Ga naar inhoud


config bestand voor CCcam 2.3.0


Hugo1953

Aanbevolen berichten

Ik heb exact dezelfde ervaring. Er wordt nu geprobeerd Hugo1953 over te laten gaan naar Oscam, maar dat is natuurlijk een work-around. Het geschetste probleem blijft. Waardoor wordt dit veroorzaakt en hoe kan dit worden opgelost?

 

Wij proberen niemand over te halen en ons (mijn) advies is geen work-around maar alleen een poging om iemand van het onveilige CCCAM af te halen en om Oscam te gebruiken.

Het heeft weinig zin om nu de geschetste problemen met CCCAM te analyseren terwijl een veel betere optie beschikbaar is.

Als je het echt wenst willen wij je zeker helpen om CCCAM weer aan de praat te krijgen.

 

Beste Jürgen,

 

Ik ga juist heel veel moeite doen om alles goed te lezen.

 

Alleen: jullie antwoorden zijn soms zeer compact. Ze zijn perfect te begrijpen voor mensen met kennis en ervaring, maar niet voor iedereen.

Ik ben er van overtuigd dat ik beter over stap naar OSCAM en zal mij dus documenteren, met de nodige tijd en het nodige geduld.

 

En hoe het komt, weet ik niet, maar ik trof geen config aan in tuxbox. Ik neem aan dat ik dan zelf eerst een directory moet aanmaken?

Al deze kleine details doen er wel toe en hoe gedetailleerder een uitleg hoe beter. Jouw uitleg over het flashen van de VU+ Solo heeft mij bijvoorbeeld zeer geholpen (waarvoor andermaal dank!).

 

Ik zal mogelijk eerst wat basiskennis over OSCAM moeten opbouwen, maar het brandt nie

 

Vriendelijke groet, Hugo

 

Helaas moeten de antwoorden ook enigszins compact blijven want als we elk issue hier heel uitgebreid zouden beschrijven dan zou dit forum niet meer te lezen zijn.

Een groot deel van de hiervoor benodigde basiskennis moet je in het betreffende forum ophalen want daar is het wiel al vele malen opnieuw uitgevonden.

Ikzelf heb ook heel wat vragen moeten stellen voordat ik mijn configuratie in orde had, kijk hier maar op het Oscam forum dan lees je vaak ik iets vroeg.

 

Ik lever nu in elk geval een werkende Osam configuratie op waarmee je intern kunt sharen en dat scheelt in elk geval heel wat uitzoekwerk.

Een beetje testen en experimenteren kan absoluut geen kwaad.

 

Hoera! Het is mij inmiddels gelukt om op beide Solo's OSCAM te doen werken, mits gebruik van het dvbapi bestand van Jürgenn inderdaad na het manueel aanmaken van een config map in ect./tuxbox. Wat een geluk want mijn oude CI module had problemen met decoderen van sommige zenders, zoals Eurosport HD dutch en Brava HD.

 

Nu nog de interne sharing aanpakken.

 

Vriendelijke groet, Hugo

 

Mooi. gefeliciteerd dat het gelukt is.

Om nu de  interne sharing te activeren dien je de files uit de Huiskamer map na aanpassing te gebruiken voor de SOLO2 waar de TVV kaart in zit.

De files uit de map Slaapkamer gebruik je na aanpassing voor de SOLO2 die geshared moet worden.

 

Als je alle wijzigingen correct hebt aangebracht en je hebt de instellingen van de label [webif] in de file osacm.server ongewijzigd gelaten dan kun je op jouw laptop / pc  de onderstaande link, uiteraard met het IP-nummer van de SOLO2 die jij wilt monitoren, in jouw browser gebruiken om een Osam monitor op te starten waarmee je eigenlijk van alles mee kunt, teveel op op te noemen, maar in elk geval de logfiles bekijken.

Het laatste is van cruciaal belang als er fouten moeten worden opgespoord.

 

http://192.168.2.127:16200

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste Jürgen,

 

Kan je nog even proberen aan te geven welke wijzigingen ik moet aanbrengen en in welke van de files (uit dropbox) dat moet gebeuren, behalve dan de dvbapi file?

 

Ik gebruik op mijn VU 's geen zelf aangemaakte gebruikersnaam en paswoord. Voor filezilla log ik dus in met root als gebruikersnaam en root als paswoord.

Voor de configuratie van CCcam maakte ik enkel gebruik van het IP adres van server (huiskamer) en cliënt (slaapkamer).

 

Momenteel heb ik te weinig tijd en energie om alles grondig te lezen (nogal veel zorg te bieden voor zieke familieleden). Mijn satellietsystemen vormen een gezonde ontspanning die soms veel inspanning vraagt.

