Ga naar inhoud


2 Antennes DVB-T ontvangst


astro iris

Aanbevolen berichten

Nou dat ben ik niet met je eens. Als je de sprietantenne richting de zender houdt (bij horizontale polarisatie), dan is er meestal maar een fractie van een beweging dat het signaal helemaal wegvalt. Als je het gaat meten met een veldsterktemeter moet je je bedenken dat terristrische antennes vaak een hele grote openingshoek hebben.
Bijv. een 3 elements FM antenne horizontaal 78 graden en verticaal 115 graden.
Een 5 elelemts FM antenne horizontaal 65 graden en verticaal 93 graden.
Nou, laat mij de antenne dan maar afstellen zonder veldsterktemeter op een andere slimme manier. Dat kan bijv. ook met Google Earth.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje...kom...ik had meer van je verwacht. Een spriet heeft nauwelijks richtgevoeligheid. (ten opzichte van een meerpool antenne)

Een kompas is daar 100 x beter voor geschikt en stop je zo in je broekzak.

 

Kijk eens naar natuuruitzendingen waar ze een dier van een kleine zender voorzien. Daar zijn ze dan altijd op pad met een 2 elements antenne (radiator en reflector) om dat dier weer op te sporen. En het ontvangende element is een echte dipool. Die heeft een goede richtingkarakteristiek.

 

Maar de spriet op een transistorradio is maar een onaangepast stuk ijzer en is een monopool. Die heeft nauwelijks richtingsgevoeligheid. Nogmaals, met een goed kompas had je bij mij meer indruk gemaakt. :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In eerste instantie zou ik het met één antenne proberen in de richting van de zwakste zenders, naar ik begrijp zijn dat de Waalse zenders op Doornik, dus verticaal gepolariseerd, daarna kijken of en hoe de andere zenders binnenkomen.

 

Het aan elkaar koppelen van antennes doe je met een koppelfilter, Google is your friend. Zoek een filter waar je (minimaal) twee UHF-antennes op kan aansluiten.

 

 

Je kunt niet zomaar 2 antennes aan een koppelfilter aansluiten om uit meerdere richtingen te ontvangen.

Dit geeft ongewenste storingen. Je zult dan weer met één of meerdere sperfilters ongewenste kanalen moeten gaan sperren op iedere antenne.

In de analoge tijd kon dit al helemaal niet in verband met reflecties. Nu het digitaal is geeft dit ook reflecties en kan zelfs een ontvangstverbetering geven. Tog schat ik de kans klein dat dit goed gaat.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sprietje, heb je nooit aan een vossenjacht deelgenomen met een HB9CV antenne?

Het gaat niet om het vermogen, maar om de richtingsgevoeligheid en de voor-achter verhouding bij het opsporen van de"vos".

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt niet zomaar 2 antennes aan een koppelfilter aansluiten om uit meerdere richtingen te ontvangen.

Dit geeft ongewenste storingen. Je zult dan weer met één of meerdere sperfilters ongewenste kanalen moeten gaan sperren op iedere antenne.

In de analoge tijd kon dit al helemaal niet in verband met reflecties. Nu het digitaal is geeft dit ook reflecties en kan zelfs een ontvangstverbetering geven. Tog schat ik de kans klein dat dit goed gaat.

Had hier nog een coax splitter liggen en eens getest vandaag, maar nul resultaat. Bij nader inzien dienen die splitters om de coax naar 2 tv's te leiden. 't Wordt nog wat opzoekwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een splitter krijg je een misaanpassing. Er zijn koppelfilters hiervoor te koop (even googelen).

De antenne voor Frankrijk horizontaal en voor de Belgische zenders (Doornik en Egem) Verticaal plaatsen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een splitter krijg je een misaanpassing. Er zijn koppelfilters hiervoor te koop (even googelen).

De antenne voor Frankrijk horizontaal en voor de Belgische zenders (Doornik en Egem) Verticaal plaatsen.

Heb al heel wat gegoogeld maar niet echt gevonden, meestal is het een koppelfilter om satelliet en antenne te koppelen en die heb ik al getest en dat gaat ook niet. Kun je mij eens een voorbeeld geven van een koppelfilter voor 2 antennes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen, ik kan het niet lezen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hee, een splitter!

Die je ook als breedbandig koppelfilter kunt gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

 

Die zenders die ze aan die dieren bevestigen hebben zo weinig vermogen dat je die alleen maar kunt ontvangen met een richtantenne. Dat is dus een heel ander verhaal.

 

 

Nee, een richtantenne wordt hiervoor gebruikt om te bepalen in welke richting het dier zich bevindt. Met een dipool gaat dat niet omdat je niet weet of het dier zich voor of achter de dipool bevindt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat mag duidelijk zijn maar het gaat mij toch niet om dieren maar om te bepalen uit welke richting de signalen van een TV-toren komen en dan weet je heus wel in welke richting die ongeveer staat. Uiteraard geldt dit alleen bij horizontale polarisatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De richting bepalen van een bepaalde TV zender deed ik 50 jaar geleden al met een draagbare transistorradio. Je wilt de antenne uitrichten op een bepaalde TV-toren. Dan zoek je even op welke FM-zenders die toren ook nog uitzendt. Als je op dak zit om de antenne te richten, draai je de transistorradio met uitgetrokken sprietantenne zo, dat je op die bepaalde FM-frequentie geen ontvangst meer hebt. Dat is dan precies de richting waarin de antenne moet staan.

Zo kon ik vanaf de grond al zien of te antenne goed gericht stond. Je houdt de transistorradio boven je hoofd en draait hem totdat de ontvangst van die zender helemaal weg is gevallen. De antenne moet dan precies in dezelfde richting lopen als de spriet van je radio.

De meeste zogenaamde "antenne installateurs" gingen dan bij de TV kijken wanneer er het minste ruis in het beeld zat. Bah....., wat een amateuristisch gedoe.

 

Tja, en als het dan gaat om antennes die in verschillende richtingen moesten staan, dan had ik dat al van te voren helemaal uitgericht.

Internet bestond toen nog niet maar ik gebruikte een hele grote kaart waar ik de TV-torens op had aangegeven. Vanuit mijn werkgebied (woonplaats) had ik de diverse lijnen getekend op de kaart naar de verschillende TV-torens.

Ik legde daar een zweihaak langs en diezelfde stand van de zweihaak gebruikte ik om beneden op de grond de antennes in de juiste onderlinge hoek te plaatsen. Het ging dan bijna altijd om minimaal 3 verschillende richtingen.

 

Tja, tegenwoordig met internet kun je die onderlinge hoeken natuurlijk ook digitaal opzoeken.

 

 

Op die manier gingen we lang geleden wel uit verveling en voor de lol op zondagmiddag met de auto radiopiraten op de fm uitpeilen... Bij de rand van het dorp stond vaak iemand op de uitkijk: paniek, vreemde auto bij het dorp. Jongen holt weg om alarm te slaan... Prachtig nostalisch plaatje overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...