Ga naar inhoud


Hulp gevraagd bij uitrichten triax 60cm schotel


JohndeJonge

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Ik heb mijn schotel nog nooit goed uitgericht gekregen. Bij slecht weer viel het beeld vaak uit. Nu ben ik er afgelopen weekend er nog eens mee bezig geweest. Helaas had dit als resultaat dat ik nu alleen nog maar Duitse zenders ontvang via astra1

Ik krijg óf de astra1 ervoor óf de astra3 maar niet beide. Vrij lastig want ontvanger moet signaal hebben op de astra1 om zenders te zoeken en de zenders die ik wil zitten op de 3..

Ik heb een standaard set van Canal Digital; triax 60 cm met duo lnb voor 60 cm en een Philips DSR 7141 ontvanger.

Ik ben woonachtig in Woldendorp ( oost Groningen )

 

Is er toevallig iemand op het forum die zegt; ik woon vlakbij en wil jou best helpen?

Ik zou diegene enorm dankbaar zijn.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Mimisiku

Ik woon helaas niet in de buurt, maar een aantal zaken kun je zelf nog nalopen...

 

Controleer of je daadwerkelijk een 60cm DuoLNB hebt gekregen en niet per ongeluk de 80cm variant...

Plaats de kop voor de 19.2 in de flenshouder.

Controleer of je Diseqc instellingen goed staan in je DSR7141. Astra1 op 1 en Astra 3 op 2. De andere 2 zijn nu even irrelevant.

Stel je schotel af op maximaal signaal van de Astra 1.

Als het goed is stel je de hoek in voor de Astra 3 zoals hierboven beschreven. Er wordt zelfs een mal meegeleverd bij de duoLNB. Plak deze netjes op de LNB. Dan keurig waterpas draaien en flenshouder aanschroeven...

 

Je zou nu beeld moeten hebben op zowel Astra 1 als Astra 3...

aangepast door Mimisiku
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter de kop van Astra3 in de houder, en dan zoeken op een actieve fta Astra3 transponder.

Houdt dus in dat de Astra1 kop aan de oostkant van de schotelarm loshangt met een hoek van 9 graden schuin naar beneden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

 

Dank voor de reacties.

Ik heb de duo lnb idd onder een hoek hangen. Ik heb hiervoor het bijgeleverde malletje gebruikt. Op de lnb staat dat hij geschikt is voor een 60cm schotel.

Ik heb de kop van de astra 3 in de klem zitten en de 1 daarmee iets schuin naar beneden. Welke kop er het beste in kan zijn ze het ook op de site van Can. Dig. het niet over eens; in de ene gebruiksaanwijzing zeggen ze de 1 en in een andere de 3.

 

Mimisiku: hoe stel ik mijn schotel af op maximaal signaal? Of bedoel je daarmee welke lnb er in de houder gaat ( brandpunt )?

En moet ik altijd astra1 op discq 1 zetten en 3 op 2 of als ik de 3lnb in de houder klem dan de astra 3 op 1 zetten en de 1 op 2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Johnde Jonge

Op de bijgeleverde mal staat een hoek van 11 graden afgebeeld. Dat is een gemiddelde voor Nederland en België. Omdat jij zowat in Duitsland woont, moet die bij jou maar 9 graden schuin staan.
Het beste is de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten.
Dat er twee verschillende beschrijvingen zijn heeft te maken of je een duo-lnb gaat monteren op een bestaande schotel die al op de Astra 19,2 staat uitgericht of dat het om een nieuwe schotel gaat.
Je moet de duo-lnb zo ver mogelijk van de schotel af zetten en daarna 6mm naar de schotel bewegen. Dat is de beste afstand.

Astra 19,2 moet altijd op 1 staan en Astra 23,5 altijd op 2, hoe je de kop ook monteert.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Adviezen opgevolgd; DiSeqc A -astra19.2 , DiSeqc B -astra23.5

De 23.5 kop in de houder op 6mm vanaf max afstand, de 19.2 kop ca 9 graden naar beneden gedraaid.

 

Hij staat nu gericht op de 23.5 en pikt deze ook op ( met 6 vd 10 streepjes, hoger krijg ik beide satellieten niet ) maar op de 19.2 krijg ik dan weer geen signaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat nu gericht op de 23.5 en pikt deze ook op ( met 6 vd 10 streepjes, hoger krijg ik beide satellieten niet ) maar op de 19.2 krijg ik dan weer geen signaal..

Dit lijkt tegenstrijdig.

