Ga naar inhoud


Tuner probleem vu +duo


j.ehlen

Aanbevolen berichten

welke schotel heb je afmeting ?

welke lnb's heb je enz

maak een foto van jou opstelling

En dit,De monteur gaf aan dat de tuner i.v.m. ouderdom ook slechter gaat functioneren.dat vind ik zever,ik heb hier nog humaxen van 14jaar oud en het signaal geeft nog steeds hetzelfde aan !

De schotel is 90x100 cm, 4 alp lnb's, kan helaas geen foto uploaden, ik weet niet hoe, maar ik lees wel regelmatig iets over defecte tuners in een receiver.

Wil wel wat foto's uploaden, maar hoe doen we dat?

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wil wel wat foto's uploaden, maar hoe doen we dat?

 

rechts onder je postscherm de tab " gebruik volledige editor " aanklikken.

kies je bestand op de pc - voeg toe aan bericht.

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben je soms aan het doorlussen naar een andere receiver?

Nee, ik lus niet door, dat staat er ook niet. De ingang van de tuner (A voor alle duidelijkheid) en de uitgang van de tuner naar de receiver (natuurlijk die van tuner A) via de receiver naar de HDMI uitgang naar mijn tv. Niks is doorgelusd naar tuner b.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil wel wat foto's uploaden, maar hoe doen we dat?

 

rechts onder je postscherm de tab " gebruik volledige editor " aanklikken.

kies je bestand op de pc - voeg toe aan bericht.

 

grtz Philip

Hoi Dirocca, bedankt,

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

begrijp er niets meer van

en dat hoeft ook niet als jij het maar begrijpt

 

Signaal komt met 13 db in tuner a van de ontvanger binnen. Ik stuur niks door naar tuner b van de ontvanger, maar het signaal wordt in de ontvanger gereed gemaakt voor de tv. 

Echter niet met een sterkte van 13 db, maar 2 db minder. Mijn vraag was dus simpel gezegd, wordt het signaal in de tuner verzwakt, zodat je je kunt afvragen of de werking nog goed is (van de tuner) of is er met de ontvanger meer aan de hand.

aangepast door j.ehlen

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus je lust wel door naar je TV

(loopthrough coax van schotel via je VU+ coax- in >>> coax- out)

hehe, eindelijk duidelijkheid

natuurlijk zal het systeem van de VU+ receiver een afname met zich brengen

 

als dat in dit geval 2 dB is lijkt ons dat helder en dat zal bij een andere sat-receiver niet veel anders zijn

 

doorlussen is never nooit te adviseren ( m.a.w. zorg voor gescheiden en onafhankelijke ingangen )

doorlussen naar TV is overigens echt overbodig (waarom die TV een lijntje geven)

 

ciao ciao ;)

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,
volgende bedenkingen:
- je mag er niet van uitgaan dat de meetresultaten van de meter van de monteur te vergelijken zijn met de signaalwaarden die de VU+DUO via de OpenPli opgeeft
- het lijkt me sterk dat de 2 tuners in je VU+DUO hetzelfde defect zouden hebben (het kan natuurlijk als er iets scheelt met een gemeenschappelijk item, bijvoorbeeld de voeding)
- je hebt hetzelfde toestel en OpenPli als ik en bovendien een grotere schotel  dus verwacht ik dat jou VU+DUO grotere signaalwaarden geeft dan de mijne

Ik neem aan dat de 4 LNB's op de foto's gericht zijn naar de satellieten HotBird (13.0°), Astra1 (19.2°), Astra3 (23.5°)en Astra2 (28.2°).
Het verschil tussen HotBird en Astra1 is 19.2° - 13.0° = 6.2°
Het verschil tussen Astra1 en Astra3 is 23.5° - 19.2° = 4.3°
Het verschil tussen Astra3 en Astra2 is 28.2° - 23.5° = 4.7°

Ik ben geen schotelexpert en misschien schat ik de afmetingen op de laatste foto (bij de overige foto's kan ik de afstanden tussen de LNB's niet beoordelen) fout in maar ik heb de indruk dat de 4 LNB's op zowat dezelfde afstand van elkaar staan en dat mag niet: de afstanden tussen Astra2/Astra3 en Astra3/Astra1 moeten maar een klein beetje van elkaar verschillen, echter de afstand tussen HotBird en Astra1 moet verschillende centimeters groter zijn dan de afstand tussen Astra1 en Astra3.

Nogmaals, ik ben geen schotelexpert ... Ik zal daarom een PM aan Sprietje, de schotelexpert bij uitstek op dit forum, met de vraag om zijn mening te geven over deze schotelopstelling.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

a

- na een erg heftige stortbui met windstoten kan er iets los zijn geraakt of verdraaid zijn (dus dan is de ontvangst beperkt )

het gegeven die j.ehlen in de fotos weergegeven heeft inzake de bevestiging van de schotel geeft te denken

dat lijkt een piepschuim isolatie gevel met een laagje kunststof stuclaag erop

 

dus zo week als een peperkoek

waar een mast bevestiging bij geringe windlast al op en neer danst, laat staan stabiel blijft

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus je lust wel door naar je TV

(loopthrough coax van schotel via je VU+ coax- in >>> coax- out)

hehe, eindelijk duidelijkheid

natuurlijk zal het systeem van de VU+ receiver een afname met zich brengen

 

als dat in dit geval 2 dB is lijkt ons dat helder en dat zal bij een andere sat-receiver niet veel anders zijn

