Ga naar inhoud


Hulp gevraagd bij uitrichten triax 60cm schotel


JohndeJonge

Aanbevolen berichten

Ik vind het jammer dat je het bovenstaande tip niet hebt opgevolgd en Astra 23,5 in de klem hebt gezet.

Dan had je beslist beter signaal op Astra 3 gehad. Al lijkt me Astra 1 ook te zwak binnenkomen bij je. Zeker bij dit weer.

 

Dit hadden de experts "in de stad" je even moeten vertellen.Valt me van ze tegen. (Als we het hier beiden over dezelfde hebben. ;)  ) 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste Eduard,

 

Je hebt gelijk. Ik ga het morgenochtend gewoon nogmaals proberen met de 23.5 in de houder. Eerlijk gezegd was ik al heel blij dat ik weer beide ontving dat ik hun advies ( van de expert vlak bij de Ikea ) als juist opnam.

Maar wat je zegt; de 19.2 is nu ook niet heel sterk, amper een kwart streepje beter dan de 23.5.. Maar he, wie weet,.. Krijg ik het op die manier eindelijk wel voor elkaar dat hij niet wegvalt als het bewolkt word.. Gewoon proberen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wacht even,.. Met die 23.5 kop in de houder, zou je zeggen moet je ook op de 23.5 mikken.. Maar dan mis ik toch de 19.2? Want die hangt sinds vanmiddag opeens aan de andere kant vd astra 23.5.. Voor mij dan he..

Dus voor de duidelijkheid; met de 23.5 kop in de klem richt ik op de?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard,

 

 ( van de expert vlak bij de Ikea )

Ja, die. :grin:

 

Maar wacht even,.. Met die 23.5 kop in de houder, zou je zeggen moet je ook op de 23.5 mikken.. Maar dan mis ik toch de 19.2? Want die hangt sinds vanmiddag opeens aan de andere kant vd astra 23.5.. Voor mij dan he..

Dus voor de duidelijkheid; met de 23.5 kop in de klem richt ik op de?

 

1) Kop 23, 5 in de houder

2) schotel maximaal uitrichten op Astra 3/23,5

3) lnb 9 graden schuin naar beneden aan de oostkant (Zie post Sprietje) --> vrijhangende kop staat nu op Astra 1

4) Diseqc1 = Astra 1/ Diseqc 2=Astra 3

 

De kop van Astra 1 kijkt dus vanuit de oostkant schuin omhoog ( 9 graden) in de schotel.

 

Zorg wel dat je ook maximaal signaal krijgt door de hals van de lnb in te stellen (schuiven) zoals Sprietje heeft aangegeven. Te dicht bij de schotel of te veraf kost signaal.

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Hmm.. Overigens is die 6 van de 10 blokjes helemaal niet zo slecht met een 60cm schotel. Met een 60cm schotel zul je rond de 10,5 en 11,5 dB signaal krijgen. Met de 16dB als ingesteld maximum is 6 blokjes dus 'maximaal' haalbaar.

 

Wat wel flink scheelt is om de betere afgesloten RF pluggen te gebruiken (die je met een pomptang vastzet). Deze hebben een waterdichte afdichting en slopen je mantel niet. Kan zomaar 1 a 1,5dB schelen! Gebruik zelf die pluggen ook (deels door mijn werk als GSO installateur)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mimisiku,

Het lijkt me wel voor de hand liggen dat de Astra 3 sterker gaat binnenkomen als je de schotel primair (=schotelarm) afstelt op deze satelliet.

Daarnaast Astra 1 heeft zo'n hoog vermogen dat bij zuivere kanteling (9 graden neerwaarts aan de oostkant) en zuivere halsafstand-in-de-houder ook nog wel een beetje meer (regenreserve) uit te halen moet zijn.

 

De opmerkingen die je maakt over materialen (ook coax-kwaliteit) kun je natuurlijk niet genoeg benadrukken. Helemaal terecht dat je daar nog even nadrukkelijk op wijst.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een uitleg waarom in Woldendorp de lnb zeker niet op 11 graden schuin ingesteld moet worden zoals CanalDigitaal aangeeft.
Zoals ik al eerder schreef, is dat een gemiddelde van Nederland en België.
Je moet je bedenken dat de antennes in beide koppen van de duo-lnb precies recht gemonteerd staan.
Zet je de duo-lnb 11 graden scheef zoals CanalDigitaal met de mal aangeeft, dan komen de antennes in beide lnb's ook 11 graden schuin te staan.
Als je via Dishpointer eens kijkt hoe de skew van de lnb's zou moeten staan, dan kom je tot het volgende:
Voor de Astra 19,2 is 1,4 graden
Voor de Astra 2,5 is 4,4 graden
Als je de duo-lnb 11 graden schuin hebt staan, staan de antennes dus 11-1,4= 9,6 graden verkeerd voor de Astra 19,2 en 11-4,4= 6,6 graden verkeerd voor de Astra 23,5.
Vooral met de 8PSK-transponders geeft dit een verzwakking van de signaalkwaliteit. Stel je hem nu in op 9 graden schuin, dan is de afwijking van de skew 7,6 graden voor de Astra 19,2 en 4,6 graden voor de Astra 23,5, in ieder geval een stuk beter voor de skewafwijking.
Hoe kom ik aan de 9 graden schuin voor de duo-lnb?
Via Google Maps kun je zie dat Woldendorp op 53.27,7.029 ligt.
Als je dat invult op Satlex calculator toroidal, dan zie je het volgende:
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=23.5&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=19.2&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=53.27&lo=7.029&country_code=nl

Hier is dus te zien dat de duo-lnb 9,19 graden schuin moet staan, afgerond 9 graden
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond de 23.5 in de klem gezet. Ik kreeg er geen betere resultaten mee, eerder slechter. Ik kreeg er geen sterker signaal mee. Astra 19.2 bleef ietsje sterker dan de 23.5 maar het signaal van de 19.2 was nu wel " knipperend"

Al met al geen verbetering kunnen krijgen dus helaas.

 

Allen hartelijk dank voor alle hulp. We hebben iig weer beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg opnieuw de indruk dat John de Astra3 kop in de klem van de schotelarm zet zonder dat hij de schotel opnieuw uitricht.

Geen wonder dat het signaal dan achteruit gaat.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat zou zo maar eens heel goed kunnen satencom want bij het uitrichten van een schotel hoort niet alleen de draairichting maar ook de elevatie. De elevatie van de Astra 23,5 is in Nederland gemiddeld 1 graad minder dan die van de Astra 19,2.

Volgens de Satlex berekening in Woldendorp 0,84 graden minder die ik in bericht 23 gegeven heb.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hij de graden [elevatie] instelling niet opnieuw heeft ingesteld

Die mogelijkheid acht ik ook niet onwaarschijnlijk, terwijl "opnieuw uitrichten" dat wel impliceert.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een losse signaal meter ?

Ik heb ook zo'n reciever.Je zou die hoofdfrequentie(staat steeds 12515H) eens moeten verzetten naar 12721 en checken hoeveel groene blokjes je hebt(min 6).

Desnoods hang je een nat doekje op de lnb.Regel de richting en de inclinatie van schotel.Verdraai dan de lnb tot max signaal.Dat is beter dan die 9,19°van figuur.

aangepast door de mon

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...