Onderwerp Opties
|
|
|
Stem op dit onderwerp
|
|
|
|
|
#1491302 - 19/04/2008 19:06
Re: 1 hdd van Nas 1 tb raid ratelt - kan ik de data er nog af krijgen?
[Re: reptovis]
|
NINjak
Volwaardig lid
Uit: SpikeCity
|
Heb je hem als raid 0 (stripe, dus je heb dan een grote schijf), JOBD (heb je ook een grote schijf maar dan zitten ze achter elkaar geplakt) of gewoon als 2 onafhankelijke disks ingedeeld?
Als de schijf, die als een slijptol klinkt, het echt niet meer doet kan je bij de eerste het helemaal vergeten. Bij JOBD, of dan nog de data te benaderen is weet ik niet zeker maar dacht van wel aangezien dat het achterelkaar zetten/plakken van hd's is. Mogelijk als dat het geval is en een file is verdeeld over de 2 hd's ben je die ook kwijt.
Ik heb hier ook een HD die af en toe als een slijptol klinkt maar als ie weer zijn kuren heb gehad doet ie het nog steeds en vaak zonder problemen. Ik gebruik deze voor niet belangrijke/tijdelijke opslag want ik hou er al heel lang rekening mee dat ie kapot gaat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1491417 - 20/04/2008 01:42
|
NINjak
Volwaardig lid
|
Ja, als het (heel) belangrijk is dan is een mirror (raid 1) het slimst. Je "gooit" dan wel de helft van je mogelijke opslag weg maar de boel gaat teminste niet verlorren als er een hd mee kapt.
Ik heb ook jaren een raid 0 (stripe) setup in me pc gehad bijna nooit problemen. Weleens dat er een hd kwijt was en de raid dus "gebroken" was maar dat was nog te fixen. Als er dan een hd echt stuk gaat en je bent alles kwijt dan denk je "was lekker, maar dit doe ik niet meer".
Of die NAS van jouw JBOD (Just a Bunch Of Disks) aan kan was ik even wel vanuit gegaan maar dat zou je zelf moeten checken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1491593 - 20/04/2008 15:57
[Re: NINjak]
|
grunnsat
Sat4all Core Member
Uit: Groningen
|
Heb je hem als raid 0 (stripe, dus je heb dan een grote schijf), JOBD (heb je ook een grote schijf maar dan zitten ze achter elkaar geplakt) of gewoon als 2 onafhankelijke disks ingedeeld?
JBOD staat voor Just a Bunch Of Disks, en dat betekent dat iedere schijf apart wordt aangeboden. Bij JBOD zie je dus twee losse schijven.
Het achter elkaar plakken van twee (of meer schijven) heet een concatenation. Die methode ken ik wel in software (volume managers in Unix), maar in hardware ben ik hem nog niet tegen gekomen.
Het moet dus wel een Raid 0 set zijn, en dan ben je alle data kwijt. Gebruik nooit Raid 0, tenzij de data op de Raid 0 set verloren mag gaan. Niemand die verstand heeft van storage zal ooit Raid 0 toepassen, tenzij in heel specifieke situaties, bijvoorbeeld scratch ruimte waarbij snelheid voorop staat.
Bewerkt door grunnsat (20/04/2008 15:58)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1491682 - 20/04/2008 20:25
[Re: grunnsat]
|
NINjak
Volwaardig lid
|
Ik had mijzelf dan ook al verbeterd in mijn opvolgende reactie 
Maar goed, met JBOD maakt je dus van meerdere hd's (van willekeurige grote, vandaar die BUNCH opmerking) 1 logische drive. Hieronder een nette uitleg die het mogelijk wat duidelijker maakt.
Concatenation (JBOD or SPAN) Concatenation may be thought of as the reverse of partitioning. Whereas partitioning takes one physical drive and creates two or more logical drives, JBOD uses two or more physical drives to create one logical drive.
Mijn NAS kan JBOD aan maar aangezien er een cpu en linux als OS erop draait is dit bijna zeker gewoon een software oplossing.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1491923 - 21/04/2008 14:54
|
NINjak
Volwaardig lid
|
Maar weet je zeker dat ie echt stuk is! Normaal als een raid config broken is doet ie ook niks mee en dan zie je het teminste nog op scherm maar bij een NAS is dat even anders.
Als ie (ge)"broken" is, is er mogelijk nog wat aan te doen!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1492139 - 21/04/2008 21:08
|
NINjak
Volwaardig lid
|
Welke NAS heb je eigenlijk ?
|
|
|
|
|