 

Heb je de schotel ook bijgedraaid? Mogelijk een tikje verder naar het westen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat je de satelliet op de verkeerde kop ontvangt.
Als je de Astra 19,2 ontvangt moet je eens je hand voor de kop van de 19,2 houden. Het beeld moet dan wegvallen.
Hetzelfde voor de Astra 23,5. Als je die ontvangt en je houdt je hand voor de kop van de 23,5, dan moet het beeld bij de 23,5 wegvallen.
Is dat niet het geval, dan ontvang je bijv. de Astra 19,2 op de kop van de 23,5 en andersom.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, alhoewel ik een goed werkend systeem niet graag verander sta ik altijd open voor verbetering. Ik lees dat u de duo LNB 6mm naar de schotel beweegt, wat in tegenstrijd is met wat TVV aanbeveelt. Is dit ook een gemiddelde, hoeveel zou dit in Gent moeten bedragen en hoeveel winst valt er mee te halen? Ik had de kop proefondervindelijk vroeger al 4 mm verschoven maar weet niet zeker of dit wel ideaal is. Wat je wint op 1 Astra verlies je soms op de andere als je willekeurig aan de schotel gaat richten.

Bedankt en vriendelijke groeten,

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de hand voor de 23 kop gehouden; signaal op de 23 viel weg. Toen de 19 kop in de houder gestoken ( zodat ik met de 19 kop de 23 zou moeten oppikken ) en ik kreeg geen signaal meer.

Logischerwijs dacht ik; de 19 kop is stuk. Canal digitaal gebeld voor nieuwe kop maar die zeiden dat dat niet kon; hij werkt of werkt niet. Klinkt mij niet logisch; waarom zou één van beide niet stuk kunnen gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de hand voor de 23 kop gehouden; signaal op de 23 viel weg. Toen de 19 kop in de houder gestoken ( zodat ik met de 19 kop de 23 zou moeten oppikken ) en ik kreeg geen signaal meer.

Logischerwijs dacht ik; de 19 kop is stuk. Canal digitaal gebeld voor nieuwe kop maar die zeiden dat dat niet kon; hij werkt of werkt niet. Klinkt mij niet logisch; waarom zou één van beide niet stuk kunnen gaan?

Als je de lnb kop  gaat verwisselen en draait de schotelstand niet bij, krijgt de andere kop natuurlijk geen signaal meer.

 

Als je de schotel in kijkt vanaf de voorkant, moet de linkerkop (westkant) in de houder en op diseqc2 ontvangen en maximaal worden ingesteld.

De vrijhangende Astra 1 kop aan de oostkant van de schotelarm op diseqc1 moet 9 graden naar beneden kantelen en de Astra 1 zenders maximaal ontvangen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gors

Wat TV Vlaanderen in hun instructiefilmpje aangeeft is niet juist. Dit is ook te zien in het instructiefilmpje van CanalDigitaal, zie: http://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/schotel-uitrichten/
Hoewel ze niet expliciet aangeven hoe ver die naar voren  moet staan, kun je vanaf 33sec. in dat filmpje zien dat de duo-lnb zeker niet helemaal naar achteren getrokken moet worden. De maat van 6mm die ik opgeef, zal ongeveer de maat zijn waar ze de kop op afgesteld hebben.
Wil je het precies weten wat de optimale positie is, dan moet je de kop langzaam naar voren of achteren schuiven en daarbij kijken wanneer je maximaal signaal hebt. Dat wordt echter door veel mensen niet gedaan omdat ze dat te lastig vinden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste JohndeJonge

Zoals Eduard ook al schrijft kan het natuurlijk niet zo zijn dat als je de kop van de 19,2e in de houder gaat zetten, dat je dat nog steeds beeld zou hebben van de Astra 23,5. Dat kan wel maar dan moet je ook de diseqc-instelling in je ontvanger veranderen. Dan moet 19,2 op diseqc 2 staan maar dat is alleen maar leuk om even te proberen, niet voor een permanente oplossing.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard begrijp ik ( nuja,.. Uiteraard..) dat als ik de kop verwissel zonder de schotel bij te stellen ik echt niet opeens wel beide ga ontvangen. Ik wilde puur proberen te testen of één van beide koppen wellicht stuk was.

 

Vanmiddag naar de stad geweest met de lnb om te zien of daar iets mis mee was. Daar was niks mis mee. Helaas wel met mijn ogen,.. Ronduit gênant om te zeggen maar het is een beetje linker oog in de rechterbroekzak kijken verhaal; ik dacht dat de astra 1 oostelijk hing van de 23,.. Had ze dus verwisseld...

Ze zeiden daar wel dat ik de 19.2 in de klem moest doen en níet de 23.5..

Afijn, dat gedaan, uitgericht op de 19.2 ( dit keer de echte..) en ik ontvang nu weer beide satellieten maar de signaalsterkte is helaas als vanouds; 60% ( 6 blokjes )

Dus nog steeds; mocht er iemand zijn die zegt; jij knuppel, opzij, ik regel dat.. Dan heel graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...