog eerst even weten waarom ik bij dezelfde afstelling op de Nederlandse SD kanalen maar maximaal 78% haal maar op de Duitse HD kanalen bijna 99% en daar kom ik dan uiteindelijk weer uit bij mijn oorspronkelijke vraag.

 

N.B.

Op de Duitse SD kanalen kun je geen touw aan vastknopen want die variëren bij bewolkt weer tussen 78% (Kabel Eins/ N24) en 96% (Einsfestival / EinsPlus), misschien zegt dit wel iets.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...