Ga naar inhoud


Hoe de LNB uitrichten op een 100% ronde schotel?


francedish

Aanbevolen berichten

Ik heb een normale 100% ronde schotel met een diameter van 88cm en een diepte van 6.5mm

 

Als LNB heb ik een Ivacom met een Feedhorn

De schotel heeft een vaste elevationstang (bevestigingstang) voor de LNB en hierover heb ik de volgende vraag:

 

Als ik nu de LNB op de elevation stang monteer wijst de LNB ongeveer 12cm onder het midden van de schotel

Is dit korrect?

Of moet ik de LNB hoger monteren zodat deze exact naar het midden van de schotel wijst?

 

Kan iemand mij opweg helpen

 

De aftstand van de LNB tot aan het brandpunt (waar dit dan ook mag zijn) is volgens berekening ongeveer 78cm

 

Gaarne advies

aangepast door Gerard 76
onderwerptitel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je goed kijkt zie je boven aan die site staan:
"Calculator for F/D ratio of a prime focus antenna"

Van een offsetschotel kun je die niet zomaar berekenen. Daar komt heel wat meer bij kijken.
Bovendien als je de diameter invult van 88cm en een diepte van 6,5cm (en geen millimeter zoals je aangeeft), kom je op een brandpunt uit van 74.46 cm en geen 78cm.


Maak eens een foto van de schotel.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn 2 foto's

Nu op de foto zie je nog een oude 2 weg LNB met feedhorn

post-72204-0-31645900-1408652371_thumb.jpgpost-72204-0-64229700-1408652436_thumb.jpg

 

Deze is nu vervangen door een Ivacom LNB met bijpassende feedhorn

 

Als je nu de zichtlijn neemt van de (oude) 2 weg feedhorn dan zou het brandpunt van de schotel ongeveer 10cm onder het midden van de schotel zijn

Mijn vraag is of ik mijn nieuwe LNB (feedhorn) op de zelfde wijze en hoogte moet monteren als de oude 2weg feedhorn en dus moet wijzen naar ongeveer 10cm onder het midden van de schotel

 

Noot: deze schotel is dus niet meer als 2weg verkeer in gebruik maar zal gaan dienst doen voor de ASTRA 28,2

 

Gaarne je reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dit is een tweewegschotel waar je mee kunt zenden en ontvangen.
De f/D-verhouding van de schotel is een stuk groter dan van de normale offset schotels die 0,6 behoort te zijn, maar dat is geen enkel probleem als je diezelfde feedhorn maar gebruikt en zorgt dat die precies op dezelfde plaats en hoogte blijft staan. Hopelijk heb je die maat nog gemeten op de arm.
En dat die feedhorn niet naar het midden van de schotel moet kijken maar er onder, dat is heel normaal. Hoe ver die onder het middelpunt van de schotel moet kijken is afhankelijk van de offsethoek. Bij de normale offsetschotel met een offset van 26 graden, moet die op 40% van de hoogte van de schotel kijken. Bij veel normale schotels mankeert dat er wel aan. De totale kijkhoek van de feedhorn moet van de boven- tot de onderrand van de schotel gericht zijn. De halve kijkhoek ligt dan bij een offset van 26graden op 40% van de hoogte.
Dus de kijkrichting zoals die op de foto is moet je zeker niet veranderen.
 

post-60869-0-92713200-1408659889.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft: "Deze is nu vervangen door een Ivacom LNB met bijpassende feedhorn"

Waarom heb je een nieuwe feedhorn gekocht. Paste de bestaande feedhorn niet op de Invacom-flens-lnb? Ik weet niet beter dan dat er maar één verbindingssysteem bestaat. De kans is groot dat de ontvangsthoek van de nieuwe feedhorn niet overeen stemt met de oude en dus niet geschikt voor de schotel is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een nieuwe Ivacom QUATTRO met Feedhorn gekocht omdat mijn systeem in huis is gebaseerd op multiswitches

 

Volgens jouw aanwijzing zal ik dus de nieuwe Ivacom met feedhorn op dezelfde plaats en hoogte en schuint als de oude 2weg feedhoorn gaan plaatsen

 

Ik heb de afstand nog genoteerd en dit is ongeveer 78cm naar het brandpunt van de schotel

 

De reden dat de oude feedhorn niet past op de nieuwe Ivacom is dat de tapgaatjes niet overeenkomen.

 

Zoals je weet kan je de Ivacom feedhorn stellen na montage. Je kan de feedhorn naar voren en achteren draaien.

 

Ik ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, daar heb je helemaal niets aan. Die is voor een primfocus schotel en is instelbaar voor een f/D-verhouding van de schotel van 0.32 to 0.43.
De schotel die jij hebt heeft schat ik een f/D-verhouding van ongeveer 0,8-0,9
Mag ik aannemen dat je al aan het experimenteren bent geweest en dat het niet lukte?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje

 

Ik heb vandaag eea uitgeprobeerd en heb uiteindelijk ontvangst gekregen met de combinatie Ivacom LNB en de oude bestaande Feedhorn

 

Volgens mijn rebox heb ik 100% ontvangst en 90% kwaliteit voor de BBC zenders 1,2,3,4 op de Astra 28.2

 

Het vreemde is dat een aantal zenders op de Astra 28.2 niet verschijnen tijdens het zoeken met Rebox  en ook een aantal wel goede ontvangst hebben maar geen of nauwelijks kwaliteit.

 

Ben er nog niet achter waarom dit is. Enig idee?

 

Op je vraag of de 2 weg altijd goed gewerkt heeft is ja. Hij stond gericht op de Eutelsat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...