Ga naar inhoud


Nederlander wil gratis satellietontvangst NPO-zenders terug


Sprietje

Aanbevolen berichten

Vreemd dat je kijken via internet er bij haalt, Eduard....  ik heb voor de lol eens even via internet gekeken, en de kwaliteit is bar slecht vind ik, zeker als ik vergelijk met svtplay uit Zweden. Als ik hier mensen hoor "zeuren" dat ze o-zo-nodig HD uitzendingen 'moeten' hebben, ja, dan zal een uitzending via de computer/internet al helemaal geen optie zijn...

 

Ik las overigens in een van de vorige uitgaven van het blad "Infodigital", het vroegere Infosat, dat LTE waarschijnlijk geen opvolger van DVB-T zou kunnen zijn... een van de redenen zou bandbreedte zijn las ik. Ik heb het artikel niet bewaard, dus ik kan niets staven met bewijzen...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Prawo, je laat verspreiding via het internet buiten beschouwing, zo lijkt het. Maar internet hoort er nadrukkelijk bij. En de verwachting is zelfs, dat internet/LTE in de toekomst nog belangrijker gaat worden. Wellicht zou LTE opvolger kunnen worden van Digitenne.

 

NPO via internet is binnen Nederland voor iedereen toegankelijk.

 

Wat die smartcard in een verzorgingsgebied betreft: we zijn in goed gezelschap van menig land om ons heen. Alleen biedt Digitenne geen HD.

Dat laatste is wellicht een discussie apart, maar wat ik erover wil opmerken is, dat Nederland m.i. te weinig etherruimte biedt voor HD, maar daarnaast ook primair een kabelland is. Dit laatste in tegenstelling tot menig ander Europees land. 

 

 

Wanneer komt je lijstje Eduard?.

 

Ik denk nooit, want ook jij zult stiekem aan wel tot de conclusie gekomen zijn dat zoiets onmogelijk is.

"Vermaak" hoort er nu eenmaal bij, of je dat leuk vindt of niet.

 

Je gaat toch ook niet de hele avond alleen naar History- of Discovery zitten kijken?, vermaak hoort bij het leven.

Alleen zit er verschil in, je hebt leuk vermaak, De slimste mens van de NCRV, of vulgair Oh Oh Cherso van RTL 4.

 

En daarom kijk ik niet naar zulke zenders.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Kort gezegd lijkt de wens mij hier de vader van de gedachte.

En is het wel de juiste vraag? Zo te lezen zijn het hier vooral expats (in welke vorm dan ook) die zo'n ontvangstmogelijkheid terug. willen. Zij vormen echter niet de doelgroep van de NPO en worden bedient door Canal Digitaal, iets wat ze te duur vinden (omdat ze meer krijgen dan ze nodig hebben en daar niet voor willen betalen). De discussie voeren ze dan vervolgens vooral daar over."

 

Dan zijn mijn kennissen en ik een uitzondering?, wij willen best méér betalen om de NPO te kunnen zien.

En zoals ik al eerder schreef, ik heb geen brede beurs, maar toch gelukkig met wat ik heb.

Daar hoort de NPO ook een beetje bij.

Het is wat generaliseren, om te denken dat alle expats op hun centen zitten.

 

Of jullie een uitzondering zijn weet ik niet. En dat jij of anderen op hun centen zitten heb ik nergens gezegd.

Maar ik wil "gratis" HD ontvangst terug in Nederland. Want ik vind het een taak van de NPO om daar voor te zorgen. Dat heb ik hierboven dacht ik onderbouwd.

 

Daar hebben jij en je kennissen vrees ik pas wat aan als die uitzendingen via de satelliet gaan plaatsvinden.

Jullie kunnen nu al gewoon bij CD een abonnement nemen. Ik wil dat niet (en meen dat niet ook niet moet hoeven). Los daarvan vind ik CD al enige tijd geen prettig bedrijf meer.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat je kijken via internet er bij haalt, Eduard....  i

Lijkt me niet, in de Nederlandse situatie.

De NPO heeft zelfs haar benamingen aangepast vanwege internet.

Zij ziet dit kennelijk als een FTA-verspreiding. En mogelijk als toekomstig de belangrijkste. 

 

(Maar dit terzijde, want het onderwerp is immers: FTA/FTV via satelliet.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prawo,

 

" ...Los daarvan vind ik CD al enige tijd geen prettig bedrijf meer...."

