Onderwerp Opties
|
|
|
Stem op dit onderwerp
|
|
|
|
|
#1548922 - 27/08/2008 16:38
Linux mini laptop handig voor een windowsgebruiker??
|
dannyboy
Sat4all Freak
Uit: Zuid-Holland
|
Hallo,
Wil binnenkort zo een mini laptop kopen, waar Linux op draait. Eentje van Acer. Kost vrijwel niks. De windows versie is duurder, maar vroeg me af of ik als "normale" windowsgebruiker, uit de voeten kan met zo een linux laptop. Kan ik programma's die ik normaal gebruik (bijv office, torrent etc..) blijven gebruiken? Graag jullie advies. Heb ooit een linux-cccam-server gehad, die ik zelf in elkaar had gezet. Ben dus een volledige analfabeet. Grt
Bewerkt door dannyboy (27/08/2008 16:39)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1549087 - 27/08/2008 21:04
Re: Linux mini laptop handig voor een windowsgebruiker??
[Re: NINjak]
|
Lamko
Sat4all Fan
|
Als je specifieke windows programma's kan missen. Niks apart zoals maar meer algemene dingen zoals email internet filmpje kijken is linux een goed alternatief. Vooral omdat je linux ook al een beetje kent lijkt me het geen probleem de meeste mensen hebben er gewoon geen zin in om iets nieuws te leren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1549138 - 27/08/2008 22:17
|
Dutchsat1
Volwaardig lid
Uit: Gen Berg
|
Linux is een volwaardig alternatief. Alleen open office vind ikzelf wat minder. Met Cross-over software is oa. MS office 2000 te draaien en een heleboel andere windows software. Ik draai deze zonder snelheidsverlies. Linux is stabieler en heeft geen problemen met malware en virussen. Opera browser en volgens mij firefox ook ondersteund bittorrent, Thunderbird is veel beter dan outlook, zeker de nieuwe versie die eraan komt met een sql database is veelbelovend.
Tegen geringe meerkosten zijn deze laptops "op te waarderen" naar windows xp, maar eigenlijk is dit onzin als je geen bijzondere windows toepassingen draait. Tevens is er een getweakte light xp bij veel forums te downloaden waarin een variant zelfs op een USB stick te installeren is.
Het leukste is dat er voor windows adepten ook Linux versies zijn met windows skins!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1549230 - 28/08/2008 08:19
|
Toxic[Q]
Beheerder
Uit: Northpark
|
Het was geen mening, maar gewoon een vaststelling van feiten. Thunderbird heeft geen gelijke voor active sync. Zowel in thunderbird als in open office ontbreekt een hoop functionaliteit die je wel in de vergelijkbare pakketten van MS vind. Linux software loopt op dat gebied gewoon achter. Een simpel voorbeeld: Ik heb een Nokia N82. Ik heb prive gewoon een elecktronische agenda (in outlook dus) De N82 synced uitstekend met Outlook, maar niet met Thunderbird. Ook niet na het proberen van diverse omslachtige en zeer slecht gedocumenteerde (niet gratis) plugins. De agenda is niet te vergelijken met Oulook. Veel te spartaans. De spellingscontrole in Thunderbird sucked. vrijwel alle koppelwoorden worden door de spellingscontrole uit elkaar getrokken. Wie dat gemaakt heeft, moesten ze schieten:-)) Ook de language switcher in Thunderbird (een plugin, want standaard zit het er NIET in) switched er maar een beetje willekeurig op los. Leuk als je vaak engelstalige én Nederlandstalige e-maltjes schrijft. Ik heb er een maand of twee mee gewerkt, maar dank god op mijn blote knieen dat er nog een bedrijf met de naam Microsoft bestaat:-) Voor iemand die geen ervaring heeft met Linux. Ga a.u.b. niet denken dat je een soort windows in een ander jasje krijgt, want geloof me, linux software kan niet tippen aan de gebruiksvriendelijkheid van MS en dan kan men nog zo veel lopen roepen dat linux veiliger is. Nou dat is dan scheinveiligheid want voor Linux kan er net zo goed een virus gemaakt worden (en zijn ook al viri in omloop) en als je dan niet beschermd bent, heb je toch echt een probleem. Ik moet altijd een beetje lachen om die Microsoft haters. Draaien ze hun desktop op Linux en draaien ze windows in vmware of dual boot omdat ze bepaalde software op windows toch net even handiger vinden of er voor linux gewoon niets vergelijkbaars is. Linux is