Ga naar inhoud


Dual bridge amplifier TDA 7266 stuk?


waterpas

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een internet, dab+ annex fm radio, alle mode's lijken te werken, dat wil zeggen op het display worden de functie's uitgevoerd en dat is het dan. De TDA 7266 lijkt stuk te zijn, althans dat maak ik op uit het feit dat er geen geluid uit komt, of omdat de IC niet warm wordt en dat terwijl ie op een flink koelelement gemonteerd zit, niet voor niets toch? Weet iemand of er wat gemeten kan worden aan dat ding, zodat ik wat meer te weten kom dan via de hierboven omschreven spartaanse en wellicht foute diagnose? De IC kost nog geen € 5,00 dus het vervangen durf ik wel aan, maar is ie echt kapot? Dank bij voorbaat! 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank columbo, zeer logisch maar HOE meet ik dat? Ik ben een amateur met twee rechterhanden dus wat meer info...

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meet eens op pen 6 van het ic of hij niet gemuted wordt.

Als daar een hoge (>+5V) spanning opstaat tov de massa,

dan komt er geen geluid uit.

Gebruik de datasheets die je op het net vindt. 

Als dit goed is, kan je eerst de voedingsspanning meten (tussen 3 en 18V) op pen 3 en 13

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel boarder, ook voor het schema! Ik kan weer wat verder en ik laat je de resultaten weten. Er is overigens een nieuwe besteld, als ik het goed begrijp is het stereo (dual bridge?) maar de portable is mono dus niet alles pennen zijn connected. Nog eens dank voor je reactie.

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even gemeten, tussen 6 en massa 8 volt, is volgens boarder gemuted dus stil.

voedingsspanning  tussen 3 en massa 9,2 volt.

voedingsspanning  tussen 13 en massa 9,2 volt.

Heb ik dat op deze manier goed gedaan voedingspanning meten tussen resp. 3, 13 en massa?

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels deze bestanden ook gevonden op het internet maar veel wijzer word ik er niet van. Pen 6 loskoppelen, het IC zit met 13 pennen op een printje, niet alles is connected maar om los te maken moet ik voor de connected pennen met een tinzuiger in de weer. Dat laatste wil ik wel proberen maar dan alleen om de hele IC in een klap te vervangen. Overigens, om metingen aan de IC te kunnen verrichten moet ik het printje los maken van de ontvangst-eenheid (kan er anders niet bij) wat rest er dan, een ruis of helemaal niets? Het pad van de amateur gaat niet over rozen zeg maar. :crazy:

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k) dank voor je reactie maar, wat is een signaal tracer, kan het ook met een universeelmeter? En wat bedoel je met berucht, zwak, gaat snel stuk, of is het gewoon een onding. En dan nog, het is er een voor staande montage.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En met je vingers op de ingang van het eindversterker ic gaat natuurlijk niet werken als er al geen geluid uit komt. :lol:

 

Nee, maar dan weet je wel of de versterker nog werkt.

Als hij dan een brom toon geeft doet hij het nog.

 

Trouwens de manier die jij voorstelt om signaal te zoeken is ook niet ongevaarlijk.

Ik zou er toch maar een condensator bij tussen zetten, want als de ingang van de versterker DC gekoppeld is en je gaat op een gelijkspanning meten, dan heb je twee versterkers die stuk zijn.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé jongens bedankt voor jullie reactie's, ik laat het doormeten voor wat het is en plaats een nieuw IC. Het resultaat laat ik in elk geval hier weten als waardering voor jullie bijdragen!

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nieuwe TDA 7266 geplaatst en een aantal soldeer verbindingen nagelopen en de radio doet het weer! Alle reageerders bedankt voor hun bijdragen. ;)

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...