Ga naar inhoud


Tuner probleem vu +duo


j.ehlen

Aanbevolen berichten

Ik heb ook eens de signaalsterkte gemeten van mijn installatie van een triax (ik denk 80 cm) met een duo lnb.

Ik meet waarden van 11,68Db.

Bij een zware regenbui of onweer,die we in het weekend hadden,had ik een onderbreking van een kleine 5 minuten.

Dit gebeurt enkele keren per jaar,maar daar stoor ik mijn niet aan.

Dus zou ik nu wel durven denken,dat je installatie of je tuner(s) niet defect zijn.

meetwaarden zijn met ongeveer dezelfde schotel hetzelfde.

Helemaal mee eens, maar heb je dan ook eens gekeken naar de waarden die in je VU staan. Die zouden ,  als het goed is hetzelfde moeten zijn als bij de schotel, terwijl enige afwijking denkbaar is, maar geen twee db.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Inderdaad Roman, je hebt gelijk maar ik geloof die meter van de monteer eerder dan een satellietontvanger. Maar 13dB is voor zo'n grote schotel belachelijk weinig.

Wel jammer dat er ALPS-lnb's zijn gebruikt want die missen de grote feedhorn om de signalen beter te verzamelen.

 

Ik zal nog maar eens zeggen waarom het  eigenlijk ging:  Niet of de schotel goed stond,niet of de alps niet goed zijn en de afstand tussen de lnb's te klein waren en niet over dreamboxen en kunststof muren, heren, met alle respect ik kon niet duiden waarom het signaal in de ontvanger zwakker was dan bij de lnb's. Daar ging het om en nergens anders. Zelfs als ik 20 db op de lnb's zou krijgen en mijn vu zou 2 db minder hebben en daardoor soms uitval vertonen had ik me hier gemeld.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar om een lang verhaal kort te maken, ik ben naar een schotel techneut gegaan, heb daar mijn VU  aangesloten en wat blijkt, ook daar 2 db minder dan bij de lnb's.

Het lag en ligt dus duidelijk aan de VU. Ook de tweede tuner samen met de techneut geprobeerd, maar hetzelfde verhaal.

Ik wil dus iedereen bedanken voor het welwillend en goed bedoelde advies, maar lezen is voor diverse mensen ook een kunst. Als ik in het begin zeg dat er verschil is tussen schotel en ontvanger is dan is het niet zo dat de schotel verkeerd staat ( misschien staat hij wel een beetje verkeerd) maar hij gaf ontvangst en dat signaal kwam in de ontvanger en daar ging en gaat het mis.

 

Dus een nieuwe ontvanger.

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Roman dat bedoel ik dan ook. Mijn schotel is goed, de lnb is goed, de disec is goed en de kabels zijn goed. Allemaal doorgemeten zoals hierboven al tig keer proberen uit te leggen. Dus lag en ligt het volgens mij aan de ontvanger. Vandaar mijn eerste vraag over de tuner.

 

 

De monteur heeft zowel 13dB gemeten na de LNB, na de switch en op het einde van de kabel. Dat wil zeggen dat de switch en de kabel goed zijn maar zowel Sprietje als ik denken dat die 13dB die de schotel / LNB aflevert meer zou moeten zijn !

 

Als je zoals Sprietje vraagt:

- een foto recht van voor en ter hoogte van de schotel kan maken

- de maat X van de schotel kan meten

- je woonplaats kan opgeven

 

dan kan hij precies berekenen hoe ver de LNB's uit elkaar moeten staan en hoe schuin de rail moet staan. Dan kan je daarna die afmetingen zelf controleren.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou uiteraard mijn vu duo bij hem moeten plaatsen om te vergelijken,maar ik heb bij diverse zenders 11,65 Db.

Om nu te zeggen,ik ga een nieuwe ontvanger kopen,nee.

En omdat enkele keren per jaar het beeld max 5 minuten wegvalt een complete nieuwe installatie te zetten nee.

Ik ben wel geen technieker,maar ik heb mijn twijfels of die ontvanger wel echt stuk is.

Als je 2 opmerkelijk verschillende waardes zou meten tussen tuner a en b,dan zeg ik er is iets mis mee.

Maar beide tuners,meten hetzelfde,en 2 tuners gelijkertijd defect,lijkt me een beetje....

Maar ja,als hij een nieuwe ontvanger wilt kopen,geen probleem,hij mag zijn afdankertje altijd naar mij toe sturen.  :D

Want ik ben er bijna zeker van dat er niks mankeert aan het toestel. :)

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar om een lang verhaal kort te maken, ik ben naar een schotel techneut gegaan, heb daar mijn VU  aangesloten en wat blijkt, ook daar 2 db minder dan bij de lnb's.

Het lag en ligt dus duidelijk aan de VU. Ook de tweede tuner samen met de techneut geprobeerd, maar hetzelfde verhaal.

Ik wil dus iedereen bedanken voor het welwillend en goed bedoelde advies, maar lezen is voor diverse mensen ook een kunst. Als ik in het begin zeg dat er verschil is tussen schotel en ontvanger is dan is het niet zo dat de schotel verkeerd staat ( misschien staat hij wel een beetje verkeerd) maar hij gaf ontvangst en dat signaal kwam in de ontvanger en daar ging en gaat het mis.

 

Dus een nieuwe ontvanger.

 

Toch nog even reageren, niet omdat ik absoluut gelijk wil krijgen maar de kans bestaat dat als je een nieuwe ontvanger op je schotel aansluit je bij hevige regen toch nog beeld verliest ...