 

​Vind je kabelfirma's, KPN en andere grote bedrijven dan wel prettig?.

 

Bij al dit soort bedrijven, is de helpdesk al helemaal niks, onkundig en dikwijls onbeleefd.

Komen dikwijls hun voorwaarden niet na en noem maar op.

 

Wat wel fijn aan CD is, je hebt er een schotel voor nodig.

 

Leuke bijkomstigheid is dan, een overvloed aan (exotische) zenders waar van vele in HD.

 

Kom daar maar eens om bij de kabel.

 

Die hebben veel zenders dikwijls niet, of niet  in HD, maar SD en je moet er nog voor betalen ook.

 

Dit terwijl het met de schotel gratis is.

 

Enig voordeel wat ik zou kunnen bedenken met de kabel, is internet, maar voor de rest wint toch echt de schotel.

 

Ja, en ook ik wijk weer wat af van het onderwerp.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft de onvangst van FTA zenders nu te maken met CanalDigitaal.?

Gelukkig niets, want als CanalDigitaal het voor het zeggen had ging je ook voor de FTA zenders betalen. Misschien

doe je dat nu zelfs al zonder het te weten.

FTA zenders zijn vrij te ontvangen zenders en gecombineerd met een kabel abonnement krijg je meer volledige pakketten dan bij CanalDigitaal.

Daarnaast zijn de kosten voor een tweede en derde TV in huis minimaal, je betaald alleen de verbruikte stroom.

Daar moet je eens bij CanalDigitaal om komen, die plukken je dan wel even kaal ...

CanalDigitaal is helemaal niet nodig voor de betaalde zenders, daar is gelukkig nog concurentie van de kabelaars.

Voor niets kan je bij Digitenne terecht voor de publieke zenders.

Kan je die niet ontvangen dan woon je niet in Nederland en mag je zelf opdraaien om de kosten van doorgifte te betalen.

Waarom moeten inwoners van Nederland voor de in het buitenland wonende Nederlanders betalen.

Die halen al hun voordeel aan verschillende kanten.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er overal digitenne ontvangst,ook in drukke steden,waar er veel (betonnen) gebouwen staan?

Ik heb vroeger nog in een grote stad gewoond,en gelukkig had ik een zolder,waar ik een grote richtantenne kon plaatsen met een deftige versterker,om onze vrt te ontvangen.Maar daar waren ook appartementen,die wellicht geen richtantenne kon plaatsen,en dan hebben zij geen gratis ontvangst.

Dit is nu een Belgische situatie,maar is er overal 100% dekking via dvb-t digitenne en een normale binnenhuisantenne (eventueel met versterker).

Indien nee,en men moet investeren in iets,wat (ik hier ergens las op sat4all) in 2017 gedaan kan zijn,dan kan ik begrijpen,dat die mensen een ander alternatief willen hebben voor de ontvangst van de NPO.En dit zou moeten kunnen indien de abonnee dat wenst zonder al die andere meute.

Maar hoeveel publieke zenders in europa zijn al in HD te ontvangen via dvb-t(2)?

En hoeveel "echte" hd content wordt er al uitgezonden op dergelijke zenders?

En je kan niet geloven,hoeveel gezeur er is/was,toen meerderen de sd varianten niet meer hadden van onze vrt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

DVB-T heeft vooral in de Randstad een goede dekking doordat er veel zendmasten per oppervlak aanwezig zijn. In de Noordelijke provincies, in de uithoeken van Limburg en Noord Brabant kan je niet meer toe met een klein plankje. Een ouderwetse Yagi antenne biedt echter uitkomst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satelliet is ook in Nederland niet overal te ontvangen.

Is er geen vrijzicht op de satelliet te realiseren voor je schotel heb je geen ontvangst, daarnaast zijn er de diverse schotel verboden.

Een volledige dekkings graad is een utopie, voor DVB T-S en C

Wil je iedereen gratis bedienen met de Publieke zenders hangt er een kosten plaatje aan.

Dan moeten DVB S en C ook gratis doorgegeven worden.

Meer voor de hand ligt dat DVB-T in de toekomst ook betaald moet worden, dan zijn meteen de spelregels gelijk getrokken voor de verschillende doorgeef luikjes.

Menigeen zal over een jaar terug verlangen naar de huidige verhoogde prijzen, het grote melken is begonnen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft de onvangst van FTA zenders nu te maken met CanalDigitaal.?

