Ga naar inhoud


Slechte ontvangst, met name van de Astra3. Suggesties, tips?


Bushmaster
Ga naar oplossing Opgelost door a33,

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met mijn satelliet ontvangst. Stukje historie:

 

Mijn opstelling:

  • Schotel Triax TD 88
  • Triax Multirail met 4 Dual LNBs (Inverto IDLP-40TL+). Afgesteld op 13E, 19.2E, 23.5E en 28.2E
  • 2x DiSEqC switch Spaun SAR 411F
  • Kabel: RG6U
  • Kabellengte LNBs tot switch: 1.3 m
  • Kabellengte switch tot ontvanger (iets minder dan 30 meter denk ik)
  • Ontvanger: VU+ Duo

 

De afgelopen jaren altijd goed ontvangst gehad op alle satellieten, een half jaar geleden ineens problemen met enkele zenders op de Astra3 (23.5E). Een aantal zenders deed het ineens niet meer, waaronder NPO1 HD en NPO3 HD.

Alles gecontroleerd, en uiteindelijk de LNB voor de 23.5E vervangen door een Dual LNB van Inverto (Black Ultra). Toen had ik opeens weer beeld, maar niet echt stabiel (vaak freezes of blokjes). Wisselen van tuner (A->B of B->A) maakt niets uit.

 

Gisteren maar geprobeerd de schotel opnieuw af te stellen, waarbij de LNB voor de 23.5E zo ver mogelijk naar het midden van de multirail is geschoven, en deze is gebruikt om de schotel uit te richten. De multirail had ik onder een hoek gezet van 10.1 graden (theoretische waarde voor Eindhoven). LNB zelf had ik een skew gegeven van -6.4 graden (wederom de theoretische waarde voor Eindhoven).

 

Wat ik ook probeer, de maximum SNR die ik voor elkaar krijg is op de 23.5E maximaal 73%, hiermee is het beeld op NPO1 HD en NPO3 HD (SNR 70% / 11.3dB) nog steeds niet stabiel.

 

Andere SNRs die ik (maximaal) haal:

13E: <70%  (maar wel goed beeld)

19.2E: 60%-70% (goed beeld)

28.2E: 83%-87% (goed beeld)

 

Vandaag beide DiSEqC via een kortere kabel (ongeveer 4 meter) aangesloten op de ontvanger. Dit bracht weinig tot geen verbetering. De ontvangst is toch al minder dan gisteren toen het mooi zonnig was.

Omdat ik de meeste problemen heb met de 23.5E, heb ik beide kabels van de LNB naar de

Morgen wil ik een keer de ontvanger met twee korte kabels aansluiten op de  switch ook vervangen. Helaas zonder resultaat.

 

Status van vandaag: Zeer slechte tot geen ontvangst op de meeste kanalen op de Astra3, waarbij het opvalt dat dit vooral kanalen zijn met een horizontale polarisatie.

 

Enig idee voor vervolgstappen? hoe kan ik de SNR omhoog krijgen?

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites


zou je eens een afbeelding kunnen plaatsen van jou schotel met lnb's  enz 

en als je de mogelijkheid hebt zet je de ontvanger met een kleine tv om je schotel verder wat beter uit te richten 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

eens een ander lnb nemen?

Daarmee ben ik begonnen. Ik heb als eerste de oorspronkelijk LNB van de 23.5E omgeruild met degene die ik voor de 28.2E gebruikte. Dat maakte geen verschil. Daarna de LNB vervangen door een (nieuwe) Inverto Black Ultra. Dat bracht wel wat verbetering, maar loste het probleem niet op.

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je goed vrij zicht ?

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou je eens een afbeelding kunnen plaatsen van jou schotel met lnb's  enz 

en als je de mogelijkheid hebt zet je de ontvanger met een kleine tv om je schotel verder wat beter uit te richten 

Waar kan ik op dit forum vinden hoe ik een foto kan plaatsen?

Uitrichten met de TV ernaast heb ik ook gedaan, kreeg hem hiermee ook niet beter uitgericht. Ik gebruikte voor het uitrichten daarnaast het programma "SignalMeter" waarmee je mooi de SNR, BER  en ACG real time kunt volgen.

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En heb je vrij zicht?

Voor foto's op gebruik volledige editor drukken,

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bushmaster

Als ik het zo lees, dan heb je niet alleen problemen met de ontvangst van de Astra 23,5 maar ook de andere drie satellieten komen niet sterk door.

