Ga naar inhoud


Welke tool voor het maken van database applicaties


mati

Aanbevolen berichten

ik heb enkele database applicaties gemaakt met PHP, MySQL en MySQL Workbech.

Het maken van de html pagina's deed ik tot nu toe met een gewone tekst editor, zoals Notepad of EditPad.

 

Ik ben op zoek naar een tool die html pagina's kan genereren voor het invoer, muteren en verwijderen van data in de database.

Op internet zijn er genoeg cms programma's zoals Drupal of Joomla, alleen kom ik er niet echt uit welke geschikt is.

Heeft iemand een suggestie voor een tool die ik kan gebruiken.

 

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In het maken van een tool gaat erg veel tijd zitten die je nooit terugverdiend.

 

Ik heb inmiddels Xataface bekeken.

Deze tool ziet er leuk uit, maar heeft niet al te duidelijke documentatie.

 

Tips zijn nog steeds welkom.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In principe kun je elk cms wel gebruiken om data in te kunnen voeren en te kunnen muteren. Drupal is zo goed als uit de tijd, voor Joomla wordt (nog) genoeg ontwikkeld en is dus vast een goede kandidaat voor je.

 

Buiten dat is het ook allemaal een beetje een kwestie van smaak, dus gewoon even proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drupal is zo goed als uit de tijd, voor Joomla wordt (nog) genoeg ontwikkeld en is dus vast een goede kandidaat voor je.

 

Voor je dergelijk dingen roept zorg dan eerst dat je goed ben ingelicht!

Voor Joomla kan ik mijn niet uitpreken, Drupal daarentegen is helemaal niet "uit de tijd" en is momenteel zelfs aan een opmars bezig. Het is nog steeds het meest gebruikte "Open Source" CMS systeem in de wereld.

Meer en meer grote bedrijven stappen de dag van vandaag over op Drupal. De Belgische internet provider Telenet bijvoorbeeld is zo'n bedrijf die recentelijk nog op Drupal is overgeschakeld. Dergelijke bedrijven stappen niet over op een systeem wat "uit de tijd" is!

 

Binnenkort komt Drupal 8 eraan die responsieve zal zijn out-of-the-box. Bijna dagelijks worden nieuwe modules ontwikkeld of worden bestaande modules herschreven voor komst van Drupal 8.

 

@mati

Als je zou beslissen Drupal te gebruiken stuur me dan een pm ik help je graag verder.

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb opnieuw op de site van Drupal gekeken, maar ik kan geen voorbeelden vinden voor het maken van database applicaties. (maar misschien kijk ik ergens overheen)

 

Als simpel school voorbeeld wil ik een database applicatie maken voor beheer van een CD collectie.

Er is een sql tabel met artiesten, albums, tracks en dergelijke.

Deze gegevens wil je in een datagrid kunnen tonen, aanpassen en verwijderen. (denk aan MS Access)

Het zou ook handig zijn als SQL errors, zoals dubbel invoer van een unieke sleutel automatisch worden afgevangen.

Ik heb naar Xataface gekeken. Deze tool heeft in potentie hetgeen ik wil, maar hier zit geen goede foutafhandeling in van SQL errors.

 

Ik ben gewend om dit soort applicaties onder Windows met een RAD tool zoals C++ Builder te maken. (lijkt veel op Delphi)

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je spreekt steeds van een applicatie. Drupal heeft als bedoeling er een website mee te maken.

Is het de bedoeling om dat enkel lokaal te draaien of wel degelijk een website te maken?

 

Indien je Drupal enkel lokaal wil draaien zal je eerst webserver software zoals xampp moeten installeren op je pc.

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je dergelijk dingen roept zorg dan eerst dat je goed ben ingelicht!

Ik doelde hier niet zozeer op de bestaande markt, alswel hoe Drupal omgaat/om kan gaan met diverse zaken, zoals achterliggende database servers. De techniek dus. Een goed voorbeeld hiervan ligt in het feit dat je mijns inziens veel te veel rechten moet toekennen op de achterliggende database en op het feit dat Drupal heel lastig kan zijn als je multi-master replicatie zou toepassen + access via load-balancers. Onlangs nog ondervonden. Alles heeft zo zijn voors en tegens.

 

Uiteraard maakt dat helemaal niet uit als je 'binnenshuis' iets neerzet, waarbij je geen grote hoeveelheden verkeer hoeft te verwachten en dus ook geen scaling nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je in Vlaanderen wonen kon ik je een goede instelling aanraden om via avondschool een opleiding Drupal te volgen.

 

Maar goed.

Indien je acquia dev desktop download en installeert, heb je lokaal een WAMP (er van uitgaande dat je met Windows werkt).

Deze kan je dan gebruiken als leer omgeving.

 

Vervolgens maak je een nieuwe 'custom content type' aan

Dan bepaal je ook de nodige taxonomy etc en kan je beginnen;..

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals De_Perre al aangeeft kan je via avondonderwijs heel snel je weg vinden in drupal. Op het Youtube kanaal van Yaworsk1vind je 10-tallen filmpjes hoe je alles moet doen. Ikzelf ben anderhalf jaar geleden een opleiding in Brugge gestart. Het kan dus zeer snel gaan indien je het principe achter Drupal snapt.

Je maakt een nieuwe content type.

Bepaal wat je allemaal aan data wil ingeven. (in de content type velden toevoegen)

Daarna via add content kan je dan alle data in de database zetten.

 

Met de extra module views kan je alles uit de database halen en laten weergeven. De mogelijkheden hoe en wat je laat weergeven zijn bijna oneindig.

Je kan filters gebruiken enz.

 

Puch

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Xataface heb ik in het verleden ook wel eens gebruikt om snel iets simpels op poten te zetten. Echter bleef het ook bij 1 of 2 keer gebruiken(dik 4 jaar geleden denk ik al weer). Maar ik denk dat elk project/doel een andere tool/framework nodig heeft.

 

Wil je een website -> Wordpress,joomla, etc.

Wil je voor eigen doeleinden een database aanleggen, dan zou xataface kunnen volstaan als je niet te veel programmeer kennis hebt.

Kan je zelf ook een aardig stukje code kloppen en wil je meer -> symfony, zend, yin etc

 

Ook maar net hoeveel tijd je erin wilt stoppen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...