Gelukkig niets, want als CanalDigitaal het voor het zeggen had ging je ook voor de FTA zenders betalen. Misschien

doe je dat nu zelfs al zonder het te weten.

FTA zenders zijn vrij te ontvangen zenders en gecombineerd met een kabel abonnement krijg je meer volledige pakketten dan bij CanalDigitaal.

Daarnaast zijn de kosten voor een tweede en derde TV in huis minimaal, je betaald alleen de verbruikte stroom.

Daar moet je eens bij CanalDigitaal om komen, die plukken je dan wel even kaal ...

CanalDigitaal is helemaal niet nodig voor de betaalde zenders, daar is gelukkig nog concurentie van de kabelaars.

Voor niets kan je bij Digitenne terecht voor de publieke zenders.

Kan je die niet ontvangen dan woon je niet in Nederland en mag je zelf opdraaien om de kosten van doorgifte te betalen.

Waarom moeten inwoners van Nederland voor de in het buitenland wonende Nederlanders betalen.

Die halen al hun voordeel aan verschillende kanten.

 

 

Je leest niet goed, ik bedoel, als je dan toch voor CD gaat heb je een schotel nodig en al het FTA krijg je er bij, natuurlijk heb je daar CD niet voor nodig.

 

Verder, met een beetje ontvanger, kan je programma's wel in andere kamers ontvangen, je moet dan wel (draadloos)verbonden  zijn met

je modem/router router en daar heb je geen extra kaart voor nodig.

Voorbeeld, Ik kijk NPO 1 en kan dan op laptop en de twee tablets die ik heb, anderen naar een andere zender laten kijken.

Dus jouw gedachte gaat hier al mank.

Heb je kabel, moet dit met extra coax.

 

Digitenne is nog geen alternatief, belabberde beeldkwaliteit.

 

 

Die kosten in het buitenland vallen enorm mee, een beetje goede ontvanger heb je voor zo een €350.-- goedkoper kan ook en een schotel met LNB kost tegenwoordig ook niks meer.

Ik heb een VU+ ontvanger met 150 cm. schotel en LNB, totale kosten, net geen €500.-- en heb er al jaren plezier van.

 

Waar halen wij onze voordelen?., we betalen voor de NPO geen "kijkgeld", maar in mijn geval wel voor de TRT en die kosten komen vrijwel overeen.

 

Misschien jaloers dat we na een leven van hard werken, wat genieten in de zon?.

 

Verkoop je huis en eet het op onder de zon, heb je hetzelfde als ik.

 

En nee, ik ben niet rijk.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satelliet is ook in Nederland niet overal te ontvangen.

Is er geen vrijzicht op de satelliet te realiseren voor je schotel heb je geen ontvangst, daarnaast zijn er de diverse schotel verboden.

Een volledige dekkings graad is een utopie, voor DVB T-S en C

Wil je iedereen gratis bedienen met de Publieke zenders hangt er een kosten plaatje aan.

Dan moeten DVB S en C ook gratis doorgegeven worden.

Meer voor de hand ligt dat DVB-T in de toekomst ook betaald moet worden, dan zijn meteen de spelregels gelijk getrokken voor de verschillende doorgeef luikjes.

Menigeen zal over een jaar terug verlangen naar de huidige verhoogde prijzen, het grote melken is begonnen.

Ontvangst overal,is inderdaad moeilijk te realiseren.Maar je hebt een redelijke kans,om via een of ander weg (tegen betaling) de NPO zenders te ontvangen.Het kan zelfs via iptv,of via glas.

Maar indien alle uitzendnormen zouden moeten worden betaald,dan zou het huidig systeem moeten worden vervangen in een vrijwillige (bepaalde) bijdrage aan kijk en luistergeld.Zo is er geen gezeur meer.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leest niet goed, ik bedoel, als je dan toch voor CD gaat heb je een schotel nodig en al het FTA krijg je er bij, natuurlijk heb je daar CD niet voor nodig.

 

Verder, met een beetje ontvanger, kan je programma's wel in andere kamers ontvangen, je moet dan wel (draadloos)verbonden  zijn met

je modem/router router en daar heb je geen extra kaart voor nodig.

Voorbeeld, Ik kijk NPO 1 en kan dan op laptop en de twee tablets die ik heb, anderen naar een andere zender laten kijken.

Dus jouw gedachte gaat hier al mank.

Heb je kabel, moet dit met extra coax.