 

- De aanduiding - en misschien is dat niet voldoende benadrukt - op de Vu+Duo is geen absolute meting maar een relatieve aanduiding, d.w.z. als er meer signaal uit de LNB komt zal die waarde stijgen, meer moet je er niet van verwachten. (Als je ander image op je Vu+ zet mag je een andere signaalwaarde verwachten: ik heb het vandaag nog ondervonden toen ik om een probleem met mijn afstandsbediening op te lossen OpenPli tijdelijk vervangen had door VTI)

- De waarde die een professionele satelliet meter aangeeft is een absoluut getal - onafhankelijk van welke ontvanger of image dan ook - en als Sprietje zegt dat de gemeten 13dB te weinig is voor dergelijke schotel dan geloof ik hem.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad de inwendige aansluiting die het circuit ingaat.

Nee dit heb ik niet gemeten binnen de elektronica, maar dat geeft de ontvanger aan als je in het menu naar de configuratie gaat. 

Normaal zou ik daar nooit naar gekeken hebben, maar aangezien het beeld wegviel ben ik gaan vergelijken.

h

 

Pfffff.... als ik nu alles lees wat je schrijft dan denk ik het volgende te begrijpen.

 

Een schotelmonteur meet desgevraagd op de DUO LNB van jouw schotel een uitgangssignaal van circa 13 Db, correct?

Ik ga nu maar even vanuit dat hij dat met professionele meetapparatuur heeft gedaan.

Jij schakelt daarna jouw VU+ DUO in en constateert dat daar de gemeten waarde, waarschijnlijk via de ingebouwde plugin Satfinder, nog maar 11 Db is, correct?

 

Als dit allemaal correct is dan heb jij dus de illusie dat de meetgegevens van jouw DUO nagenoeg gelijkwaardig zijn met die door de schotelmonteur vastgestelde waarden. 

Ik hoop niet dat je dit nu daadwerkelijk denkt want het is nu al vele malen hier op Sat4all beschreven dat de signaal weergave van de Linux ontvangers globaal zijn en niet betrouwbaar.

Zet 10 dezelfde ontvangers neer en je hebt grote kans dat geen één dezelfde waarde weergeeft.

 

Maar goed, gelet op jouw vele reacties schijn jij een andere mening te zijn toegedaan.

En ook zegt dat iets over de schotelmonteur want als hij jouw prognose omarmt dan heb ik niet al teveel vertrouwen en zijn vakkundigheid.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De monteur heeft zowel 13dB gemeten na de LNB, na de switch en op het einde van de kabel. Dat wil zeggen dat de switch en de kabel goed zijn maar zowel Sprietje als ik denken dat die 13dB die de schotel / LNB aflevert meer zou moeten zijn !

 

Als je zoals Sprietje vraagt:

- een foto recht van voor en ter hoogte van de schotel kan maken

- de maat X van de schotel kan meten

- je woonplaats kan opgeven

 

dan kan hij precies berekenen hoe ver de LNB's uit elkaar moeten staan en hoe schuin de rail moet staan. Dan kan je daarna die afmetingen zelf controleren.

 

Groetjes,

Roman

Hoi Roman en Sprietje, bedankt voor de service, maar ik denk dat dit pas volgende week wordt, want ik moet nog onder het mes.

 

John

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfffff.... als ik nu alles lees wat je schrijft dan denk ik het volgende te begrijpen.

 

Een schotelmonteur meet desgevraagd op de DUO LNB van jouw schotel een uitgangssignaal van circa 13 Db, correct?

Ik ga nu maar even vanuit dat hij dat met professionele meetapparatuur heeft gedaan.

Jij schakelt daarna jouw VU+ DUO in en constateert dat daar de gemeten waarde, waarschijnlijk via de ingebouwde plugin Satfinder, nog maar 11 Db is, correct?

 

Als dit allemaal correct is dan heb jij dus de illusie dat de meetgegevens van jouw DUO nagenoeg gelijkwaardig zijn met die door de schotelmonteur vastgestelde waarden. 

Ik hoop niet dat je dit nu daadwerkelijk denkt want het is nu al vele malen hier op Sat4all beschreven dat de signaal weergave van de Linux ontvangers globaal zijn en niet betrouwbaar.

Zet 10 dezelfde ontvangers neer en je hebt grote kans dat geen één dezelfde waarde weergeeft.

 

Maar goed, gelet op jouw vele reacties schijn jij een andere mening te zijn toegedaan.

En ook zegt dat iets over de schotelmonteur want als hij jouw prognose omarmt dan heb ik niet al teveel vertrouwen en zijn vakkundigheid.

Niemand omarmt iets. De monteur vertelt mij wat hij meet, niet meer en niet minder. Als ik zelf de meter zou hebben deed ik hetzelfde. Als mijn VU 1 db zou aangeven en ik bleef beeld houden, prima, niks mis mee. Echter viel mij op dat het beeld wegviel bij al een lichte regenbui. Als je vervolgens gaat kijken waaraan het kan liggen ga je acties plannen. Alles is nu gedaan en door mijn vu op een andere schotel te zetten bleek dat ook daar de waarden slechter waren dan op de schotel en het beeld wegviel.

Maar ik heb het in mijn laatste thread al gezegd het lag en ligt aan de VU. 

[Put brain in motion before moving mouth.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net effe gekeken naar mijn db op een triax 110 met 4 lnb's

deze schotel is maar een klein beetje groter dan jou schotel

ps: heb je ook al eens een ander merk lnb geprobeerd of je daar ook meer signaal me zou krijgen?

je hebt nergens een lek in je coax? bij regen

of heeft je vu een voedings probleem,maar dat heeft niks temaken met regen dat je beeld wegvalt.we zoeken van alles uit

post-41606-0-73458300-1405972662.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...