Ga naar inhoud


Tuinberegening : Pomp pomt lucht mee


GreenPolo

Aanbevolen berichten

Gast Ome Peter

Hmm,

 

Ben het met jullie niet allemaal eens!!

 

Als je een put wil slaan voor het leven gegarendeert water wil hebben en je hebt er wat voor over,Moet je een bedrijf laten komen die zoekt waar de ader zit!!

 

Ik heb vorige zomer een put laten maken die op 12 meter zit,Heb m met latere werkzaamheden een aantal malen leeggepomt,en schrik niet in nog geen 5 min weer tot de nok gevuld.

 

Zuiver drinkwater waar ik mijn hele huis,Drinkwater vee van voorzie.En lekker water en geen last van kalk afzetting.

 

Heb wel eeen hydrofoor pomp die in het water hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast fatfreddy

Ome Peter ik zie dat je in Polen of Oostenrijk zit en daar zal het wel anders zijn dan hier in Nederland. Rotsbodem wellicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: boaz
Origineel bericht van: Con
Dieper kan niet, ik vind 8 meter al erg diep.
Een omp kan nooit meer dan 10 meter pompen, 9 meter
is eigenlijk al het maximum. Want meer als 1 bar vacuum
bestaat niet (is gelijk aan 9 meter).
HG CC


Wat jij zegt is waar voor bovengronds (buis van Torricelli), ondergronds gelden andere regels, dan drukt op het water niet alleen de 1 atm luchtdruk maar ook de grond boven de waterlaag.
Ik ken diverse putten die het water van 70 meter diepte oppompen, en die pompen staan toch echt bovengronds.
En al eens gedacht over de diepte van waarop jaknikkers de olie oppompen?


Niet juist. Een ja-knikker is de aandrijving voor de ondergronds
geplaatste pomp, zie tekst wikipedia:
Een jaknikker is de populaire benaming voor het bovengrondse deel van een pomp die aardolie uit de grond oppompt.

Nadat met behulp van een boortoren een oliebron is aangeboord, wordt de leiding naar de bron aangesloten op een dompelpomp. Deze pomp bevindt zich diep onder de grond, in de op te pompen olie. De pomp wordt aangedreven door een bovengronds geplaatste elektromotor. De jaknikker verzorgt de mechanische overbrenging naar de zuiger in de ondergrondse pomp.

Kortom, een pomp kan niet meer dan 10 meter oppompen,
meer als vacuum (1 bar, 10 meter) bestaat niet.

Een pomp kan wel 10-tallen (honderden) barren persen maar niet zuigen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Con, je hebt wel gelijk dat een pomp niet meer dan 10 mtr. kan oppompen maar er word hier word een beetje langs elkaar heen geschreven.Wat Boaz al de hele tijd aangeeft is het feit dat het grondwaterniveau niet zo diep is als de diepte waarop de bron zich bevind.Een bron kan wel op 25 meter diepte zitten maar als het grondwaterniveau zich op 1 mtr. diepte bevind blijft er dus maar een verschil om te overbruggen over van 1 mtr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: fatfreddy
Con, je hebt wel gelijk dat een pomp niet meer dan 10 mtr. kan oppompen maar er word hier word een beetje langs elkaar heen geschreven.Wat Boaz al de hele tijd aangeeft is het feit dat het grondwaterniveau niet zo diep is als de diepte waarop de bron zich bevind.Een bron kan wel op 25 meter diepte zitten maar als het grondwaterniveau zich op 1 mtr. diepte bevind blijft er dus maar een verschil om te overbruggen over van 1 mtr.


Oké, dan zal ik het anders zeggen.

Het freatisch vlak mag niet meer dan (praktisch gezien) 8 meter
onder de zuigaansluiting zitten van de zelfaanzuigende pomp.
Maar kijk uit, het freatisch vlak kan wisselen door regenval
en droogte.

Kleilagen kunnen grondwaterlagen afsluiten, daarom wordt soms
dieper geboord. Het voordeel van diepere grondwaterlagen is
dat vaak de kwaliteit van het water beter wordt (minder invloed
van vervuilend oppervalktewater, dank aan zure regen of residuen
van bemesting)
Door de ondergrondse druk zal dan het diepere grondwater stijgen
totdat de drukken in evenwicht zijn met de atmosferische druk.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de tuinder hier bij ons in de buurt heb ik laatst een beregenings-installatie aangelegd en deze puls is 100 meter diep, de pomp levert 10/11 bar continu. Hoe kan het dat deze wel zo diep kan aanzuigen?

En dit is volgens mij ook gewoon een centrifugaal pomp. Met een motor van circa 25KW, die overigens nog telicht was voor de pomp, dus we moesten hem nog iets knijpen.

