Ga naar inhoud


advies voor pomp in waterput


marco24

Aanbevolen berichten

bij onze woning zit een oude waterput van 12 meter diep waar onderin een wasserknecht wl 1001 pomp staat. (1 kuub per uur, maar met de verliezen van aanzuiging en opvoerhoogte VEEL MINDER opbrengst!)  

 

't is meer als 75 jaar oud zo'n put 

je moet echt 12 meter op een recht op staande ladder naar beneden klimmen om de pomp te bereiken.

 

deze pomp levert zelfs te weinig water om 1 sproeier op volle druk te laten sproeien

wat ik me heb laten vertellen is dat ik deze pomp beslist niet mag vervangen voor een 4 of 6 kuub centrifugaal pomp.

de oude messing filter zal dan binnen de kortste keren stuk gaan en de boring is waardeloos.

 

het advies wat ik heb gekregen is om een 2 kuub of max een 3 kuub pomp te installeren.

 

zelf wil ik nu graag een wasserkecht wl200 (2 kuub pomp) aanschaffen.

beetje veilige marge , maar wie kan mij vertellen hoeveel en welke sproeiers ik daarop kan gebruiken.

 

liefst sproei ik met 2 sproeiers die minder water geven per uur , maar dan wat langer

 

wie heeft advies/ervaring

en dan met name voor de aan te schaffen sproeiers

 

met vr gr

marco

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mijn vader heeft ook een eigen pomp met een opbrengst van ongeveer 1 kuub per uur. (zelf aanzuigend omdat het water maar van 6m diepte gehaald hoeft te worden)

Hij wilde ook graag 2 sproeiers gelijktijdig dus heeft een zwaardere pomp gekocht, dikkere slang tot aan het koppelstuk, 2 zwenksproeiers er op en pompen maar.

 

In het begin geen enkel probleem maar na een uurtje zag je gewoon dat er steeds minder water uit kwam.

dus eens gaan kijken en alles bleek vol zand te zitten.

Alles schoon gespoeld en het werkte weer maar na een uurtje weer hetzelfde probleem.

Oude pomp er weer op gezet met 1 sproeier en alles werkte weer als vanouds zonder dat het steeds weer verstopt raakte met zand.

Dus zijn waterput kan blijkbaar de hoeveelheid water met 2 sproeiers niet leveren waardoor er zand mee gepompt wordt.

In overleg met de leverancier zijn er nu 2 andere nozzles in de sproeiers gezet met een kleinere opening zodat er minder water doorheen kan.

Hij heeft nu wel 2 sproeiers maar die geven minder water en gebruikt gewoon weer zijn oude pomp omdat de nieuwe een zwaardere motor heeft en wel iets meer druk geeft maar verder alleen maar meer stroom verbruikt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen verstand van een waterput. Ikheb een puls in de tuin

laatst vervangen door zelf een puls te slaan.

 

Een puls is globaal een buis die tot 2 meter onder het grondwaterniveau

zit en is omgeven door een filter die het zand moet tegenhouden.

Immers zit grondwater opgeslagen in een sterk doorlatende zandlaag.

Je hebt kunststof filterbuizen (die had ik) welke voorzien zijn

van een zandfilter van enkele meters lang.

Nu heb ik een stale puls geslagen (5 meter diep). Het onderste deel,

het ramfilter, is voorzien van gaten met zeer fijn gaas omwikkeld.

Het filter is dermate fijn dat het zand wat nu nog wordt doorgelaten

gemakkelijk door de pomp wordt versjouwd.

 

In een put is afhankelijk hoe hoog het grondwater staat.

 

Kun je niet gewoon een dompelpomp erin hangen die ongeveer 1 meter

onder de waterspiegel komt. Tenzij de toevoer naar de put onvoldoende

is zal ook dit stranden. Maar met mijn puls trek ik 4 m3/h naar

boven toe zonder problemen (met een zelfaanzuigende centrifugaalpomp)

gemonteerd op maaiveldniveau (in mijn schuur). Maar met een dergelijke

pomp kun je nooit meer als 7 a 8 meter hoogte aanzuigen.

 

Blijkbaar is de grondwaterstand bij jou erg laag, in ieder geval meer

dan 12 meter en dat is diep. Dompelpompen hebben veel minder last van

(zand)vervuiling dan zelfaanzuigende pompen.

En voor zover ik kan zien is de bestaande pomp een zelfaanzuigende pomp.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ervaring met een soortgelijke situatie , alleen was daar de put zo'n 10 meter diep. Daar hebben we een dompelpomp onderin geplaatst en een 3 kuubs centrifugaal pomp boven met daar tussen 8 meter pvc buis.  En net boven de dompel een terugslag klep

 

Ik denk dat je het beste ook een dompelpomp onderin kunt plaatsen en proberen een centrifugaal pomp ongeveer om 4 meter diepte te plaatsen/hangen. De centrifugaal pompt heeft dan minder moeite met het opzuigen en het verlies door het water 4 meter omhoog te pompen is beperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal vergelijkbaar maar ik heb een pedrollo centrifugaalpomp in de garage. Zuigt aan uit de sloot achterin de tuin (meter of 20).

