Ga naar inhoud


Wasmachine en vaatwasser op warm of koud water aansluiten


J.H.O

Aanbevolen berichten


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

bij mij stond het ook in het boekje , warm water op de wateraansluiting was aan te bevelen!!!

 

De programma's gaan supersnel, en al ruim 7 jaar naar volle tevredenheid met de nefit ecomline ketel en de pelgrim vaatwasser.

 

de ketel hangt in de garage (tegen de keuken aan)

dus het water is er zo.

 

en volgens mij is het in ieder geval niet duurder aan energie , maar wel confortabeler i.v.m. de was snelheid!!

 

maar inderdaad niet meer als 60 graden watertemperatuur, anders kan de vaatwasser er niet goed tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt er een thermostaatkraan er tussen zetten,en ja je bespaard aardig zoals eerder is gezegd stroom is 3x zo duur als gas,daarom snap ik ook niet dat iedereen een waterkoker (220v) heeft en niet een ketel op het vuur.

heb zelf een zonneboiler in serie staan met mijn 'normale' boiler, bespaard mij in 2 maand(termijn) zo'n 60 euri.

gr.Vmax

 

Toshiba 42WL67Z lcd ,DM800 openPLI ,DM500+ openPLI, kaart huh waarvoor?, Archsat DJ70 x 7 lnb's x Vantage 8-1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
de vaatwasser mag op warm water van maximaal 60 graden,dat staan in het boekje is 60 graden wel warm genoeg om te douchen? off moet de temperatuur hoger in gesteld worden dan kan de vaatwasser er niet op.

 

Om legionella te doden moet het water van de boiler minimaal 60 graden Celcius zijn. Natuurlijk is dat veel te heet om te douchen, maar daarvoor meng je koud water bij. Echter als je de water temperatuur van de boiler lager zet (bijv. 45 graden), dan heb je een kans dat de legionella bacterie zich gaat ontwikkelen. Douchen is dan levensgevaarlijk. Kortom, de boiler mag voor de legionella niet kouder afgesteld zijn als 60 graden, en voor de vaatwasser niet heter als 60 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
je kunt er een thermostaatkraan er tussen zetten,en ja je bespaard
aardig zoals eerder is gezegd stroom is 3x zo duur als gas,daarom snap ik
ook niet dat iedereen een waterkoker (220v) heeft en niet een ketel op het vuur . . . .


Dit is een beetje te kort door de bocht, ik leg uit . . .

Koken op gas zal best wel goedkoper zijn maar is niet wereldveroverend.

Een (cv)ketel heeft een rendement van een slordige 90 a 95%.
Koken op gas heeft een héél laag rendement, deels door de vele warmte
die naast de te verwamen pan wegstroomt en deels omdat condensatiewarmte
niet wordt omgezet in nuttig rendement.

O, ja, douchen wordt gedaan bij een temperatuur tussen de 35º en de 40ºC
voor degene die geen notie hadden. Het lichaam is uiterst gevoelig voor
temperatuurschommelingen. Als je een temperatuur hebt ingesteld van
bijvoorbeeld 38º en verloopt plotsklaps naar 39º door bijvoorbeeld gebruik
van water elders, dan vlieg je onder de douche uit. Nogmaals, de huid is
uiterst gevoelig. Langzaam opvoeren van de temperatuur gaat wel maar dan
in hele kleine stapjes en niet veel hoger dan 40ºC. Daarnaast moet je
uitkijken bij dergelijke temperaturen omdat het lichaam dan nagenoeg geen
warmte meer kwijt kan (terwijl je inwendig altijd wel iets aan het stoken bent).

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Wat doe ik hier niet goed?


HG CC

Con, sorry ik las het vorige bericht niet goed mbt wie sneller zou verwarmen.

Maar ik bedoelde met de klassieke denkfout >
dat de stelling (in samenhang met mijn antwoord) enkel doorgerekend wordt en niet dat de stelling wordt ontzenuwd of weerlegd indien mogelijk.

mijn idee is namelijk dat een moderne wasmachine ook zonder verwarmingselement kan wassen en dus helemaal geen noodzaak is voor het verwarmen van water. dus die 3kWatt (ingebouwd element electrisch) kan worden bespaard

het verbruik blijft voor de motor en programma cirquit blijft dan nog

enkel in bepaalde gevallen kan warmwater toevoegen aan je wasmachine een zinvolle zijn, namelijk als we warmwater als we afvalwarmte krijgen. (warmte die anders verloren zou gaan)
dat komt bij warmwater winning voor door middel van zonnecollectoren (warmtewisselaar en zonneboiler) in bepaalde seizoenen.

cheers

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

PPffffffffff . . ik schrok al.

Dacht even dat ik had zitten raaskallen.

 

Even terzijde, wij wassen al heel veel jaren

maximaal tussen de 30 en 40ºC en dat bevalt prima.

Die 90-graden-tijd is bij ons al lang voorbij . . .

en ik denk vele met ons.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Een beetje off topic misschien toch relevant.

Na ons (900 uren + 1000 gulden) zonneboiler zelfbouw project in 1982, bleek dat er van April tot September vaak een overvloed aan warmwater beschikbaar was.

Installatie bestond uit drie stuks zelfbouw zonnepanelen met een totaal nuttig oppervlak van 4.5 m2.