 

Groeten,

 

Hendrik

 

Dreambox 7025+

Dreambox 800HD PVR

80cm op DiSEqC H-H motor

70cm op 19,2 en 23,5 oost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt inderdaad om elkaar heen gepraat; maar zeker niet door @Con.

 

Ongeacht de diepte van een bron, indien de pomp zich aan het aardoppervlak bevindt kan slecht de <8.5 meter laag worden opgepompt, al het water beneden dit niveau blijft zitten waar het zit.

 

Indien men de dieper gelegen laag water of vloeistof naar boven wil brengen moet de pomp op het diepste punt van de bron geïnstalleerd worden.

Vandaar dat de Jaknikker pomp zich DIEP onder de grond IN de olie bevindt.

 

 

Elke pompenfabrikant vermeld in zijn pompkarakteristieken de NPSH (Net Positive Suction Head) = (zuigcapaciteit van de pomp) Dit is de genormaliseerde norm waarbij een pomp caviteert.

Bij het caviteren wordt de vloeistof colom als het ware stuk getrokken, de pomp verliest zuigcapaciteit hierdoor kan zelfs ernstige schade aan de pomp optreden.

 

Samengevat: het heeft absoluut geen zin om een diepe bron te boren indien men geen dompelpomp wil gebruiken.

 

Alleen indien het grondwater zich tot enkele meters onder het maaiveld bevind kan men een bovengrondse pomp gebruiken, daarom is het zinloos om in dit geval dieper dan enkele meters te boren.

 

Opgelet… Het slaan van een waterput is waarschijnlijk zonder toestemming / vergunning niet toegestaan.

 

gamgra

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Jij wilt dus beweren dat een bron welke zich meer op meer dan 8,5 mtr. diepte bevind niet te gebruiken is zonder een pomp op het diepste punt ongeacht de grondwaterstand. Ik heb daar dan maar één antwoord op namelijk: onzin. Er speelt namelijk nog iets anders mee en dat is dat er aan de buitenkant van de bron tot aan het grondwateroppervlak namelijk water staat welke een druk geeft op de bron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere fabrikant levert onderwaterpomp die tot meer dan

50 meter diep worden geplaatst. Deze 3" of 4" pompen met

een lengte van ongeveer 1 a 1,5 meter drukken het water

met gemak vanuit 50 meter onder het aardoppervlak naar

boven toe.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Inderdaad een bronpomp. Ik heb daar wel eens naar gekeken maar de prijs liggen ff wat hoger dan een zelfaanzuigende pomp.Voordelen van zo een bronpomp zijn wel dat ie nooit bevriest, stil is en een behoorlijke capaciteit heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben geprobeerd om de pulsbuis iets hoger te laten werken, echter met het zelfde resultaat.

Toen de hele fiterbuis er maar uit getrokken, en gaan deze as week op een andere plek spuiten.

Hopenlijk dan met beter resultaat.

Wordt vervolgd.

Praatjes vullen geen gaatjes, maar PUR wel !!!!!

 

Dream 800HD 13/19.2/23.5/28.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lock, bedankt voor de vriendelijke woorden;

Maar... mijn poging om @FatFreddy te overtuigen is nog steeds niet echt gelukt, voelt als een tekortkoming mijnerzijds.

 

Vandaar deze laatste poging;

@Freddy, men neme een ladder van 9 a 10 meter lengte, zet deze rechtop en bevestig bovenaan een pomp waaraan een tien meter lange slang.

De slang hang je beneden in een 200liter vat vol water, start de pomp en zie wat er gebeurt.

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Ik mis iets in je stelling en dat is het feit dat het grondwater niet op 9 a 10 meter diepte staat maar op bijvoorbeeld 2 meter. Ik zal je zeggen dat er hier ook een bron geslagen is op 24 meter diepte en volgens jou stelling zou er dan absoluut geen water uit kunnen komen nou het was geen enkel probleem en dat gewoon zonder pomp beneden in de bron waarmee ik maar wil aangeven dat de grondwaterstand van invloed is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy
Origineel bericht van: GreenPolo
We hebben geprobeerd om de pulsbuis iets hoger te laten werken, echter met het zelfde resultaat.
Toen de hele fiterbuis er maar uit getrokken, en gaan deze as week op een andere plek spuiten.
Hopenlijk dan met beter resultaat.
Wordt vervolgd.
Grondwaterstand.jpg

Op deze foto kun je het grondwaterpeil zien en daar is op te zien dat het grondwaterpeil in sommige delen van de Achterhoek 10 -20 meter is wat een verklaring zou kunnen zijn dat het bij jou niet lukt want dan gaat die stelling wel op dat de aanzuighoogte meer is dan die 8meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...