 

Nogmaals bedankt voor de geboden hulp en vriendelijke groet, Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even vooraf, jij schrijft dat je zelf geen wijzigingen in je VU hebt aangebracht v.w.b. de gebruikersnaam en wachtwoord.

Nu is gebruikersnaam root wel standaard maar het wachtwoord root niet, standaard is dit altijd leeg, dus geen wachtwoord.

Maar goed, als dat wel zo is ook geen probleem.

Overigens denk ik dat dit wachtwoord hiervoor niet noodzakelijk is om in te vullen

 

Hierbij een overzicht van de aan te brengen wijzigingen in de betreffende files, zie rood gemarkeerd.

 

Huiskamer (SOLO2 met kaart)

Oscam.conf

 

httpallowed                   = 192.168.0.0-255.255.255.255 (hier evtl. jouw eigen IP-range invullen)

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Slaapkamer (SOLO2 zonder kaart)

Oscam.conf

 

httpallowed                   = 192.168.0.0-255.255.255.255 (hier evtl. jouw eigen IP-range invullen)

 

Oscam.server

 

[reader]
label                           = cccam_server_van_woonkamer
enable                        = 1
protocol                      = cccam
device                        = 192.168.2.127,10000  # hier het (bij voorkeur vaste) IP- nummer van jouw SOLO2 Huiskamer invullen.
 
Volgens mij is dit het wel, dus probeer maar uit, ik hoor wel als het niet lukt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is eerder een topic voor oscam subforum dan VU+

en al helemaal off topic daar de originele vraag over CCcam gaat :P tja

 

maar httpallowed moet enkel de / die machine zijn waarmee je het webinterface MAG oproepen (dus je veilige LAN - PC )

dat moet je zoon uit de kinderslaapkamer niet mogen

en dat zou ik zeker niet aan anderen overlaten indien er een poort geopend is op de router

 

op elke receiver komen de bestanden te staan maar per server <> client verschillen de bestanden

de server heeft readers en users (die heb de kaart in z'n strot en moet doorgeven)

de client heeft eigenlijk enkel een reader (die heb geen kaart en vraagt enkel aan de server)

de rest zou identiek kunnen blijven

 

ciao

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik zat ook al te overwegen om aan TS te vragen deze vraag verder in het Oscam forum te stellen maar ik was immers al begonnen met antwoord geven.

Zodra nieuwe vragen komen zal ik hem adviseren om die inderdaad in het Oscam forum te stellen.

 

De client kan best meer dan één reader hebben want dat is in mijn geval immers ook zo.

Dat je intern shared wil niet zeggen dat je de interne readers niet meer gaat gebruiken.

Ik heb b.v. in mijn interne reader een 2e kaart zitten maar dat is een persoonlijke keuze.

 

Als ik deze ontvanger meeneem op vakantie dan share ik niet maar heb ik wel de interne reader nodig.

 

Ik heb het in de voorbeelden laten staan want vroeg of later komt die vraag toch wel en dan moet ik het misschien weer uitzoeken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen,

 

Wat gebruikersnaam en paswoord betreft: je zal wel gelijk hebben, voor Filezilla moet ik bij beide wel root invullen, maar dat is wellicht iets helaamaal anders dan wat jij bedoelde.

 

Ik heb jouw berichten zorgvuldig gelezen, de bestanden gedownload en ze aangepast zoals jij hebt aangegeven. Bij mij heten ze we l VUSOLO1 en VUSOLO2, respectievelijk server en client.

Ik past het dvbapi bestand van beide solo's zodat ze beide met oscam overweg kunnen. Ik paste ook de config bestanden door de regel httpallowed onderaan er in te plakken,

met het aangepaste IP adres voor elke van de configbestanden. Mijn solo 1 en 2 hebben een vast IP adres.

 

In het bestand oscamserver past ik het label aan in cccam_server_van_VUSOLO1.

 

Verder gebruikte ik de vier bestanden zoals jij ze doorstuurde via dropbox.

Het werkt echter dus niet, doe ik nog iets fout? De stap naar de webinterface heb ik nog niet gezet, ik hoop dat deze niet nodig is voor  de interne cardsharing. In geval nog niet nodig, bekijk ik dit echter later zeker opnieuw, want het zal wel een handig hulpmiddel zijn.

 

Ik zag inmiddels ook de update die het waarschijnlijk mogelijk maakt om terug te gaan naar CCcam 2.2.1, maar toch hoop ik dat ik met OSCAM kan werken, gezien de grotere veiligheid.

Het is voor mij moeilijk om het risico te schatten, op mijn router staat een firewall ingeschakeld en ik pruts niet aan poorten, maar toch .... .

 

Ik hoop dus toch nog op enige goede hulp, zo duidelijk, concreet en volledig mogelijk. Sommige zaken zoals de laatste tussenkomst van Tonskidutch blijven voor mij moeilijk te begrijpen.