Dat kan dan ook verklaren waarom een andere lnb niet echt de oplossing heeft gegeven en dat een kabel rechtstreeks van de lnb naar de ontvanger geen verbetering bracht. Ook in de diseqc-switches hoef je het dan ook niet te zoeken.

Is je schotel nog wel helemaal ongeschonden? Is er geen ongelukje mee gebeurt waardoor hij misschien iets vervormt is, een deuk of misschien wel getorst. Vervorming door torsen kan ontstaan door aan de schotel te trekken of te draaien terwijl hij vast staat of niet los genoeg stond tijdens het uitrichten.
Het vervelende is dat een vervorming door torsen nagenoeg niet zichtbaar is aan de schotel maar heeft wel een enorme negatieve invloed.

En zou je me eens precies op willen geven welke coax je gebruikt hebt. RG6U zegt namelijk bitter weinig. Kijk eens wat er om de paar decimeter op de coax gedrukt is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Is dit niet gewoon het C848 condensatorprobleem van de VU DUO?

De verschijnselen lijken er erg op.

Zie (bijvoorbeeld): https://www.sat4all.com/forums/topic/337901-problemen-met-slechte-ontvangst-hd-opgelost/

 

 

Heb je al eens getest of je ontvangst met een andere ontvanger gewoon OK is?

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar kan ik op dit forum vinden hoe ik een foto kan plaatsen?

Uitrichten met de TV ernaast heb ik ook gedaan, kreeg hem hiermee ook niet beter uitgericht. Ik gebruikte voor het uitrichten daarnaast het programma "SignalMeter" waarmee je mooi de SNR, BER  en ACG real time kunt volgen.

Hierbij een foto

IMG_6028.JPG

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bushmaster

 

Als ik het zo lees, dan heb je niet alleen problemen met de ontvangst van de Astra 23,5 maar ook de andere drie satellieten komen niet sterk door.

 

Dat kan dan ook verklaren waarom een andere lnb niet echt de oplossing heeft gegeven en dat een kabel rechtstreeks van de lnb naar de ontvanger geen verbetering bracht. Ook in de diseqc-switches hoef je het dan ook niet te zoeken.

 

Is je schotel nog wel helemaal ongeschonden? Is er geen ongelukje mee gebeurt waardoor hij misschien iets vervormt is, een deuk of misschien wel getorst. Vervorming door torsen kan ontstaan door aan de schotel te trekken of te draaien terwijl hij vast staat of niet los genoeg stond tijdens het uitrichten.

Het vervelende is dat een vervorming door torsen nagenoeg niet zichtbaar is aan de schotel maar heeft wel een enorme negatieve invloed.

 

En zou je me eens precies op willen geven welke coax je gebruikt hebt. RG6U zegt namelijk bitter weinig. Kijk eens wat er om de paar decimeter op de coax gedrukt is.

 

Schotel ziet er op het oog goed uit. Is geen zekerheid natuurlijk dat diT ook echt zo is.

V.w.b. de kabel: Er staat niet meer op dan: RG6/U 75 Ohm Coaxial CABLE

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit niet gewoon het C848 condensatorprobleem van de VU DUO?

De verschijnselen lijken er erg op.

Zie (bijvoorbeeld): https://www.sat4all.com/forums/topic/337901-problemen-met-slechte-ontvangst-hd-opgelost/

 

 

Heb je al eens getest of je ontvangst met een andere ontvanger gewoon OK is?

 

 

Groet,

A33

Dat is mijn volgende stap. Goede tip trouwens over de C848!

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen merknaam op de coaxkabel staat, dan is dat al behoorlijk verdacht.
Ieder gerenommeerd merk wil toch laten weten wie de fabrikant van een uitstekende coaxkabel is? Zodra dat niet het geval is, heeft de leverancier wat te verbergen.
Zou me niet verbazen als het CCS-coax is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet goed gekeken, op de kabel staat: ARCHSAT RG6U 75 OHM. Ik denk op dit moment niet echt aan de kabel als oorzaak:

  • alles heeft tot een half jaar geleden prima gewerkt
  • er kwam geen verbetering door een kortere kabel te gebruiken
  • Idem door de kabels tussen de 23.5E LNB en de switches te vernieuwen

Ik vermoed nu dat het in de VU+ zelf zit (C848?; de symptomen van een defecte C848 lijken erg op wat ik heb). Morgen ga ik een test doen met mijn VU+ gekoppeld aan het systeem van een vriend (die qua ontvangst nergens last van heeft).

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...