Ga naar inhoud


Electrische schok van een gloeilamp


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Gisteren met een vriend onder de vloer bezig geweest. We hebben daar verlichting met van die kleine met een beugel beschermde gloeilampen.

Nu was er één lamp kapot. Ik vond de boel er ook al een een beetje zwart uitzien. Dus ik zeg nog "doe voorzichtig want ik vertrouw het niet helemaal". Ik had zelf het idee dat de vorige bewoners die lampen  per ongeluk hebben laten branden totdat ze vanzelf kapot gingen.

 

Hij pakt met zijn handschoenen het glas beet om de lamp los te draaien en toen hoorde ik "auw!!" en toen zaten we in het donker. Aardlekschakelaar eruit.

 

Ik wist niet dat je van glas ook een knetter kon krijgen. Misschien omdat de boel een beetje klam is?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

heb je de Lamp eruit gedraaid nadien toen de schrik voorbij was?

dan zou je iets kunnen zien aan die gloeilamp

het glas zal principieel als isolator dienen maar met stof en of roet erop kan de gloeilamp wel degelijk geleiden,

 

er zal wel een wiebel beweging tijdens het vastnemen een vals kontakt hebben veroorzaakt

condens (dus op zich gedestileerd water) geleidt niet

enkel als er ionen van zouten / metalen in het water zijn opgelost kan een stroom lopen van pool naar pool

 

dus stof en of roet in combinatie met vochtige omgeving op glas

je kunt het op een schone glasplaat testen met roet / grafiet (potloodslijpsel) en een 9 Volt batterij en fietslampje

het slijpsel als baan op het glas van de polen v.d. batterij met het lampje ertussen

 

die gaat branden

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren met een vriend onder de vloer bezig geweest. We hebben daar verlichting met van die kleine met een beugel beschermde gloeilampen.

Nu was er één lamp kapot. Ik vond de boel er ook al een een beetje zwart uitzien. Dus ik zeg nog "doe voorzichtig want ik vertrouw het niet helemaal". Ik had zelf het idee dat de vorige bewoners die lampen  per ongeluk hebben laten branden totdat ze vanzelf kapot gingen.

 

Hij pakt met zijn handschoenen het glas beet om de lamp los te draaien en toen hoorde ik "auw!!" en toen zaten we in het donker. Aardlekschakelaar eruit.

 

Ik wist niet dat je van glas ook een knetter kon krijgen. Misschien omdat de boel een beetje klam is?

 

Met een vriend onder de vloer bezig geweest? Wat moet ik daar wel niet van denken? :confused::grin:

 

Dit is het gevolg van prutswerk als mensen denken alles zelf te kunnen doen.

Als je een gloeilamp-fitting op de vaste bedrading aansluit dan moet je er altijd voor zorgen dat de nul aan de schroefdraad komt en de fase aan het contact aan de onderkant van de lamp. Bijna niemand denkt daaraan behalve een geschoolde electricien/installateur.

Waarom moet dit zo? Omdat je dan nooit een opflikker kan krijgen bij het in of -uitdraaien van de lamp.

 

Ik denk dat de hand bezweet is geweest (vanwege het bezig zijn met de vriend?) en via de handschoen en lichaam of arm heeft de stroom een weg gevonden naar aarde. Verder kan er ook gewoon kortsluiting zijn ontstaan door twijfelachtige bedrading of het omslaan van de gloeidraad van de lamp waardoor de Fi aansprak voor de gewone zekering/automaat of combinatie van beide.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben er verder niet meer aangezeten. Ik moet binnenkort weer onder de vloer en ik denk dat ik dan in de verdeeldoos de hele kabel los haal.

Lich in je kruipruimte is toch al een overbodige luxe.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg er ook altijd voor dat de 0 aan de schroefdraad zit, mijn oude LTS elektro leraar hamerde daar altijd op, en dat heeft zijn vruchten af geworpen in al die jaren. Dat was nog uit de tijd dat Rood de nul was en Groen de fase en Grijs aarde, ik vind de kleuren van tegenwoordig nog steeds verwarrend om Blauw als 0 te nemen voor mijn "gevoel" zou ik dat als fase gekozen hebben en Bruin als 0, in de (duitse) auto techniek is dat ook zo dat Bruin als 0 genomen wordt. :/

 

Was bij mij al niet anders, alleen was het de MTS elektro-leraar. Het werd er regelrecht ingepeperd. En ik ben de man ook vandaag nog dankbaar voor deze safety-tip.

Laatst hing ik nog een paar lampen op toen mijn dochter aan het verhuizen was en ik zat de fase en nul te bepalen met een spanningszoeker. Ik vertrouw namelijk nooit op de kleuren. Iemand die naast mij stond en me dat zag doen verklaarde mij voor gek, totdat ik het hem ging uitleggen. Toen veranderde zijn opinie onmiddelijk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs op de HTS hameren ze daar op: nul aan de schroef, fase aan het tipje.

En idd nooit op de kleurtjes vertrouwen immer meten is weten!

 

Als je een kapotte lamp uitdraaid komt de schroef vanzelf omhoog, als er fase aanzit krijg je een lel.

Komt nog bij dat je in de regel goed geaard bent onder de vloer in het (vochtige) zand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg er ook altijd voor dat de 0 aan de schroefdraad zit, mijn oude LTS elektro leraar hamerde daar altijd op, en dat heeft zijn vruchten af geworpen in al die jaren. Dat was nog uit de tijd dat Rood de nul was en Groen de fase en Grijs aarde, ik vind de kleuren van tegenwoordig nog steeds verwarrend om Blauw als 0 te nemen voor mijn "gevoel" zou ik dat als fase gekozen hebben en Bruin als 0, in de (duitse) auto techniek is dat ook zo dat Bruin als 0 genomen wordt. :/

En fase van een stopcontact altijd links?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik en veel collega's sloten een wcd inderdaad zo aan dat in gemonteerde toestand de fase links zat.

Zover ik weet is dat geen verplichting en staat niet in de NEN1010

Omdat stekkers er op twee manieren in kunnen is het ook helemaal niet belangrijk.

Anders is dat bij CEE wcd'enen  stekkers, maar die kunnen ook maar op een manier in elkaar gestoken worden.

 

Bij lampfittingen heeft het alleen nut als ze vast zijn aangesloten. Bij fittingen in bv schemerlampen weet je nooit waar de fase terecht komt.

Trouwens zijn fittingen zo gemaakt dat er op de huls al geen spanning meer kan staan als de lamp iets is gedraaid is maar de huls nog helemaal door de fitting word afgeschermd.

Andere fittingen voldoen al lang niet meer aan de eisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een kruipruimte mogen volgens de regeltjes ook nooit 230V lampen gebruikt worden maar altijd 12, 24 of 42 Volt lampen en deze zijn vaak te herkennen aan een andere voet (vaak bajonet) is het gewoon E27 en je draait er een spaarlamp in dan doet die niets draai je er een gewone gloeilamp in dan zal hij maar heel weinig licht afgeven.

 

Maar regeltjes zijn er om overtreden te worden zolang ze veilig worden overtreden zeg ik altijd ;) , dus hier hangen gewoon oude TL bakken in de kruipruimte. (je weet wel van die dingen die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen met 2 x een 58W TL buis er in)

Ze vreten energie maar in de kruipruimte wel makkelijk zodat je niet steeds met een zaklamp rond hoeft te kruipen en een extra hand vrij hebt.

Daarnaast hoe vaak ben je daar nu en hoe lang branden de lampen dan?

Ik heb er zo 6 in de kruipruimte hangen en kan je zeggen dat het super handig is als je daar moet zijn.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...