Ga naar inhoud


Tuner probleem vu +duo


j.ehlen

Aanbevolen berichten

nog even tussen door

en dan kunnen jullie verder met zoeken naar die 2 dB

 

Nu wordt kijken ook nog een slechte zaak bij jou. Dit is een muur van gewapend beton waarin 4 keilbouten zitten van 10 mm. Als je wat verder kijkt zie dat ook de overkapping aan diezelfde muur is bevestigd, ook met keilbouten , dus je conclusie slaat nergens op. Als je het niet weet, kraam dan a.u.b. geen onzin uit.  

oké Beton en keilbouten

zou goed vast moeten zitten :)

dan is de conclusie inderdaad verkeerd - het lijkt anders wel degelijk op een prefab huis met isolatie stucgevel kunststof kozijnen en nep steenstrips

 

 


Ik wil alleen maar duidelijk maken dat, nadat het signaal de tuner van de receiver ingaat er een verlies optreedt van 2 db en vraag me af waar dat aan ligt. Niet meer en niet minder.

 

je vraag/ probleem wordt steeds duidelijker...

 

dat de VU+ of iedere andere enigma / enigma2 reciever geen meetinstrument is was bekend.

waar jij de meet apparatuur aansluit is absoluut onduidelijk

 

DAT je uitval hebt bij heftige regen is niet onbekend en gerelateerd aan de schotel + regen reserve van die schotel en de schakels tot aan je DUO-tuner.

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

DAT je uitval hebt bij heftige regen is niet onbekend en gerelateerd aan de schotel + regen reserve van die schotel en de schakels tot aan je DUO-tuner.

 

We hebben het al verschillende keren gehad over het meten van het signaal en we zullen maar niet beginnen over hoe je de heftigheid van de regen kunt meten :) .

 

Feit is dat we hier enkele weken geleden gedurende een tiental minuten een zondvloed over ons hebben gekregen ... Ik had toen bij het afstemmen op EénHD op mijn VU+Duo een SNR van 56% zonder dat blokvorming optrad.

 

Ik wil maar zeggen dat met een goede schotelinstallatie en een goede VU+ het al heel erg moet regenen eer het beeld wegvalt!

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had net anderhalf uur dat de regendruppels in de vorm / qua massa van koeien omlaag kwamen in Amsterdam

het regende Cats and Dogs zoals de engelsman zegt

 

en toen ging als aller laatste 28,2 Oost offline met vissen in beeld

23,5 Oost met die 8PSK en lage bitrate was er als eerste uit

13,0 Oost was er als tweede uit

19,2 Oost ZDF HD was er als derde uit

BBC 1 HD dus als laatste

 

dat heeft ook te maken met de invloedsfeer van de wolk en de invalshoek vanuit de satelliet positie

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je er vanuit gaan dat de Duo niet de meest betrouwbare waarde aangeeft. Die 11 db zegt me niks, er had net zo goed 14 db kunnen staan. Volgens mij is er niets aan de hand. M'n Dreamboxen gaven altijd veel betere ontvangst aan dan welke andere ontvanger ook, terwijl ik niet vermoed dat er betere tuners in zaten. De omrekenfactor van db naar % wil ook nog wel eens anders zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je er vanuit gaan dat de Duo niet de meest betrouwbare waarde aangeeft. Die 11 db zegt me niks, er had net zo goed 14 db kunnen staan. Volgens mij is er niets aan de hand. M'n Dreamboxen gaven altijd veel betere ontvangst aan dan welke andere ontvanger ook, terwijl ik niet vermoed dat er betere tuners in zaten. De omrekenfactor van db naar % wil ook nog wel eens anders zijn.

In zijn eerste post schrijft TS dat "bij een stevige regenbui" hij uitval heeft. En ook dat hij nu een signaal heeft tussen 69-73% terwijl vroeger zijn signaal tussen 85 en 90% zat.

 

Ergens moet er iets mis zijn !

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ooit de software geupdate?