 

Met vriendelijke groet, Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw verhaal nu zo lees weet ik bijna zeker dat jij iets fout doet / hebt gedaan.

Mocht je besluiten om met Oscam verder te willen gaan stel ik voor om in het Oscam forum verder te gaan en daar de vraag te stellen.

 

Ja, de Webinterface is zoals ik al eerder schreef van cruciaal belang om erachter te komen wat er in de bestanden fout zit.

 

Misschien ben jij er nog niet helemaal aan toe om nu al naar Oscam over te stappen en daarom stel ik voor om wellicht toch maar weer CCCAM op te pakken en terwijl je die de komende tijd gaat gebruiken verdiep jij je op het Oscam forum in deze materie.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen,

 

Gisteravond heb ik met de nodige moeite mijn sharing terug in orde gekregen, zij het inderdaad met teruggrijpen naar CCcam 2.2.1.

Het was wat zoeken naar de juiste config bestanden, maar het werkt terug.

 

Ik hoop toch dat de omstandigheden mij vroeg of laat niet dwingen om naar Oscam te gaan. Want het doorlezen én begrijpen van alle topics hierover is toch ook zeer tijdrovend en niet vanzelfsprekend. Het zou fijn zijn om te weten welke config bestanden je nodig hebt en ook welke niet.  Eveneens zeer helpend is om precies te weten welke tekstgedeelten in deze bestanden je onveranderd kan laten en welke aanpassingen precies moeten gebeuren. Dat kan niet zo moeilijk zijn als het over een eenvoudige sharing gaat tussen twee identieke toestellen met vast IP adres.  Vraagje hierbij: bestaat ze zoiets als een basiscursus over de gebruikte progammeertaal of hoe heet de gebruikte code? Misschiend dat dit ook verhelderend kan zijn.

 

In alle geval: hartelijke dank voor de geboden hulp en vriendelijke groet, Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de oorspronkelijke situatie weer functioneert.

 

T.a.v. het gebruiken van Oscam toch nog afsluitend even reactie.

 

In feite heb ik jouw alle benodigde bestanden en wijzigingen geleverd / doorgeven.

 

Als jij alle in de Dropbox aanwezige bestanden precies zo gebruikt zoals ze daar staan en daarop alleen de wijzigingen aanbrengt zoals enkele berichten hiervoor beschreven dan moet het gewoon werken.

 

Zo niet dan een topic aanmaken in het Oscam forum.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen,

 

Ik denk echt dat ik de door jou gedane voorstellen heb opgevolgd, ik weet dus niet wat er is misgelopen.

Het is moeilijk om voortdurend te swtichen tussen alle bestanden (de config voor vusolo1 en 2 en de zaken die op het forum staan), eigenlijk zou ik over twee of zelfs drie schermen moeten beschikken om het allemaal correct te overzien.

 

Mijn opmerkingen gaan ook over het feiit dat je soms van een overdaad aan moeilijk te begrijpen theorie wordt voorzien door mensen die het uiteraard heel goed menen. Vooral berichten van Tonskidutch zijn soms te moeilijk zonder basiskennis.

 

Daarom apprecieer ik bijvoorbeeld jouw degelijke stap-voo-stap uitleg over het flashen van de VU+Solo2 (e.a.).

 

Maar goed, voorlopig werkt alles goed. Als ik nog eens veel tijd en vooral de nodige energie heb, doe ik mogelijk nog eens een nieuwe poging en wie weet lukt het dan toch. Indien nodig post ik wel een vraag op het OSCAM Forum (off topic gaan is uiteraard nooit de bedoeling geweest!).

Wat mij betreft eindigt het dus voor dit onderwerp bij dit laatste bericht.

 

Vriendelijke groet, Hugo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste

 

Mijn opmerkingen gaan ook over het feiit dat je soms van een overdaad aan moeilijk te begrijpen theorie wordt voorzien door mensen die het uiteraard heel goed menen. Vooral berichten van Tonskidutch zijn soms te moeilijk zonder basiskennis.

 

Vriendelijke groet, Hugo

ja heb ik het weer gedaan :sick::cry:

 

wil je commentaar dan krijg je commentaar ;)

 

ik schreef eerder: dat het geen jij wilt weten niet een VU+ gerelateerde vraag / bericht / topic betreft!

je zoekt naar CCcam kennis / ofschoon die hier ook aanwezig is

 

je moet bij sharen kruislings denken en werken

client A van server B (c-regel)

server B van client A (f-regel)

en als je de bestandjes met die ene regel niet kunt organiseren op twee PCś dan doe je dat gewoon op een PC met twee kleinere windows op je scherm

zodat je ze naast mekaar ziet en ook weet wie klant / client of gever / server is

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jürgen schreef dat cccam onveilig is. Wat is exact het risico van cccam?

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...