Ga naar inhoud


Bestaande Wavefrontier installatie aanpassen


phum3

Aanbevolen berichten

Een kennis heeft gevraagd om samen zijn wavefrontier T90 installatie aan te passen. Deze schotel heeft hij overgenomen van de vorige eigenaar toen hij enkele jaren geleden de woning heeft gekocht. De huidige installatie werkt, maar heeft zeer weinig regenreserve (bij een regenbui valt regelmatig de ontvangst van bepaalde satellieten onmiddellijk weg) en niet alle LNB's en/of switches (11 x quad QSL-5 Edision en 4 x EMP Centauri S 16/1 PCP-W3) werken nog volledig zoals het hoort. Van sommige LNB's werken niet alle aansluitingen meer, en ook zijn er sommige inputs van de switchen die niet altijd betrouwbaar blijken te werken. Mogelijk is ook de bekabeling onbetrouwbaar.

 

Omdat de locatie van de schotel niet super makkelijk te bereiken is, wil hij in één keer alle aanpassingen/wijzigingen grondig doen zodat hij nadien niet snel opnieuw het dak op moet om nieuwe wijzigingen/aanpassingen/herstellingen door te voeren.  Om die redenen zou hij alle LNB's willen vervangen (+ enkele extra bijplaatsen) door Inverto Black Ultra Quad LNB's. De switchen wil hij vervangen door nieuwe 16/1 switchen (opnieuw EMP Centauri of Atemio). Ook de bekabeling zou volledig worden vervangen. Op de installatie zullen twee ontvangers worden aangesloten (telkens met dubbele tuners).

 

Tijdens het bespreken/plannen van de werken zijn er uiteraard een heel deel vragen boven water gekomen. Hopelijk kunnen jullie ons helpen een aantal te beantwoorden.

 

Volgens de info die ik op het net heb kunnen vinden, is de wavefrontier geschikt voor 50° azimuth op de standaard LNB-rail (en zelfs 60° als je de rail zou verlengen).

Nu onze vragen:

  1. De gewenste satelliet-posities (indien mogelijk) zijn van 42°E t/m 7°W. Dit is volgens mij 49° azimuth en zou dus moeten kunnen. Doch, als ik de configuratie in geef in het Holles excelbestand v 20090710 (zie bijlage), geeft deze aan dat de twee buitenste LNB’s (42°E en 7°W) beide 1,6 cm (rail-posities L 25.2 en R 25.2) naast de standaard LNB-rail zouden vallen. Klopt dit? De calculator op satlex (zie afdruk in bijlage) plaatst de twee buitenste LNB’s op respectievelijk L 24.9 en R 26.2.
  2. De berekeningen van het Holles excelbestand en de calculator van satlex verschillen lichtjes. Heeft iemand ervaring met welke van de twee best gevolgd kan worden?
  3. Volgens de gevonden info moeten twee satellieten minstens 3° uit mekaar liggen om de LNB’s naast mekaar te kunnen plaatsen op de rail. De gewenste satellieten zijn 42.0E, 39.0E, 36.0E, 31.5E, 28.2E, 26.0E, 23.5E, 19.2E, 16.0E, 13.0E, 9.0E, 7.0E, 4.8E, 0.8W, 5.0W en 7.0W. Dit gaat dus volgens mij niet allemaal lukken. Satellieten op 26.0E, 7.0E en 7.0W liggen minder dan 3° van hun voorganger. Doch beweren sommigen dat dit wel zou kunnen (LNB wat schuin plaatsen?). Klopt dit en zo ja, hoe moeten we dit dan aanpakken?
  4. Gaat deze configuratie mogelijk zijn met de Inverto Black Ultra Quad LNB’s, of zijn deze te breed om zo kort (3°) naast mekaar te plaatsen.
  5. Op het forum heb ik gelezen dat er iemand problemen had om de kabels aan te sluiten op twee LNB’s die te dicht tegen de verbindingsstangen van de reflector zouden komen. Kunnen we aan de hand van de posities van de LNB’s op de berekeningen in bijlagen al weten of wij dit ook zullen voor hebben? Of hebben we geluk en blijven bij ons alle aansluitingen vrij bereikbaar? Indien niet, hoe kunnen we dit dan best oplossen? Ander merk/type van LNB en zo ja, welk wordt er geadviseerd? Zo neen, welke oplossing is er voor dit probleem dan wel mogelijk?