 

Digitenne is nog geen alternatief, belabberde beeldkwaliteit.

 

 

Die kosten in het buitenland vallen enorm mee, een beetje goede ontvanger heb je voor zo een €350.-- goedkoper kan ook en een schotel met LNB kost tegenwoordig ook niks meer.

Ik heb een VU+ ontvanger met 150 cm. schotel en LNB, totale kosten, net geen €500.-- en heb er al jaren plezier van.

 

Waar halen wij onze voordelen?., we betalen voor de NPO geen "kijkgeld", maar in mijn geval wel voor de TRT en die kosten komen vrijwel overeen.

 

Misschien jaloers dat we na een leven van hard werken, wat genieten in de zon?.

 

Verkoop je huis en eet het op onder de zon, heb je hetzelfde als ik.

 

En nee, ik ben niet rijk.

 

Als je dan toch voor CanalDigitaal gaat moet je de consequenties er ook bij nemen. 

Je bent wat meer kwijt aan abonnement kosten, nou zowat, beter duur dan niet te koop.

Verder zou het wenselijk zijn als je je eens verdiept in andere technieken.

Wat jij als voordeel bij je VU tje ziet is allang gerealiseerd bij Kabel, Digtenne en IPTV, daar wordt het TV signaal verdelen over meerdere Tv's gepromoot.

Jij bent in de ogen van CanalDigitaal een zwart kijker want je moet van die club een 2e en 3e kaart afnemen met een abonnement voor je 2e en 3e kaart.

Je voordeel zit in kijkgeld wat je niet betaald (en de voordelen van wonen in een goedkoop land) dus heb je ook geen recht op de publieke zenders.

Dat je voor TRT betaald is jouw keuze, daar kan verder niemand wat mee en is geen bijdrage aan voor de publieke zenders.

 

En jaloers nee, gelukkig niet. Volgens mij heb ik het beter voor elkaar.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ontvangst overal,is inderdaad moeilijk te realiseren.Maar je hebt een redelijke kans,om via een of ander weg (tegen betaling) de NPO zenders te ontvangen.Het kan zelfs via iptv,of via glas.

Maar indien alle uitzendnormen zouden moeten worden betaald,dan zou het huidig systeem moeten worden vervangen in een vrijwillige (bepaalde) bijdrage aan kijk en luistergeld.Zo is er geen gezeur meer.

 

Gezeur zal er altijd blijven.

De situatie zoals die er nu ligt is door de politiek omarmd.

Protesteren met enig kans op resultaat kan in het stemhokje gebeuren of je schrijft een volksvertegenwoordiger aan.

Niet dat het veel zal uitmaken, de kaarten zijn geschut en de satelliet kijkers moeten eindelijk zelf de publieke zenders betalen nu de bevoorrechte positie van CanalDigitaal op dit punt ten einde is.

Kijkers in het buitenland mogen blij zijn dat er satelliet is en dat CanalDigitaal de publieke zenders op de satelliet voor ze zet.

Daar mag voor Nederlanders in het buitenland best een duur prijskaartje aan hangen. Beter duur dan niet te koop ...

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar mag voor Nederlanders in het buitenland best een duur prijskaartje aan hangen. Beter duur dan niet te koop ...

 

Een hoger prijskaartje voor wat extra (NL zenders over de grens kunnen kijken) lijkt me niet zo erg. Uiteraard kun je die prijs ook gaan betalen als je in NL bent gebleven. Vraag is echter of dat laatste wettelijk gezien wel juist is.

 

Via de omweg van "HD moet ook in NL voor iedereen op eenvoudige wijze en zonder veel kosten" zijn te ontvangen, probeer ik het (in mijn ogen enige) juiste en hout snijdende argument naar voren te brengen om de zaak maar weer (even?)  via de satelliet te gaan uitzenden. Want DVB-T2 is er nog lang niet.

Maar dat argument sneeuwt hier snel onder tussen allerlei minder ter zake doende standpunten en wensen.

 

Bijdrage aan een versleutelingssysteem is nog tot daaraan toe (en hoeft niet mer dan € 45 per jaar te kosten, zie Oostenrijk), maar transponderhuur moet dan echt uit de 1,1% extra belasting komen die we al betalen (of voor rekening komen van het budget dat gebruikt zou moeten worden voor de aanleg van DVB-T2, iets wat dan niet echt meer nodig lijkt).

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...