Ga naar inhoud


Wat kan ik meten op de LNB ingang RE-2701SPVR ?


TV4207
Ga naar oplossing Opgelost door Audioniek,

Aanbevolen berichten

Mijn oude Rebox wil plotseling geen satellieten meer zoeken. Het signaal staat continu op een vaste waarde, kwaliteit geen uitslag. Alle menufuncties werken normaal.
De ontvanger geeft wel aan van positie te wisselen, maar ik krijg op alle zenders "geen signaal"
De DiseqC rotor en LNB krijgen kennelijk geen spanning.
Moet ik dit kunnen controleren met een universeelmeter op de LNB ingang op de ontvanger?
Is het een hardware- of een software probleem? (factory reset?)

Hartelijk dank alvast!

John.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Welkom,

Afhankelijk van de polariteit staat er bij Verticale polariteit van de transponder 13 volt en bij horizontale polariteit 18 volt op de middengeleider van de f-connector.

Je kan dat controleren met een universeel meter.

Pas wel op dat je geen kortsluiting maakt.

 

Maar is je lnb of je bekabeling bij de schotel nog wel in orde?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor je reactie ceesv.

Met de universeelmeter meet ik 0,035 Volt op de middengeleider van de F-connector aan de LNB ingang van de ontvanger. (Geen rotor en lnb aangesloten.) Vertikaal of horizontaal geeft geen verandering.
Wat is jouw conclusie/suggestie?

John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan nog even kijken in het sateliiet configuratie menu of er een optie is om de spanning in of uit te schakelen, maar wanneer dat niet het geval is, zijn er componenten in de ontvanger defect.

Indien je nog garantie op deze ontvanger hebt, doorgaans 2 jaar, en ze zelf niet geschoold bent in de electronica, is mijn advies om deze ontvanger terug te brengen om onder garantie te laten repareren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ceesv,

De lnb spanningen stonden aan, dus ik denk dat de voeding overleden is. De 2701 SPVR heb ik al sinds 2008.
Helaas geen garantie meer :-)
Mocht er in de electronica nog wat te checken zijn dan doe ik dat graag. (Ik heb in het zeer grijze verleden wat electronika onderwijs gehad bij de Klu als hulpmonteur radio-radar en ik heb een zwak voor buizenradio's.)
Ik heb geen zekering kunnen vinden voor de lnb / rotor spanningen en ik vraag mij af of deze niet beveiligd zijn.
Ik kan tot dusver ook geen schema van deze ontvanger vinden.

Maar een (tweedehands) tunertje aanschaffen lijkt mij misschien nog de simpelste oplossing.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ergens bij de antenne ingang zal een smoorspoel zitten waarover de dc spanning op de midden ader van de antenne aansluiting  gezet wordt.

 

Aan de andere kant van die smoorspoel kan ergens een schakel transistor zitten welke tussen 13 en 18 volt schakelt.

 

De smoorspoel kan onderbroken zijn, de schakel transistor defect

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Indien je nog garantie op deze ontvanger hebt, doorgaans 2 jaar, en ze zelf niet geschoold bent in de electronica, is mijn advies om deze ontvanger terug te brengen om onder garantie te laten repareren.

 

In de basis is dit een goed advies, maar ik zou ook even rekening houden met deze feiten:

- Dit is een SD ontvanger die MPEG4 niet kan decoderen. Met de huidige plannen van Canal Digitaal is de ontvanger op korte termijn niet meer geschikt om naar de Nederlandse zenders te kijken;

- Op de bekende tweedehands site kun je een werkend exemplaar voor circa 20,- euro regelmatig vinden. Dat is denk ik minder dan welke reparatierekening ook;

- Alle onderdelen in de ontvanger zijn inmiddels 8 jaar oud en mogelijk is de ontvanger in die tijd intensief gebruikt.

 

Ik dit geval zou ik er over nadenken de ontvanger af te schrijven en een nieuwe HD ontvanger kopen. In het Rebox-programma kun je dan gaan voor een RE-2220 of een RE-4220. Bij andere merken zijn de mogelijkheden schier eindeloos.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan allen,

tsja, ik behoor nog tot de generatie die uit liefhebberij alles altijd wil repareren. Maar de argumenten van Audioniek snijden echter wel hout. Waarom al dat gepruts en gepieker...
Sat4all, moderator en Sat4All regular, dank voor jullie vriendelijke reacties. Ik ga een modernere ontvanger aanschaffen.

Volgt de volgende vraag: (moet ik naar een andere rubriek daarvoor?)
Kan ik deze zomaar aan mijn inmiddels "perfect afgestelde" DiseqC rotor hangen? Ik weet niet op welke satelliet de ontvanger stond toen hij stuk ging, vermoedelijk 13 graden oost.
Ik zal mogelijk ook een andere lnb voor digitale ontvangst nodig hebben?
Ik keek tot dusver alleen maar analoge FTA kanalen.

Dank voor jullie hulp!

John.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan elke ontvanger die het diseqc 1.2 protocol ondersteunt op je rotor aansluiten.

 

Wanneer je analoge lnb een universele lnb is kan je die blijven gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...