 

Tot slot nog even dit: om de prijs iets of wat onder controle te houden, wordt dus geopteerd om de installatie/aanpassing zelf te doen. Zou dit (kunnen) lukken, of zeggen jullie al vooraf dat dit onbegonnen werk is, en er beter een installateur wordt bijgehaald. Wij beiden zien dit volledig zitten. We hebben in het verleden al wel gewone schotels geïnstalleerd bij vrienden die tot nu toe nog steeds perfect functioneren. Dus wij durven de uitdaging wel aangaan. Doch de vrouwen zeggen dat het uitgesloten is dat we dit werk tot een goed einde kunnen brengen en dat het ons nadien nog veel meer geld zal kosten om onze warboel/chaos door een vakman laten op te ruimen. Graag willen we hun ongelijk bewijzen. Alle advies om dit tot een goed eind te brengen is dan ook meer dan welkom.

 

Alvast bedankt voor alle info en advies dat jullie kunnen geven.

 

Groetjes
Piet

Holles_20090710.pdf

SatLex WF Toroidal calculator.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste phum3

Van 42e t/m 7w is 49 graden arc en vanuit je locatie 59,23 graden azimuth (194,49-135,26).
Nu is een T90 wel een hele mooie schotel voor multifeed ontvangst maar het is nu ook weer geen wereldwonder. Bij -25 of +25 op de rail, gedraagt de schotel zich nog maar als een 50cm-schotel, zo ongeveer als een multytenne, zie bijlage 1
En daar wil jij de Nilesat op 7 west A mee ontvangen? Dat gaat echt niet lukken.
 

post-60869-0-84054700-1405982625_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste phum3

 

Van 42e t/m 7w is 49 graden arc en vanuit je locatie 59,23 graden azimuth (194,49-135,26).

Nu is een T90 wel een hele mooie schotel voor multifeed ontvangst maar het is nu ook weer geen wereldwonder. Bij -25 of +25 op de rail, gedraagt de schotel zich nog maar als een 50cm-schotel, zo ongeveer als een multytenne, zie bijlage 1

En daar wil jij de Nilesat op 7 west A mee ontvangen? Dat gaat echt niet lukken.

 

 

Dag Sprietje. Bedankt voor je snelle reactie. Weeral iets bijgeleerd.

Nilesat op 7 West is dus al uitgesloten. Zijn er nog satellieten die hij heeft opgegeven die niet haalbaar/wenselijk zijn met deze schotel/configuratie? Zo ja, dan kan hij deze ook beter ineens schrappen. Zo niet, is de installatie/configuratie haalbaar als we het Holles excelbestand of de satlex calculator opnieuw laten berekenen zonder de 7°W? Of gaan de LNB's die niet in het center van de schotel worden geplaatst altijd een probleem geven qua ontvangstkwaliteit? In dat geval is het misschien beter aanzienlijk te snoeien in het aantal geselecteerde satellieten zodat de rest wel kwalitatief kan worden ontvangen.

Alle info en advies wordt in dank aanvaard.

 

Groetjes

Piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste phum3

Ik heb de indruk dat de overige satellieten wel te ontvangen zijn maar laat dit antwoord graag over aan mensen die zelf een T90 hebben.
Wat betreft de afstand van de satellieten.
Het is inderdaad zo dat de satellieten niet dichter dan 3 graden bij elkaar moeten staan. Hierbij is er geen beperking voor wat betreft de lnb's maar wel voor de lnb-houders. Die zijn namelijk erg breed.
Je hebt een aantal satellieten uitgezocht die 2 of 2,5 graden uit elkaar staan. Dat gaat alleen maar lukken als de lnb-houders worden aangepast zodat ze smaller worden. Daar is al veel over geschreven op internet.
Ik zou zeggen, Google eens even met "extra smalle lnb-houders".
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Op dit moment zijn we de laatste voorbereidingen aan het treffen om de wavefrontier installatie aan te passen. Na wat verder zoeken en lezen op internet heeft hij beslist het aantal LNB’s te beperken tot 7 stuks. Het heeft weinig zin te investeren in satellieten waarvan je eigenlijk al weet dat je ze zo goed als nooit zal bekijken. Het aantal FTA zenders is meestal beperkt, en de desbetreffende zenders die (mogelijk) interessant zijn, komen soms ook al door via een andere satelliet.