In de aanzuigbuis zit een terugslagklep. De buis zit in een drainage buis die omwikkeld is met vezel om vuil tegen te houden.

 

Op de pomp zitten 2 magneetkleppen die aangestuurd worden door een Rainbird Image 2 regencomputer.

 

Voor de sproeiers gebruik ik Hunter popup gazon sproeiers. Maar daar heb je heel veel smaken in.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen andere oplossing als een zelfaanzuigende pomp.

de boring is niet dik genoeg voor een bronpomp.

 

aanzuigen kunnen de meeste pompen ook maar tot 8 meter, vandaar dat ze vroeger die put hebben gegraven van 12 meter diep en daar onderin een waterpomp geplaatst hebben.

de put is gegraven rond 1937 en toen bestonden er nog geen brompompen

 

@gerritb: inderdaad loop ik het risico dat de boring niet meer water kan geven, die gok neem ik

@falconer: duits is erg lastig

 

verlies ben ik me van bewust, vandaar dat echt een wasserknecht pomp daar voor gebruik

Die kunnen meer zand verdragen en zijn super krachtig.

 

was ook benieuwd of er sproeiers bestaan die minder liters water p/u wegsproeien, maar wel een groot oppervlak bestrijken

dit i.c.m. een zwaardere pomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google eens op bronpompen.

Ik heb een bron laten slaan (spuiten) tot 18 meter diep met in het onderste deel gaten in de wand met een fijnmazig filter erom en daar een bronpomp tot 17 meter diep in. Dit werkt probleemloos.

Beneden een meter of 8 moet je geen aanzuigpomp gebruiken heb ik begrepen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een centrifugaalpomp mag je de perszijde "knijpen".

Dus zet een afsluiter in de perszijde van de pomp en

je kunt gewoon een grotere capaciteit kopen.

 

Zelfaanzuigende centrifugaalpompen hebben over het

algemeen een flinke opvoerhoogte, dus druk zal je gauw

hebben, maar de zuighoogte moet je altijd aftrekken

van de totale opvoerhoogte.

 

Voorbeeld: opvoerhoogte pomp 30 meter, zuighoogte 6 meter

dan hou je aandruk ongeveer 2,4 bar (24 meter) over, hier

moeten nog de drukverliezen af van de persbuis en appendages.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@minplus

 

het is een dunne boring waar beslist geen bronpomp in past

 

en de wasserknecht pomp kan tegen best veel zand , waar een centrifugaalpomp al lang de geest geeft.(nog geen last van zand gelukkig)

ook heb ik me laten vertellen dat dit de pomp moet zijn met de minste verliezen (hoogste zuig en perskracht)

 

 

@dutchandrew: een deel van de winst moet inderdaad komen van sproeiers met een kleineren nozzle

daar ben ik ook nog naar op zoek

 

hoeveel water sproeit 1 zo'n sproeier dan per uur weg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar één gegoogled

Sectorsproeier

Sector tuinsproeier met een bereik van ca. 26 m. De waterstraal is instelbaar van 30-360°.

Specificatie

  • Materiaal sprinkler: Koper.
  • Sector: 30-360°.
  • Waterverbruik: 2/3/4 bar - 14/17,5/20 l/minuut.
  • Bereik: max 26 m.
  • Aansluiting: 1/2"
  • Gewicht: 400 g.

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe groot je tuin is maar sectorsproeiers zijn leuk voor voetbalvelden en golfbanen.

 

Kijk naar Hunter popup sproeier PGJ. Hoeveelheid water regel je met verwisselbare sproeimondjes. De range loopt van 2,8 l/min tot 18,9 l/min bij een druk van 2,8 bar.

Wil je minder dan kan je kijken naar popup (of vaste) bordersproeiers. Ook hiervan is de hoeveelheid water goed regelbaar.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ trust

 

het kan dus wel kloppen dat ik met een 1 kuub pomp  niet eens 1 sproeier op volle druk kan laten sproeien

de genoemde sproeier (zelf heb ik een sproeier die er eg op lijkt) geeft al 1,2 kuub bij 4 bar (dit geeft de pomp niet)

de drukketel staat op 4 bar en zakt terug naar 2,2 bar na een tijd sproeien

 

@ minplus  nee het is nog dunner die boring

 

ben op zoek naar sproeiers die net zo'n groot oppervlak bereiken , maar minder liters water per uur wegsproeien.

 

dit i.c.m. een 2 kuub pomp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...