6:39 15-2-2004 Nummerweergave op PSTN In de tekst van het vorige nummer is een storende fout geslopen. In de alinea over AC impedantie staat tegenstrijdige informatie. Bijgaand nogmaals de hele gecorrigeerde tekst. Begin 2001 hebben we last gehad van een behoorlijk groot probleem met nummerweergave op PSTN. Dit probleem is een tijd geleden opgelost, maar nog steeds is nummerweergave een bron van problemen. Tijdens het onderzoek naar de oorzaken van het hiervoor genoemde probleem, is gebleken dat in veel randapparatuur nummerweergave niet correct is geïmplementeerd. In dit artikel enkele aandachtspunten voor de implementatie van nummerweergave in PSTN toestellen en uitleg over de instructies die binnen KPN gegeven worden over storingsopheffing. Voor de randapparatuur zijn met name drie technische eigenschappen van belang: De randapparatuur moet wachten op een polariteitkruising De a- en b-draad wisselen van polariteit. Soms wordt gekeken naar een pre-call test en soms worden ook lusonderbrekingen, spanningsverlopen die niet leiden tot polariteitkruising enz. geïnterpreteerd als de start van nummerweergave. Dit is niet correct. Na de polariteitkruising moet een AC impedantie van minimaal 1800 Ohm en bij voorkeur niet groter dan 2400 Ohm aanwezig zijn. Als één toestel aangesloten wordt, is de optimale impedantie 600-800 Ohm. Om ook meerdere toestellen parallel te kunnen aansluiten, is minimaal 1800 Ohm impedantie als eis opgenomen. De maximale impedantie van 2400 Ohm is als aanbeveling opgenomen, omdat het netwerk geen schade ondervindt van een hogere impedantie. Echter, de dienst zal niet correct werken als de impedantie veel hoger is dan het aanbevolen maximum en de detectiemiddelen in het toestel niet hierop zijn aangepast. Als derde eis geldt de noodzaak om een DC-load van 90-110kOhm in te stellen. Deze eis komt voort uit het gebruik van ALS70 voor nummerweergave. Bij PABXen wordt de DC load gerealiseerd met een instelling op de kaart in de centrale. Bij nummerweergave is dit niet meer werkbaar vanwege de grote aantallen en de hoge kosten. Daarom is de eis verplaatst naar de randapparatuur. Naast deze drie specifieke aandachtspunten, moeten alle aanwijzingen in Fixed network Access Terminations nauwgezet worden gevolgd. In de praktijk probeert de storingsdienst van KPN problemen met nummerweergave op te lossen door het aanpassen van de impedantie bij de klant of door de aansluiting naar een ander type lijnkaart te verhuizen. Beide oplossingen zijn ongewenst. De eerste oplossing is slecht omdat de lijneigenschappen worden aangetast. Andere diensten kunnen hier last van hebben. De tweede oplossing is duur en niet noodzakelijk. Daarom zal vanaf nu met de volgende instructie worden gewerkt bij een storingsmelding over nummerweergave: 1. Controleer of de klant een abonnement heeft op de dienst. 2. Controleer of de dienst is geactiveerd. 3. Stuur desgewenst een monteur naar de klant. De monteur controleert of nummerweergave correct werkt met een KPN nummermelder. Als dit het geval is, wordt aangenomen dat de randapparatuur oorzaak is van het probleem en zijn de kosten voor rekening van de klant. Dit geldt ook voor alle kosten van verder onderzoek. 4. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat nummerweergave niet meer werkt als op dezelfde aansluiting ADSL aanwezig is. 5. Klanten overzetten op andere lijnkaarten is expliciet verboden. 6. Het aanbrengen van impedantiewijzigingen is ook expliciet verboden.