 

Toch nog enkele concrete vraagjes:

Om de elevatiehoek van de schotel te bepalen (wavefrontier T90), kan ik daar als basis een elektronische waterpas voor gebruiken en deze op de schotel plaatsen zoals op de foto in bijlage, of is dit veel te afwijkend/onnauwkeurig waardoor dit als beginpositie voor de elevatiehoek niet bruikbaar is? De fijn-afstelling van de elevatiehoek zou dan verder gebeuren aan de hand van de sterkte van het signaal op de midden LNB.

 

De huidige installatie gaat bij nazicht van 28,2°E tot 5°W en heeft als midden LNB de 13°E. Ik heb dit even gesimuleerd op de site van SatLex (zie bijlage). Hier wordt aangegeven dat de elevatiehoek 30.99° zou moeten zijn en de skew 95.69°. De elevatiehoek met de elektronische waterpas komt nog redelijk in de buurt (31.5°), doch de skew van de schotel staat volgens mij op 90° (zie foto in bijlage). Kan het dat een schotel die zo onnauwkeurig is afgesteld, toch nog (redelijk) beeld geeft, of interpreteer ik de huidige installatie helemaal verkeerd? Als de aflezing van de skew instelling (90°) op de schotel zoveel zou afwijken van de realiteit omdat bv. de installatiepaal niet correct waterpas staat, kan ik de effectieve skew-instelling van de schotel dan bij benadering aflezen door het plaatsen van een elektronische waterpas tussen de beide verbindingsstangen van de reflector? Opnieuw zou de fijn afstelling dat kunnen gebeuren aan de hand van de signaalsterkte op de LNB’s.

 

Tot slot nog twee foto’s van de huidige toestand van de LNB’s. Ik vind het ongelofelijk dat al deze LNB’s op dit moment nog effectief beeld geven (al is er dan geen regenreserve, werken niet alle aansluitingen meer van de Quad-LNB’s en laat de signaalsterkte te wensen over).

 

Alvast bedankt voor de info
Groetjes
Piet

post-37426-0-60866600-1406720057_thumb.jpg

SatLex 28.2E-5W met 13E midden LNB.pdf

post-37426-0-06421200-1406720077_thumb.jpg

post-37426-0-97230000-1406720086_thumb.jpg

post-37426-0-93681000-1406720093_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel meteen een stuk plastic over de schotel en de lnb's hangen zodat er geen water in de lnb's kan lopen. Die zijn trouwens standaard te koop.

 

Goed om te weten. Kan handig zijn voor in de toekomst.

Maar op dit moment zijn alle aansluitingen reeds losgekoppeld, en alle LNB's, switchen en bekabeling zullen worden vervangen door nieuwe. Dus de huidige installatie kan, bv. door regen, geen schade meer aanbrengen aan de ontvangers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel afstellen met een digitale waterpas is natuurlijk het mooiste wat er is. Dan is het niet belangrijk of de pijp 100% verticaal waterpas staat.
Wat wel belangrijk is, is dat je de digitale waterpas eerst heel goed op nul graden afstelt, anders wijst die niet goed aan.
Voor de elevatie gebruik je inderdaad het schuine vlak waar je de waterpas nu ook op hebt liggen op de foto.
Voor de schotelskew gebruik je de twee draagarmen waar de hulpreflector op zit.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

!!! NOODOPROEP !!!

 

Tot mijn spijt moet ik constateren dat ik er niet in slaag om de wavefrontier (tijdig) zelf af te stellen. Ik zit nu de laatste twee dagen non-stop op het dak. Maar het lukt mij niet om de midden LNB correct in te stellen om dan kunnen verder te gaan. Ik krijg gewoon geen signaal (met behulp van een Trimax meter SM-2500 die correct functioneert). Dus er staat ergens iets mis, maar ik ben al enkele keren volledig opnieuw begonnen, met tekens hetzelfde resultaat => dus geen resultaat.

