Ga naar inhoud


Nieuw afstellen triax 88 met multifeedhouder


Alexr
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste Leden,

na Twee dagen proberen toch maar eens de vraag stellen.


Ik heb hier een een triax88 met een multifeedhouder. Ik heb deze in 2011 gekocht en na wat moeite toen beeld gekregen op alle 4 de satellieten (13, 19.2, 23,5 en 28.5). De waardes die ik kreeg waren niet echt goed maar er was mee te leven. Nu is er onlangs wat bij CD veranderd en zijn Ned 1 en Ned 3 slecht geworden.

Uiteraard ben ik toen gaan zoeken en vond ik hier de posts over de berekeningen van de triax88 en de multifeedhouder. Ik heb toen de post genomen over het afstellen met de locatie "uiterwellinga" met 4 maal de inverto black.

Na het overnemen van deze instellingen bleek dat ik toch wel het een en ander fout had gedaan. Vandaag opnieuw geprobeerd en wel beeld op alle 4 de satellieten maar niet overtuigend sterk, Ned 1 blokt zelfs.


Je snap mijn vraag al: kan iemand voor mij eens bereken hoe een en ander ingesteld moet worden. Mijn woonplaats is Lieshout en de gebruikte LNB's zijn als volgt:


13 en 28,5 is een smart titanium LNB

23,5 en 19,2 zijn inverto's met een groene kapje en verder zwart.

Alle LNB's zijn dus al uit 2011 maar lijken wel gewoon goed te werken. Alle LNB's hebben maar 1 uitgang.


Verder nog een vraag over de houder. Ik heb een originelehouder, maar hoe dient dat gaatje nu te zitten? Ik zie in het boekje dat het gaatje boven zit (minder ruimte om schuin te zetten maar er wordt ook gesproken over het gaatje onder zetten zodat je een grotere schuinte kan bereiken. Ik heb destijds begrepen dat het gaatje onder moet zitten om de beste schuinte te kunnen bereiken.


Nou, een heel verhaal. Hopelijk kan iemand mij verder helpen nu eens een goed werkend systeem te maken.


Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Beste Alexr

Welkom op dit forum

In Lieshout moet een Triax 88 met lnb's voor de Astra 1-2-3 en Hotbird als volgt afgesteld worden:

Als het gat in de Triax-rail boven wordt geplaatst, kan de rail maximaal 7 graden schuin worden geplaatst. Plaats je hem met het gat onder, dan kan hij tot 20 graden schuin ingesteld worden. Aangezien bij jou de rail 10,3 graden schuin gezet moet worden, moet je het gat onder plaatsen.

Monteer de koppen van de lnb's 5-6mm vóór de lnb-klemmen.

Zet de rail ongeveer 10 graden schuin zodat de lnb van de Hotbird het laagste komt te staan en plaats dan de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm.
Stel nu de lnb's af op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 77mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 59mm (koppen tegen elkaar)
tussen de Astra 23,5 en 28,35 is 60mm (koppen 1mm van elkaar af)
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de lnb.

Stel de rail af op 10,3 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird-lnb moet 35mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35-lnb.
Dit kun je instellen door op de kop van de Hotbird-lnb een vulling van 35mm te plaatsen en dan daar een waterpas op te plaatsen samen op de kop van de Astra 28,35.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,35 op 10 graden
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel af op 29,5 graden om de satellieten te vinden.
Richt nu de schotel af op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 4mm naast wegens ruimtegebrek.

Om de Astra 23,5 makkelijk te vinden kun je het beste de fta-zender Òcko gebruiken op positie 237 van de CD-zenderlijst. Deze zit op 12168V. DVB-S, 27.500, 3/4.
Eenmaal de Astra 23,5 gevonden dan de schotel optimaal afstellen op maximale signaalkwaliteit op de zender TV Drenthe. Deze is een stuk moeilijker te ontvangen.
Bij het vinden van de satelliet verander je dus niet alleen de draairichting maar zal ook de elevatie een beetje aangepast moeten worden.
 

post-60869-0-14809900-1483606024_thumb.jpg

post-60869-0-03907100-1483606101_thumb.jpg

post-60869-0-42688100-1483606195.png

post-60869-0-45369200-1483606201.png

post-60869-0-44991600-1483606208.png

post-60869-0-10560600-1483606216.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoo,

 

kleine update. Het probleem bleek in de ontvanger te zitten. Het is een bekend probleem van de VU duo...

 

Inmiddels al weer wat betere waardes. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat normale waardes zijn voor deze opstelling zodat ik weet of ik nog verder moet "finetunen" of niet.

 

Ook sprietje hartelijk dank voor je moeite! Met jou gegevens krijg ik er nu meer uit dan ik eerst deed (voordat de ontvanger dus stuk was).

aangepast door Alexr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat je nu weer een goed signaal hebt.

Of je nog verder moet fijntunen?

Als je het hebt afgesteld zoals ik heb aangegeven, zal er niet veel meer te winnen zijn, alleen maar slechter.

Maar de schotel optimaal afstellen op de Astra 23,5 resulteert ook in het optimaal ontvangen van de overige satellieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...