Ga naar inhoud


Netwerkbrowser ziet gedeelde mappen van Windows 8 niet


tajvdz
Ga naar oplossing Opgelost door caught,

Aanbevolen berichten

Ik wil via mijn Dreambox toegang krijgen tot een gedeelde map op een Windows 8 pc, maar dat lukt me niet.

In de Netwerkbrowser staan de apparaten die de Dreambox ziet in het netwerk waaronder ook mijn Windows 8 pc. Als ik er op klik komt eerst de vraag of ik gebruikersnaam en wachtwoord op wil geven. Ik kies daar voor nee omdat ik dat op de pc zo heb ingesteld. Daarna zouden de gedeelde mappen er onder moeten verschijnen maar dat gebeurt niet. Bij alle andere apparaten (Nas, Windows XP, Windows Vista) gaat het wel goed. De pc's onderling hebben geen problemen. Zie ik iets over het hoofd of wat is er anders bij Windows 8? Opnieuw opstarten pc en Dreambox heb ik al geprobeerd.

 

Ik hoop dat iemand het weet...

aangepast door tajvdz
Link naar reactie
Delen op andere sites


Geen idee, Windows 7 is aan mij voorbij gegaan dus geen ervaring in combinatie met de Dreambox.

Maar volgens mij kan je 2 maal een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Om de pc te benaderen en bij de gedeelde map (share)

Ik heb het nu niet en alle andere pc's hebben geen probleem om in de gedeelde map op mijn Windows 8 pc te komen.

Als ik met de Dreambox op de Windows 8 pc klik dan krijg ik de gedeelde mappen niet te zien.

Ik geruik trouwens de nieuwste Pli en Windows is 8.1 Ik weet niet of dat nog wat uit maakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh wacht nog even wat geprobeerd. Windows Vista vraagt inderdaad om gebruikersnaam en wachtwoord en als ik die opgeef zie ik de mappen wel.

Vreemd want in de instellingen heb ik ook aangegeven dat gebruikersnaam en wachtwoord niet gevraagd hoeft te worden...

XP vroeg er dan ook niet om.

aangepast door tajvdz
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Sowieso moet je idd een username / passwoord ingeven.

En zo ziet het eruit in je automounts.xml (etc/enigma²).

 

<?xml version="1.0" ?>
<mountmanager>
<cifs>
 <mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>192.168.2.333</ip>
  <sharename>Living</sharename>
  <sharedir>Downloads</sharedir>
  <options>rw</options>
  <username>Musti</username>
  <password>newyork</password>
 </mount>
</cifs>
</mountmanager>
 

aangepast door caught
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is opgelost. Ik heb gewoon een mountainbike aangemaakt met bovenstaande instellingen. Ik hoef alleen geen gebruikersnaam en wachtwoord op te geven. Standaard staat dat geactiveerd maar in het netwerk centrum kan dat uit worden gezet. Dat heb ik gedaan en werkt dan dus zonder. Ik had ook een beetje de mountainbike instellingen van mijn nas nagekeken en dat was hetzelfde als bovenstaande. Wel raar dat de map niet komt onder de pc. Zo deed ik het eerst altijd, daar aanklikken en dan hoefde ik nog maar een paar dingen op te geven. Maar goed dit werkt dus ook door het helemaal handmatig te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

of je nu profijt aan dit hebt of niet

je hebt dus nog steeds geen juiste authentificatie ingesteld voor je windows pc op een linux samba server ***

 

-> samba / cifs = workgroup naam / lidmaatschap

-> zonder login / aanmelding werkt men op anyone-everybody als user maar kan dus problematisch zijn bij het browsen

-> de NAS is nog veel kritischer en terecht ***

-> de windows PC zal geen LAN pC tonen als die niet principieel lid is van de workgroup en aan de veiligheid authentifikatie voldoet

+> toont die dat wel, dan heb je meestal enkel de beperkte rechten als aangemelde gebruiker

 

het gaat meestal om veiligheid

hoe veiliger de windows release is hoe meer je ervan moet weten om ermee te kunnen werken in je LAN

 

 

dus

 

/etc/samba/smb.cfg zoeken we

en editeren regel 8

workgroup = xxxxxxx

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In al mijn tijd dat ik met netwerken werk,heb ik geweten,dat je met login en wachtwoord moet werken.

Zelfs had ik dat al voor in windows98.

Ik kan misschien jaren verkeerd gewerkt hebben,zal ik niet tegenspreken,maar al die jaren,zelfs als het coax was,gebruikte ik ook een login en wachtwoord.

Nu zit er ook een login en wachtwoord in mijn vu duo om mijn NAS te benaderen.Of dat nu juist is of niet,weet ik niet,ik weet enkel dat alles goed werkt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...