 

Probleem is dus dat mij blijkbaar de kennis (moeilijk om dit toe te geven), maar vanaf nu vooral ook de tijd en stilletjes aan ook de moed ontbreekt om dit op korte termijn zelf kunnen op te lossen. Zoals de schotel stond afgesteld was er beeld. Doch volgens de lijst van satlex en de tabel van Holles, stond de schotel zowel qua elevatie, als skew, verre van correct. Ook werd de schotel iets verplaatst waardoor deze van op het plat dak nu veilig bereikbaar is. De elevatie en de skew heb ik dus aangepast naar volgens mij de correcte instellingen (met behulp van een elektronische waterpas). De nieuwe configuratie is ook niet hetzelfde als de vorige (enkele andere satellieten en andere satelliet op midden LNB, dus de posities van de LNB-houders zijn gewijzigd). Door dit alles kan ik ook niet (voorlopig) terug de oude situatie herstellen. Maandag moet ik terug aan het werk. Dus zoek ik hulp.

 

Wie kan en wil, of kent een betrouwbaar iemand, die, uiteraard tegen betaling, voor mij de wavefrontier en de verschillende LNB’s op zeer korte termijn (liever nog vandaag dan morgen) perfect kan afstellen/uitrichten (bij voorkeur met een professionele satellietmeter). De kabelaansluitingen van de LNB’s naar de switchen, ontvangers en configuratie kan ik later verder zelf afwerken. Ik wil enkel dat ik zeker ben dat de schotel en de LNB’s correct zijn uitgericht en voor lange tijd betrouwbaar kunnen blijven functioneren. De schotel staat nu op een paal aan de gevelmuur bevestigd en steekt net boven het plat dak uit. De configuratie kan dus gebeuren van op het plat dak.

Wie o wie helpt ons. Zoals gezegd, liever vandaag dan morgen. De locatie is een 15-tal kilometers van Antwerpen. Contacteren mag uiteraard ook via PM.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen smartphone,

 

er zijn apps om je schotel af te regelen.

Er zijn apps om te kijken of je vrij zicht hebt naar de satelliet.

Vaak hebben die apps ook een compas om de schotel in de juiste richting af te regelen (heel handig)

Je geeft aan op welke satelliet je wil uitrichten, legt de smartphoen op de lnb arm en je draaid de schotel tot hij aangeeft dat je goed zit.

 

Het kan natuurlijk ook zijn dat je schotel niet goed meer in elkaar zit.

Bij het demonteren kan er misschien wat verschoven zijn en dan gaat het echt niet meer lukken.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen smartphone,

 

er zijn apps om je schotel af te regelen.

Er zijn apps om te kijken of je vrij zicht hebt naar de satelliet.

Vaak hebben die apps ook een compas om de schotel in de juiste richting af te regelen (heel handig)

Je geeft aan op welke satelliet je wil uitrichten, legt de smartphoen op de lnb arm en je draaid de schotel tot hij aangeeft dat je goed zit.

 

Het kan natuurlijk ook zijn dat je schotel niet goed meer in elkaar zit.

Bij het demonteren kan er misschien wat verschoven zijn en dan gaat het echt niet meer lukken.

 

mvg

 

De schotel is niet gedemonteerd. Enkel de bevestiging aan de antennepaal is losgedraaid waardoor de schotel in zijn geheel van de paal kon worden geschoven. Heb alles al meerdere malen gecontroleerd. Er is vrij zicht op alle satellieten. Ik zit echt met de handen in het haar. Ik kan het niet maken dat men nog een (hele) tijd geen televisie gaat kunnen kijken. Dus ik hoop echt dat er iemand is die terplaatse kan komen om dit op te lossen. Enige pluspunt aan dit alles zou wel zijn dat ik dan kan zien hoe een afstelling van een schotel wel correct moet gebeuren. Hopelijk lukt het mij in de toekomst dan wel zelf.

 

Maar voor nu. Laat de aanbiedingen maar komen zou ik zeggen (met eentje die dan het probleem kan oplossen zou ik al zeer gelukkig zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De wavefrontier staat met de grote reflector nagenoeg verticaal of zelfs richting grond, een van de meest voorkomende fouten is dat je hem te hoog richt.

Zet de reflector eens een heel stuk omlaag.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen ervaring met het afstellen van een T90 maar als je eens googled op downloads instellen schotel.pdf dan vind je daar een handleiding die vanaf pagina 60 zeer gedetaileerd is voor de T90.

En voor de zekerheid de locatie van de schotel is toch in de buurt van de Gasstraat en de Kloosterstraat ?

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...