Ga naar inhoud


Electrische schok van een gloeilamp


Psychosammie

Aanbevolen berichten


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het huis is bijna 100 jaar oud en en ongetwijfeld ook al 100 keer verbouwd. Die lampjes zijn best fijn. Ze hebben er ook gelijk 2 WCD's aangelegd.

 

Binnenkort eerst een stalen balk laten vervangen en dan damp werende folie op de grond en steenwol isolatieplaten tussen de balken.

 

En dan hoop ik er weer een paar jaar niet te komen :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hebben jullie nooit van jullie leraren geleerd dat wanneer je iets beetpakt waarvan te vermoeden is dat het spanning voerend is je een hand in je broekzak moet houden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik in school nooit te horen gekregen.

Wel hoe je nooit je handen mocht houden tegen een electromotor ,en dat je,je nooit moet begeven in een hoogspanningscabine.

Maar ik zou graag de reden weten,als dit mijn en dat van anderen ten goede komt,waarom je een hand in je broekzak moet steken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je met een hand iets beetpakt wat onder spanning staat en met de andere hand iets vasthebt op aardpotentiaal zal de stroom van arm naar arm dwars door je borstkas gaan met alle risico's en gevolgen van dien.

Heb je een hand in je broekzak, zal er langs die weg geen stroom vloeien.

 

We gaan ervan uit dat je isolerende schoenen aanhebt en niet met je benen in het water staat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je,nu je het zegt,herinner ik me het vaag.Maar dat is iets dat ik zal proberen te onthouden voor de toekomst  :) .

hetgeen dat theparasol schreef,heb ik echter wel geleerd op school.Altijd voelen met de buitenkant van je hand.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste altijd geleerd om na te gaan of er geen spanning op de leiding staat waar je aan moet of wilt werken, ook bij het verwisselen van een lamp!


(al zijn er klussen geweest waar ik gewoon werkte met de spanning op de leiding )

post-51681-0-05693600-1407174331.png

post-51681-0-91637400-1407174344.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat voelen met de achterkant van de hand wist ik niet maar ik zou het toch nooit proberen.

Ben ik met iets bezig waar spanning op staat en als ik die om wat voor een reden niet af kan schakelen dan heb ik zoveel mogelijk één hand op de rug. Heb ik toch 2 handen nodig, dan met uiterste voorzichtigheid.

Verder sta ik ook altijd op schoenen met rubberen zolen en daaronder een mat.

Toch krijg ik nog wel eens een opsodemieter. Meestal door vermoeidheid.

Was laatst nog eens een Eltaco aan het installeren en aan het uitproberen met de spanning erop en even een moment van ongeconcentreerdheid en het was raak. Mijn linkerarm schoot weg en een schroevedraaier knalde in de muur met een rotklap.

Een hoop gevloek...ik hoop dat God het me vergeven heeft. Alle duivels heb ik er wel uitgevloekt. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In een hoogspanningsruimte helpt een rubbermat ook niet veel meer.

Daar is de vonkenboog of explosie bij een calamiteit veel dodelijker.

 

Niet voor niets dien je daar beschermende kleding en gelaatsmaskers te dragen en zijn er tal van veiligheidsmaatregelen die je moet treffen voor het betreden van die ruimte en het uitvoeren van de werkzaamheden..

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is wel handig, zo een standaard. En dat van de gloeilamp aansluiting heb ik eigenlijk nooit aan gedacht, terwijl het zo simpel en logisch is...

 

Ze zouden dat hier eens moeten gaan doen.. ipv dat je een lamp wilt vervangen en je tegen 3 rode draden staat aan te kijken.

 

Ook dat altijd links de face op de WCD is een goed idee (dit deed ik al wel).

 

Zijn er nog meer van die standaard dingen waar je als leek nooit over na denkt? Ik hoef geen cursus electro... ik zit nooit aan de zekeringen en het verste dat ik ga is buizen in de muur frezen, kabels trekken en WCD installeren. Als ik de kabels ergens door lus doe ik het zelf met een lasklem, en anders laat ik de electricien komen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt en dan wel je linker hand in de broekzak, omdat je hart links zit moet je met je rechterhand iets spannings voerends vastpakken en ik dacht ook op je rechter been gaan staan dus niet op je linker been, dan loopt de stroom niet rechtstreeks door je hart. :eek: En een goede elektro monteur heeft een rubbermat bij zich als hij in een hoogspanningsruimte moet werken. :/

 

Dat is dan jammer voor mij want ik ben links. Nog leef ik trouwens en ik heb al heel wat opflikkers gehad.

Niet alleen van de 230 volt maar ook bij het repareren van TV´s en mijn bouwwerken tijdens het electronica-hobbyen met buizen. En dat was wel meer dan dan 230 volt. Ook nog gelijkspanning en dat treft nog harder gevoelsmatig. :grin:

Ik ben er niet trots op hoor.

Toen de TV´s nog buizen hadden lag het chassis doorgaans ook onder spanning en sommige radio´s ook....en ja een scheidingstrafo had je ook niet altijd bij de hand. Nu heb ik hem wel en nooit meer gebruikt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fase links is in Frankrijk wel verplicht en je kan een geaarde stekker ook niet omdraaien vanwege het gebruik van een aardpin in plaats van randaarde.

 

Fase links heb ik nooit van gehoord. Tenminste het is me nooit geleerd of ik herinner het me niet meer. Lijkt me ook weinig zinvol want soms heb je van die rakkers die een stopkontakt over dwars, dus vertikaal monteren. En in een stopkontakt in Frankrijk en andere Franse landen kun je een schemerlampstekker ook op 2 manieren erin doen.

 

Maar wees maar blij dat we niet met dat Engelse systeem opgescheept zitten. Dat is echt de allergrootste katastrophe die je kan overkomen. Stekkers zo zwaar dat je er je schoonmoeder mee dood kan gooien, volkomen onnodige zekeringen op iedere maar denkbare plaats en schakelaars waar je ook niet om zit te vragen. Ieder stopkontakt heeft ook nog eens een schakelaar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...