 

De software van de ontvanger berekent de waarde, wanneer die berekening ooit is aangepast heb je nu het verschil boven water.

en dat is ook een reden....

en waarom niet

inde laatste versie is de driver geupdate (enkel dat kan al een andere indicatie met zich brengen)

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook eens de signaalsterkte gemeten van mijn installatie van een triax (ik denk 80 cm) met een duo lnb.

Ik meet waarden van 11,68Db.

Bij een zware regenbui of onweer,die we in het weekend hadden,had ik een onderbreking van een kleine 5 minuten.

Dit gebeurt enkele keren per jaar,maar daar stoor ik mijn niet aan.

Dus zou ik nu wel durven denken,dat je installatie of je tuner(s) niet defect zijn.

meetwaarden zijn met ongeveer dezelfde schotel hetzelfde.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste j.ehlen

Slechts 13dB op een officiële signaalsterktemeter voor zo'n grote schotel is wel erg weinig. Daar moet veel meer uit te halen zijn en zijn dan de resultaten die een schotelmonteur heeft behaald. Dat is treurig.
Je VU+duo gaf hetzelfde aan zei je. Daar hou ik het even bij want wat er bij de doorlus uitkomt, interesseert me eerlijk gezegd weinig.
De onderlinge afstanden van de lnb staan niet goed afgesteld. Ook staan de ALPS-lnb's zo ver mogelijk naar voren. Ik geloof nooit dat dat het beste resultaat geeft. Ze moeten 5mm naar achteren.
Ook heb ik de indruk dat de rail niet schuin genoeg staat.
Ik heb het vermoeden dat je een SAB S97 schotel hebt. Klopt dat?
Hoe groot is maat "X" in de bijlage bij je schotel?
In welke plaats staat de schotel?
Zou je eens een foto kunnen maken recht van voren liefst ter hoogte van de schotel, dus even op een trapje?
 

post-60869-0-49477200-1405963434_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste j.ehlen

 

Slechts 13dB op een officiële signaalsterktemeter voor zo'n grote schotel is wel erg weinig. Daar moet veel meer uit te halen zijn en zijn dan de resultaten die een schotelmonteur heeft behaald. Dat is treurig.

Je VU+duo gaf hetzelfde aan zei je. Daar hou ik het even bij want wat er bij de doorlus uitkomt, interesseert me eerlijk gezegd weinig.

De onderlinge afstanden van de lnb staan niet goed afgesteld. Ook staan de ALPS-lnb's zo ver mogelijk naar voren. Ik geloof nooit dat dat het beste resultaat geeft. Ze moeten 5mm naar achteren.

Ook heb ik de indruk dat de rail niet schuin genoeg staat.

Ik heb het vermoeden dat je een SAB S97 schotel hebt. Klopt dat?

Hoe groot is maat "X" in de bijlage bij je schotel?

In welke plaats staat de schotel?

Zou je eens een foto kunnen maken recht van voren liefst ter hoogte van de schotel, dus even op een trapje?

 

Beste Sprietje,

 

dank voor het reageren. Jij bevestigt mijn vermoeden dat de schotelinstallatie niet optimaal is. 

 

Een opmerking: dit draadje is gestart omdat TS opmerkte dat er een verschil was tussen de waarde van de monteur zijn signaalsterktemeter (=13dB) en de waarde uitgelezen op de Vu+Duo (=11dB).

Ik weet niet wat voor waarden een professionele meter moet geven maar ik heb bij droge weersomstandigheden op mijn Vu+Duo met dezelfde OpenPli als TS en met een Triax TD88 een SNR van 13dB op de Vlaamse zenders. En vermits TS die 11dB op zijn beide tuners heeft denk ik niet dat zijn Vu+Duo defect is maar dat zijn schotelinstallatie beter moet kunnen.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 
 

 

Je roept dit enigszins wel zelf op je af omdat jij het zelf over een uitgang hebt terwijl de DUO geen fysieke Tuner Out heeft.

Dus wat heeft het nu voor nut om het steeds over de uitgang van de tuner te hebben, er is geen uitgang.

