Ga naar inhoud


Aanloop condensator hoe deze te controleren op werking


muppet

Aanbevolen berichten

Laatst heb ik een droger gerepareert van de buren deze had een kapotte aanloop condensator.

Iemand had mij verteld dat de aanloop condensator van de motor wel eens kapot kon wezen.

Op de gok een nieuwe gehaald zo duur zijn ze ook weer niet maar hoe kan ik deze condensator zelf doormeten.

Heb alleen maar een multimeter meer niet.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


In de ohmstand doormeten 

De losse condensator moet in één richting een weerstandswaarde hebben die stijgt tot oneindig.

Keer je de meetpennen om ,dan krijg je een negatieve waarde.

In de eerste meting heb je m.b.v. je meettoestel de condensator opgeladen - die lading meet je in de 2de meting.

 

Condensator constant onderbroken (oneindig)  of 0 ohm aangeeft , is ie defect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die minder is geworden door veroudering zal de motor niet starten en slechts brommen.

Met een ohm-meter kun je dan nog niet vaststellen hoeveel minder.

 

Met een capaciteitsmeter meet je de exacte waarde.

Dan zul verbaast staan hoe laag die geworden is. 

Dat de motor dan nog zo lang heeft kunnen draaien ;-)

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

met een gewone multimeter gaat het ook. Stel dat je een aanloopcondensator van 25 microfarad hebt, dan is de impedeantie ervan op 50Hz 127 Ohm. Zet een weerstand van 120 Ohm in serie ermee en zet bijvoorbeeld 12V WISSELSPANNING over de schakeling. Dan moet je zowel over de R als over de C ongeveer 6V meten; gezien de tolerantie voor dergelijke condensatoren kan dit iets afwijken. Liefst met lage spanning meten, bij 230 V zou de weerstand meer dan 100W verstoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante methode !

Hoe bereken je die impedantie ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

1

------------- = Xc

2*pi*f*c

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met een gewone multimeter gaat het ook. Stel dat je een aanloopcondensator van 25 microfarad hebt, dan is de impedeantie ervan op 50Hz 127 Ohm. Zet een weerstand van 120 Ohm in serie ermee en zet bijvoorbeeld 12V WISSELSPANNING over de schakeling. Dan moet je zowel over de R als over de C ongeveer 6V meten; gezien de tolerantie voor dergelijke condensatoren kan dit iets afwijken. Liefst met lage spanning meten, bij 230 V zou de weerstand meer dan 100W verstoken.

 

1

------------- = Xc

2*pi*f*c

Is er iemand die zo vriendelijk wil zijn om aan te geven waar de gebruikte letters voor staan, (R,C,f,,c). Murphy was here, en ik heb waarschijnlijk ook een kapotte aanloopcondensator van een afkortzaag, en een multimeter! 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

pi is 3,14

f is de frekwentie, in dit geval 50 /s

c is de capaciteit van de condensator, uitgedrukt in F(arad). In het geval van µF staat er dus 1000000 in de teller.

Xc is dan in de vermelde formule de impedantie ( als je wil wisselstroomweerstand in dit geval op 50Hz)

 

maar meet toch eerst maar de -meestal dubbelpolige- schakelaar uit, die durft ook nog al eens kapot gaan, maar

dan bromt de motor natuurlijk niet

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @gors, hier kan ik wel wat mee, en de schakelaar is niet stuk denk ik want de motor bromt, maar gaat niet draaien. Van het ene op het andere moment kwamen er problemen, niet op toeren komen halve snelheid draaien en tenslotte niet meer draaien en enkel een brom. Ik laat het weten als er  een nieuwe op zit. Het is overigens een condensator met een naar buiten komende draad.  

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...