Op een zonnige lente / zomer morgen bleek de zon soms in staat om in minder dan vier uur de inhoud van een 120 liter boiler op te warmen tot >60 graden.

 

Vanzelfsprekend dat de wasmachine en vaatwasser direct aangesloten werden om die overvloed aan HEET water te benutten.

Echter, tijdens de wintermaanden en op regenachtige dagen, wanneer het rendement van de zonnepanelen zero benadert, wordt dagelijks de hulp van de kombiketel boiler ingeroepen..

 

Nu, voordat iedereen op 2 Januari 2008 zijn schuur induikt om een zonneboiler te gaan bouwen, men moet wel beseffen dat het aantal zon-uren per jaar in onze streek niet toelaat dat zonneboilers het hele jaar door renderen, dit geldt trouwens niet alleen voor zelfbouw projecten, maar ook voor de meest professionelen zonneboilers.

 

Mijn advies; Indien je het voor het milieu doet? oké, prima, zeer goed….

Maar uiteindelijk kost het meer dan het opbrengt, ondanks dat de Vaat en Wasmachines in de zomer gratis warmwater ter geschikking hebben.

Alleen slechte rekenaars zullen het tegendeel trachten te bewijzen.

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hallo, Alleen slechte rekenaars zullen het tegendeel trachten te bewijzen. gamgra


Ik ben een goede rekenaar maar ga het tegendeel niet bewijzen.
Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan . . .

In de basis is een zonne-installatie rendabel, alleen duurt dat
zo'n 10 a 15 jaar onder gemiddelde omstandigheden.
Bij het gebruik van warmwater bij een wasmachine/vaatwasser zal
dat de terugverdientijd verkorten, en dat is mooi meegenomen.
In dit kader is het dus rendabeler.

Een stapje verder is (wel een méér-investering) om meer opslag
te scheppen opdat je perioden zonder "natuurlijke" warmte kunt
aanvullen. En met natuurlijke warmte bedoel ik niet alleen zon
maar ook licht. Licht zorgt ook voor opwarming van de panelen.

En dan is de vraag hoe de installatie geschakeld is, een héél
belangrijk aspect.

Kortom, zonnewarmte, indien de portemonnee het toelaat, altijd doen.
Ik heb helaas bij de bouw dit onderdeel moeten wegbezuinigen.
Nog steeds spijt van. Maar: geen geld is nu eenmaal geen geld.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben er uit en sluit de vaatwasser aan op warm water (ben ik nu met bezig) rest mij nog de wasmachine,die van ons is 13 jaar oud en zal het niet zo lang meer doen dus zal er een nieuwe moeten komen en vraag ik mij af of het verstandig is om een wasmachine aan te schaffen voor warm en koud water,of gewoon koud water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van wasmachines met 2 aansluitingen is: er is minder

keus in fabrikaat/type en ze zijn duurder in aanschaf.

 

Je moet je realiseren dat warmwater op een wasmachine niet

altijd hebbelijk is. Speolen doe je meestal met koud water

en dat kost dan weer meer onmdat je alleen maar warmwater

ter beschikking hebt.

 

Dus een wasmachine met 2 aansluitingen zou ik doen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel wasmachines zijn af fabriek reeds voorzien van een dubbel inlaat systeem, je moet de machine maar eens openschroeven.

Je zult er meer dan EEN magmeetklep vinden, dit omdat er meerdere waterstromen zijn, eentje voor de voorwas, een voor de hoofdwas, nog een voor spoelwater en weer een ander voor de wasverzachter.

Het is aan de nieuwsgierige doe het zelver om uit te vinden welke klep gebruikt kan worden voor de warm wateraansluiting.

 

Bij onze vorige machine ben ik anderhalf uur op een stoel voor de machine gaan zitten om te ervaren hoe de boel precies zijn werk deed.

Je zult ontdekken dat de eerste watervulling via de met zeeppoeder gevulde zeeplade verloopt, hier zou eventueel, zoals bij onze machine, de warmwaterkraan op aangesloten kunnen worden.

Opgelet... denk aan je garantie en lees de gebruiksaanwijzing.

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Veel wasmachines zijn af fabriek reeds voorzien van een dubbel inlaat systeem, je moet de machine maar eens openschroeven.
Je zult er meer dan EEN magmeetklep vinden, dit omdat er meerdere waterstromen zijn, eentje voor de voorwas, een voor de hoofdwas, nog een voor spoelwater en weer een ander voor de wasverzachter.
Het is aan de nieuwsgierige doe het zelver om uit te vinden welke klep gebruikt kan worden voor de warm wateraansluiting.


Boeiende info . . . , noem eens fabrikaat en type.
Dit is niet SAT-gerelateerd en mag volgens mij.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con,

Toen onze zonneboiler in 1982 voldoende heetwater produceerde, heb ik de AEG wasmachine Type:??? opengeschroefd en de boel bekeken, was vrij eenvoudig, ook bij de volgende wasmachine, een Philips bovenlader, bleek het kinderspel.

Wij gebruiken wel altijd een thermostaat-kraan i.v.m lage temperatuur wasgoed.

 

Hoe het tegenwoordig gesteld is, nu de huidige machines met veel electronica uitgerust worden, weet ik niet, mij lijkt dat het basis principe niet aanmerkelijk gewijzigd is.

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...