Onderwerp Opties
|
|
Stem op dit onderwerp
|
|
|
|
|
#1721502 - 08/09/2009 23:48
Re: Buizen, lampen en ouwe meuk.
[Re: gladys]
|
Drs. IJzerbout
Ongeregistreerd
|
Nou...ik heb nou geen zin meer. Ik blijf eigenwijs en laat me niet van mijn stuk brengen. Soms ontstaat er dan roosterstroom. Jullie halen alles door elkaar. Roosterstroom ontstaat niet vanzelf, maar is zo gewild. Dit heeft te maken met het bedrijf waarmee een versterker wordt ingesteld. Bij automatische negatieve roosterspanning kan er geen roosterstroom ontstaan. Jullie halen de klasse´s door elkaar. Dat komt dat je de grondbeginselen van de buizentechniek niet begrepen hebt. Sorry dat ik het zo zeg. Die Marschall biertent versterkers staan in klasse B en Sjaak(k) heeft het ook nog eens over klasse C. Hij denkt aan zijn zenders. Ik heb nou geen zin meer want ik geloof dat ik aan het vechten tegen de bierkaai ben. En ga nu mijn nest in. Misschien morgen..!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1721512 - 09/09/2009 00:24
[Re: ]
|
Sat4all Core Member
Uit: 47929 of 24210
|
Ik heb vroeger geleerd, dat roosterstroom alleen kan ontstaan, wanneer het rooster positief werd. Met automatisch of vast negatief is dat eigenlijk uitgesloten.
leuk, hoe alles weer langzaam uit de spelonken van het geheugen terugkeert.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1721537 - 09/09/2009 07:58
|
Sat4all verslaafd
|
Nou...ik heb nou geen zin meer. Ik blijf eigenwijs en laat me niet van mijn stuk brengen. Soms ontstaat er dan roosterstroom. Jullie halen alles door elkaar. Roosterstroom ontstaat niet vanzelf, maar is zo gewild. Dit heeft te maken met het bedrijf waarmee een versterker wordt ingesteld. Bij automatische negatieve roosterspanning kan er geen roosterstroom ontstaan. Ja maar je roept het ook wel over jezelf af Drs.IJzerbout met deze onderstaande opmerking, dan moet je maar duidelijker zijn, soms kan roosterstroom wel noodzakelijk zijn  maar het rooster trekt geen stroom. Er loopt geen roosterstroom.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1721539 - 09/09/2009 08:09
[Re: ceesv]
|
Drs. IJzerbout
Ongeregistreerd
|
Met automatisch of vast negatief is dat eigenlijk uitgesloten. Helemaal gelijk in. (het woord eigenlijk kun je hier zelfs weglaten) Ik herhaal nogmaals wat ik heb gezegd en probeerde duidelijk te maken. 1) Bij gebruik van een (juiste) kathodeweerstand ontstaat er automatisch negatieve roosterspanning. Deze spanning is alleen en uitsluitend te meten tussen kathode en aarde. 2) Wordt er aan het stuurrooster een externe negatieve spanning toegevoerd is er geen sprake meer van automatische negatieve roosterspanning. Door deze spanning te varieren kan de buis in zijn werkpunt verschoven worden en ja, er zal ook bij een bepaalde hoogte van deze spanning (afhankelijk van de buis) roosterstroom ontstaan. In dit geval is de negatieve roosterspanning te meten aan het stuurrooster. In beide gevallen 1) en 2) heb je geen buisvoltmeter nodig om dit te meten maar een gewone universeelmeter is voldoende. Dus Sjaak(k), je had die AVO buisvoltmeter voor dit doel niet hoeven kopen en je spaarcenten beter voor een cursus buizentechniek kunnen uitgeven.  (Sorry, grapje...niet verkeerd opvatten a.u.b) Sommige buizen zijn voor roosterstroom niet geschikt en zullen snel overlijden. Andere zijn er juist voor gemaakt. Het interessante bij buizen is dat je ze (zonder roosterstroom) volkomen energieloos kunt sturen. Zodra er roosterstroom gaat lopen is er energie nodig om de buis te sturen. Dit moet de voortrap kunnen leveren. Als er roosterstroom toegepast wordt, dan heeft dit een reden. Er is namelijk ook een nadeel aan verbonden en dat is de vooral de vervorming die optreedt. Deze vervorming is inderdaad in gitaarversterkers gewenst.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1721540 - 09/09/2009 08:17
[Re: Sjaak(k)]
|
Drs. IJzerbout
Ongeregistreerd
|