 

doorlussen is never nooit te adviseren ( m.a.w. zorg voor gescheiden en onafhankelijke ingangen )

doorlussen naar TV is overigens echt overbodig (waarom die TV een lijntje geven)

 

ciao ciao ;)

Sorry Tonskidutch,

Met alle respect, maar volgens mij kun je niet zo goed begrijpend lezen. Ik lus niet door! Het signaal dat via tuner A binnenkomt gaat niet naar tuner B, want daar zit niks op aangesloten aan de buitenkant, en ook aan de binnenkant niet. Er gaat één coax in, maar geen enkele coax uit. staat nergens en heb ik ook nooit geschreven. Ik heb één tv die via de ontvanger (VU + Duo) beeld geeft. En ik lus niets door naar de TV, maar het signaal van tuner A gaat de ontvanger in waarop ook tuner A is aangesloten. Het voordeel van een ontvanger, in mijn geval de VU+duo is, dat het signaal omgezet wordt naar een tv signaal(digitaal HDMI). Dit is mijn verbinding van de VU met de tv!.

Ik wil alleen maar duidelijk maken dat, nadat het signaal de tuner van de receiver ingaat er een verlies optreedt van 2 db en vraag me af waar dat aan ligt. Niet meer en niet minder.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gegeven die j.ehlen in de fotos weergegeven heeft inzake de bevestiging van de schotel geeft te denken

dat lijkt een piepschuim isolatie gevel met een laagje kunststof stuclaag erop

 

dus zo week als een peperkoek

waar een mast bevestiging bij geringe windlast al op en neer danst, laat staan stabiel blijft

Nu wordt kijken ook nog een slechte zaak bij jou. Dit is een muur van gewapend beton waarin 4 keilbouten zitten van 10 mm. Als je wat verder kijkt zie dat ook de overkapping aan diezelfde muur is bevestigd, ook met keilbouten , dus je conclusie slaat nergens op. Als je het niet weet, kraam dan a.u.b. geen onzin uit.  

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind wel dat de lnb Astra 1 en astra 3B wat meer naar het midden moeten staan bijna tegen elkaar hard hard van de lnb +- 4,3cm

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

volgende bedenkingen:

- je mag er niet van uitgaan dat de meetresultaten van de meter van de monteur te vergelijken zijn met de signaalwaarden die de VU+DUO via de OpenPli opgeeft

- het lijkt me sterk dat de 2 tuners in je VU+DUO hetzelfde defect zouden hebben (het kan natuurlijk als er iets scheelt met een gemeenschappelijk item, bijvoorbeeld de voeding)

- je hebt hetzelfde toestel en OpenPli als ik en bovendien een grotere schotel  dus verwacht ik dat jou VU+DUO grotere signaalwaarden geeft dan de mijne

 

Ik neem aan dat de 4 LNB's op de foto's gericht zijn naar de satellieten HotBird (13.0°), Astra1 (19.2°), Astra3 (23.5°)en Astra2 (28.2°).

Het verschil tussen HotBird en Astra1 is 19.2° - 13.0° = 6.2°

Het verschil tussen Astra1 en Astra3 is 23.5° - 19.2° = 4.3°

Het verschil tussen Astra3 en Astra2 is 28.2° - 23.5° = 4.7°

 

Ik ben geen schotelexpert en misschien schat ik de afmetingen op de laatste foto (bij de overige foto's kan ik de afstanden tussen de LNB's niet beoordelen) fout in maar ik heb de indruk dat de 4 LNB's op zowat dezelfde afstand van elkaar staan en dat mag niet: de afstanden tussen Astra2/Astra3 en Astra3/Astra1 moeten maar een klein beetje van elkaar verschillen, echter de afstand tussen HotBird en Astra1 moet verschillende centimeters groter zijn dan de afstand tussen Astra1 en Astra3.

 

Nogmaals, ik ben geen schotelexpert ... Ik zal daarom een PM aan Sprietje, de schotelexpert bij uitstek op dit forum, met de vraag om zijn mening te geven over deze schotelopstelling.

 

Groetjes,

Roman

Maar als het signaal van de lnb 13 db is en in de receiver 11 db ben ik 2 db kwijt en dit zit volgens mij ergens in de VU duo. Als je het omzet in % krijg je met 13 db rond de 85 % en in de receiver 11 db is 70% en dat wordt bij harde regen nog minder en daardoor uitval. tot voor een aantal maanden had ik ook 85 % op de receiver en geen last van uitval, ook niet bij harde regen.  

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nee, ik lus niet door, dat staat er ook niet. De ingang van de tuner (A voor alle duidelijkheid) en de uitgang van de tuner naar de receiver (natuurlijk die van tuner A) via de receiver naar de HDMI uitgang naar mijn tv. Niks is doorgelusd naar tuner b.

 

 

Je roept dit enigszins wel zelf op je af omdat jij het zelf over een uitgang hebt terwijl de DUO geen fysieke Tuner Out heeft.

Dus wat heeft het nu voor nut om het steeds over de uitgang van de tuner te hebben, er is geen uitgang.

Ik veronderstel dat jij met uitgang de inwendige aansluiting van de tuner bedoeld die het circuit ingaat.

 

Verder vraag ik me hoe je constateert dat er minder Db's uit het circuit van de tuner komen dan dat er via de ingang ingaan?

Heb je dit binnen de elektronica van de tuner gemeten?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...