Ga naar inhoud


geen GSM bereik


Ga naar oplossing Opgelost door ReBr,

Aanbevolen berichten

Ik heb een GSM die ik zelden of nooit gebruik; eigenlijk alleen voor noodgevallen.

Toen ik echter in het ziekenhuis lag kon ik niet naar buiten bellen. Een mede-patient had echter met zijn smartphone geen enkel probleem.

Nu ik dan de GSM eens een keer nodig had, liet hij mij in de steek. Maar wat kan de oorzaak zijn?

Moderne toestellen (smartphones) doen het beter? Smartphones zenden uit op andere frequenties?? betere provider met betere dekking? ziekenhuis heeft voorzieningen voor interne GSM ontvangst, maar dan wel bij een specifieke provider (niet de mijne dan)?

En: hoe vind je achteraf de oorzaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja jemig... Dan zul je meer info moeten geven! GSM werkte op de 900Mhz band. Toen kon je slechts bellen en SMS-en. Later kwam daar MMS nog bij. Inmiddels zitten we op 3 frequentiebanden, 900, 1800 en nog eentje die ik uit het hoofd niet meer weet. Of je GSM en kaart is zo oud dat deze al lang is afgemeld door de provider. Gebeurt veel bij Prepaid kaarten. 6 maanden geen actie met de provider, kaart dood! Je kunt dit zien in je menu van de operator instellingen.. En het kán natuurlijk ook simpelweg zijn dat je toestel te vaak gelazerd is waardoor hij gewoon kapot is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jemig... Dan zul je meer info moeten geven! GSM werkte op de 900Mhz band. Toen kon je slechts bellen en SMS-en. Later kwam daar MMS nog bij. Inmiddels zitten we op 3 frequentiebanden, 900, 1800 en nog eentje die ik uit het hoofd niet meer weet. Of je GSM en kaart is zo oud dat deze al lang is afgemeld door de provider. Gebeurt veel bij Prepaid kaarten. 6 maanden geen actie met de provider, kaart dood! Je kunt dit zien in je menu van de operator instellingen.. En het kán natuurlijk ook simpelweg zijn dat je toestel te vaak gelazerd is waardoor hij gewoon kapot is...

 

Op straat is er geen enkel probleem met bellen en gebeld worden. De GSM is geschikt voor 900 en 1800. Ik neem aan dat de provider dan ook beide frequenties benut en dat de telefoon dan automatisch de goede (sterkste) frequentie kiest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij het op straat keurig doet dan is er niets mis met het toestel. Uw provider heeft in besloten ruimtes klaarblijkelijk te weinig signaal. Denk aan de kooi van Farraday..... Weinig aan te doen dan toestel bij het raam houden.... De zendsterkte is providergebonden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Als je alleen maar GSM banden kan ontvangen (900-1800) dan zit je nu waarschijnlijk bij T-mobile (of Ben, evt tele2)

Deze provider heeft het afgelopen jaar(en) zijn netwerk compleet vernieuwd, maar dat is wel ten koste gegaan van het GSM bereik.

 

3g WCDMA zit nu op 900, en 2100 Mhz, dit bereik is uitzonderlijk goed nu tegenwoordig (daar zullen die smartphones in het ziekenhuis wel gebruik van maken)

2G GSM zit nu alleen nog maar op 1800Mhz, dit bereik is behoorlijk verminderd (ook door inlevering van 2G 900 bandbreedte naar 3G)

 

Wil je met je huidige telefoon nog even doorgaan, dan is het aan te bevelen om KPN / Vodafone (of submerken) te gaan gebruiken voor 2G 900 Mhz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooralsnog bedankt voor deze reacties, en nog enige aanvullende info:

Sjaak: Nokia 1662

Verder: ik woon nabij de grens in Duitsland; heb een Duitse provider (inderdaat t-mobile). In de grensstreek zijn de zenders niet erg sterk. In huis nauwelijks of geen ontvangst. Alle werklieden die wij over de vloer hebben gehad, liepen naar buiten als zij mobiel wilden bellen. Ik ben dus niet verrast dat ik tussen de ziekenhuismuren geen bereik had.

Ik was dus wel verrast dat een mede-patient met zijn smartphone wel naar buiten kon bellen.

Ik ben in principe niet geinteresseerd in een smartphone. Ik hoef niet zo nodig te internetten op straat. Maar als een smartphone een uitgebreider bereik heeft voor telefonie (bijv. door gebruik te maken van andere frequenties) dan verandert dat de situatie. En daarover hoor ik graag de ervaringen van anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kamergenoot kon mogelijk ook gebruik maken van de wifi die het ziekenhuis kan aangeboden hebben (wordt tegenwoordig wel gedaan).

En dan maakt het niet uit of er binnen GSM signaal was; wifi aanzetten op de smartphone, de voip app starten en bellen maar.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kamergenoot kon mogelijk ook gebruik maken van de wifi die het ziekenhuis kan aangeboden hebben (wordt tegenwoordig wel gedaan).

En dan maakt het niet uit of er binnen GSM signaal was; wifi aanzetten op de smartphone, de voip app starten en bellen maar.

Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn, hoewel ik 'm deze vraag gesteld heb. Wat mij opvalt is dat, als iemand met een smartphone werkt, en je stelt hem de vraag "hoe werkt dat, wat voor een netwerk gebruik je" je nooit een antwoord krijgt. De gemiddelde gebruiker weet dat absoluut niet. En misschien geldt dat ook wel voor mij. Als iemand mij vraagt: bel je nu via het 900 of 1800 netwerk, dan zou ik dat niet weten. Sterker nog, ik zou ook niet weten hoe je daar achter kunt komen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft als gebruiker in theorie ook niet echt wakker te liggen van welke band je toestel gebruikt.

Als klant van een telco verlang je echter dat je op een normale manier kan bellen, dus dat ze voor voldoende dekking zorgen.

 

Maar, omwille van de veranderende isolatienormen, blijkt er soms dus iets mis te lopen.

Ook andere elementen zoals regulering rond uitzendnormen van masten hebben hun invloed.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...