leuk, maar voorlopig alleen voor (web) servers en hopelijk over een jaar of 5 ook voor de desktop, maar dan zullen ze toch echt aan een serieuze inhaalslag moeten beginnen. Mijn tip: Koop een fatsoenlijke laptop op windows, want hier ga je gegarandeerd spijt van krijgen. Oh ja, als al die "Free software" bedrijven nu ook eens leren documenteren zoals microsoft dat doet, zouden misschien meer mensen de overstap durven wagen. Maar Linux/Free software en documentatie zijn twee dingen die niet samengaan. Software maken is niet alleen een kwestie van maken en de download op een servertje zetten. Er moet vooral gedacht worden aan gebruiksvriendelijkheid en een fatsoenlijke gebruiksaanwijzing. Laat M$ daar nu net even (flink) beter in zijn. Ik vind het niet erg om $$$$$ te moeten betalen voor software als het dan ook doet wat ik wil en als het niet doet wat ik wil, ik ergens op kan zoeken waarom niet of gewoon een kwalitatief goede (microsoft) helpdesk kan bellen. Op het gebied van Business solutions kan Linux het helemaal schudden. Groupware onder linux is in de meeste gevallen nog duurder dan de groupware solutions van MS (wij installeren MS small business server voor nog niet de helft van de prijs) en kan dan flink wat minder. Bovendien gebruikt het bedrijfsleven vrijwel overal (99,9%) MS op de desktop en als je dus een server wilt vervangen door een Linux systeem is er niets dat fatsoenlijk interfaced tussen linux en windows. Wij hebben zo'n linux "wizzkid" op freelance basis in dienst gehad en die moest na 3 maanden zwoegen toegeven dat er geen gelijke was voor windows 2003 + exchange server en windows small business server. Alles wat er in omloop is, blijkt maar half zo krachtig als de MS oplossingen en de "gratis" software werkt vaak alleen (een beetje) met allerlei plugins en toevoegingen waar zomaar 800 tot 5000 euro neergeteld moet worden. Terug naar het consumentengebruik: Ik gebruik outlook voor e-mail + agenda + contactpersonen + sync naar mijn n82. Ik gebruik newsleecher met supersearch voor het downloaden uit nieuwsgroepen. Ik gebruik Quickpar en Winrar om de bestanden te controleren en uit te pakken. Ik gebruik Nero of de gratis infrarecorder om images of video DVD's te branden. Ik gebruik MS-Office om spreadsheets en brieven te maken. Af en toe een powerpoint presentatie als er weer iemand 50 geworden is in de naaste omgeving. Ik gebruik Paint Shop Pro (NL) voor het bewerken van afbeeldingen. Ik gebruik flashFXP voor ftp Ik gebruik trillian voor MSN en ICQ Ik gebruik powerDVD voor het afspelen van BluRay en DVD Ik gebruik Microsoft Expression web voor het maken van websites. Ik gebruik Tversity voor het gebruiksvriendelijk streamen van allerlei mediaformaten naar mijn PS3. Nu zou ik van jou graag willen weten welke software onder linux volwaardig en gebruiksvriendelijk alternatief bied. Dat gaat je gegarandeerd NIET lukken!
Ron
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#1549304 - 28/08/2008 11:26
[Re: Toxic[Q]]
|
verkerkbr
Sat4all Freak
|
Dit bericht komt vanuit een (mini) Eeepc aan board van zeilboot met daarop mandriva Linux 2008.1. Via Wifi verbinding.
Op Linux bij voorkeur Linuxs programma draaien en niet aangeven ik doe dit of dat Windows programma. Kan dat ook op Linux ? Niet doen.
Moet dan toch, gebruik Wine, Crossover of gewoon vmware of virtualbox. Andersom kan ook. Linux draaien in Windows VM.
Niet van die argumenten van: ik heb een Dreambox, probeer die maar eens te laten draaien op Windows. Gaat niet lukken !
Windows zonder anti-virus programma gaat slechts korte tijd lukken. Voor Linux systemen heb ik nog nooit een anti virus systeem gebruikt.
Zou niet weten wat ik mis op een Linux systeem. Alles wat een normale gebruker nodig heeft werkt gewoon op Linux.
En voor zakelijk toepassingen moet men maar eens kijken welke bedrijven Linux toepassen. Waar komt de boomstructuur vandaan, zoals die op internet wordt gebruikt?
Alles heeft zijn voor en tegen. Het gaat om een genuanceerde beeldvorming.
groeten vanaf de waterkant,
Bram
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|