Ik veronderstel dat jij met uitgang de inwendige aansluiting van de tuner bedoeld die het circuit ingaat.

 

Verder vraag ik me hoe je constateert dat er minder Db's uit het circuit van de tuner komen dan dat er via de ingang ingaan?

Heb je dit binnen de elektronica van de tuner gemeten?

 

 

Ja, inderdaad de inwendige aansluiting die het circuit ingaat.

Nee dit heb ik niet gemeten binnen de elektronica, maar dat geeft de ontvanger aan als je in het menu naar de configuratie gaat. 

Normaal zou ik daar nooit naar gekeken hebben, maar aangezien het beeld wegviel ben ik gaan vergelijken.

h

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Roman, je hebt gelijk maar ik geloof die meter van de monteer eerder dan een satellietontvanger. Maar 13dB is voor zo'n grote schotel belachelijk weinig.
Wel jammer dat er ALPS-lnb's zijn gebruikt want die missen de grote feedhorn om de signalen beter te verzamelen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even tussen door

en dan kunnen jullie verder met zoeken naar die 2 dB

 

oké Beton en keilbouten

zou goed vast moeten zitten :)

dan is de conclusie inderdaad verkeerd - het lijkt anders wel degelijk op een prefab huis met isolatie stucgevel kunststof kozijnen en nep steenstrips

 

 

 

je vraag/ probleem wordt steeds duidelijker...

 

dat de VU+ of iedere andere enigma / enigma2 reciever geen meetinstrument is was bekend.

waar jij de meet apparatuur aansluit is absoluut onduidelijk

 

DAT je uitval hebt bij heftige regen is niet onbekend en gerelateerd aan de schotel + regen reserve van die schotel en de schakels tot aan je DUO-tuner.

ik sluit geen meetapparatuur ergens aan, want die heb ik niet. Ik heb wel de monteur gevraagd toen hij de schotel uitrichtte hoeveel DB hij overal gemeten had. Dit was, zoals eerder al genoemd, overal ruim 13 db. Ik kon dus alleen maar via het menu in de ontvanger kijken hoeveel  DB de ontvangst hier was. En dat was dus 11 db. 

Ik heb bij heftige regen nooit een uitval gehad, behalve bij onweer. Daarom bevreemdde mij de ontvangststerkte. Nee, al vaker en eerder verteld dat je zg schakels bij mij goed zijn, overal tot een de ontvanger dezelfde waardes nl 13 db.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het al verschillende keren gehad over het meten van het signaal en we zullen maar niet beginnen over hoe je de heftigheid van de regen kunt meten :) .

 

Feit is dat we hier enkele weken geleden gedurende een tiental minuten een zondvloed over ons hebben gekregen ... Ik had toen bij het afstemmen op EénHD op mijn VU+Duo een SNR van 56% zonder dat blokvorming optrad.

 

Ik wil maar zeggen dat met een goede schotelinstallatie en een goede VU+ het al heel erg moet regenen eer het beeld wegvalt!

 

Groetjes,

Roman

Ja Roman dat bedoel ik dan ook. Mijn schotel is goed, de lnb is goed, de disec is goed en de kabels zijn goed. Allemaal doorgemeten zoals hierboven al tig keer proberen uit te leggen. Dus lag en ligt het volgens mij aan de ontvanger. Vandaar mijn eerste vraag over de tuner.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je er vanuit gaan dat de Duo niet de meest betrouwbare waarde aangeeft. Die 11 db zegt me niks, er had net zo goed 14 db kunnen staan. Volgens mij is er niets aan de hand. M'n Dreamboxen gaven altijd veel betere ontvangst aan dan welke andere ontvanger ook, terwijl ik niet vermoed dat er betere tuners in zaten. De omrekenfactor van db naar % wil ook nog wel eens anders zijn.

Maar waarschijnlijk lezen jullie maar half, mij zegt 11 of 14 of 20 db of omgerekend in % ook niks. Als ik echter een verschil meet tussen schotel, waar alles goed is en de ontvanger, dan rijzen er bij mij vragen en die ik probeer beantwoord te krijgen.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...