Ja maar je roept het ook wel over jezelf af Drs.IJzerbout met deze onderstaande opmerking, dan moet je maar duidelijker zijn, soms kan roosterstroom wel noodzakelijk zijn Sjaak(k) ik had het in mijn relaas de hele tijd over automatische negatieve roosterspanning. En heb het nooit over roosterstroom gehad. Die roosterstroom halen jullie erbij. Ik ben daar niet over begonnen. Vermoeiend allemaal.... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1721543 - 09/09/2009 08:30
|
Drs. IJzerbout
Ongeregistreerd
|
Er kan wel degelijk roosterstroom lopen Drs, bij de Marshalls stonden de EL34 flessen soms lekker te "blozen" met een blauwachtige gloed eromheen. Als de anodes staan te blozen (bij EL34´s) dan zorg maar dat je voldoende nieuwe bij de hand hebt want dat houden ze niet lang vol. De blauwachtige gloed heeft niets met roosterstroom te maken maar zie je wel vaker. De buis heeft wat lucht getrokken of het getter heeft zijn werk niet goed gedaan en de luchtmoleculen raken geioniseerd. Dat geeft die blauwe gloed. De buis werkt normaal en is niet kapot. Zodra de anodes van een EL34 rood gaan staan, ben je al lang over de maximale dissipatie heen. Dit gaat niet lang goed. In klasse B bedrijf is dit niet zo erg want het is belangrijk dat je de gemiddelde anode-dissipatie rond de 25 Watt niet overschrijdt. Dan kan het gebeuren dat bij lange harde passages de anodes rood gaan gloeien. Staan zulke buizen in klasse A of AB juist ingesteld, dan zullen ze nooit rood staan. Dan kun je nog zo hard gitaar spelen, dat zal niet gebeuren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1721589 - 09/09/2009 11:18
|
Drs. IJzerbout
Ongeregistreerd
|
Ik vond een foto van Drs.IJzerbout senior. Hij staat rechts op de foto. Ik denk dat het rond 1940 geweest moet zijn. En ga er maar van uit dat ie wist hoe je de negatieve roosterspanning moest meten...  Als je namelijk een radio toestel aangeboden kreeg met als klacht: "slecht geluid" of iets dergelijks, dan was dat één van de eerste dingen die je even naliep. Wist je gelijk of de eindbuis goed ingesteld was en nog voldoende emissie had.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1721623 - 09/09/2009 13:19
|
Sat4all Core Member
Uit: 47929 of 24210
|
Wow.., Het lijkt wel de werkplaats, waarin ik ben opgegroeid. Ik zie allerlei handgereedschap liggen, wat ik herken. Bijvoorbeeld die handboormachine die op tafel ligt. Er stond ook zo'n kacheltje in, het was o.m. mijn taak, die te stoken, met onder meer gesloopte radio's en tv's.
Fred, heb je nog meer foto's?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23325 Leden
48 Forums
289482 Onderwerpen
1857912 Berichten
386 berichten in de afgelopen 24 uur
Max online: 1014 @ 24/02/2010 16:50
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
124 Geregistreerd (Crazy Sat, ton2207, Murdock, pb208, boekkie, basvelt, JanC, OKA, Caberg, PaulCl, Littlesat, DRG, roland, pc-junkie, marcel1970, jer49, Spotvogel, Tonskidutch, mdu, Pameijer, maestro, pbwinter, Graafje, paardengek, Sergio Conceicao, mebo870, metoo, jouke, DreamHummie, RtheC, aaannk, smoking, JohnBr, skippie1770, Kimble, boaz, concordia, LeoSat, post, ReneBee, Dreeke, satjenl, highlander53, Earthfinder, hanssr, Reeler, ejdv, vGnp, maja, gerrit B, microchip, Sjorss, WimV, satmate, Jürgen, undersurface, top-seve, FuManchu, peterksr, 1pm, martin52, Jeroensky, labyrint, vresse, Han Peekel, HarR_99, meule, StevenS, freak, Daveys, vincent666, rolf D, pollebru, EL PIÑO, Bats, VluggeW, decodertje, hummiesat, IanPH, Harry_Nak, garfield, LEO79, sat_boarder, jaq, ErwinB, Pedro Newbie, nvl, Dilasso, boets, J.Janssen, tayram, vincent1971, geohaai, opie, bertss50, mapi, phil 3548, hummy62, Golfman, Yoran, D.Quijote, gerritvogels2, Happy2000, Sjaak(k), Lambik61, lissy, GraafTel, dark-angel-djin, Erik Slagter, kooleracer, M_Z, xenas, mteam, Mistrale, Rocketscientist, klaas, CronoS, azboxhd, Noordhorn, Mrbeam, magictrance, Enzofielt, meijel, amrabed),
182
Gasten en
33
Spiders online. |
|
Functies/kleurcodes:
Administrator,
Globale Moderator,
Moderator
|
|
|