Ga naar inhoud


Tenerife Canarische eilanden


Gast zonneschijntje

Aanbevolen berichten

Hoi .

Ben nu in Miraverde .

Effe schotel gemeten , 96 bij 86 cm .

Skew van de lnb´s moeten dus hetzelfde zijn als bij iedere schotel .

Maar de afstand tussen de lnb´s .

Hij kijkt wel over de palmboom , bij ongeveer 38 graden of zo .

Misschien toch  maar 23.5 lnb in centrum zetten .

Regenpijp moet eigelijk niet veel uitmaken , buitenste rand van de schotel doet toch niet veel toch .

 

ad

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Sprietje .

Ik zit (soms ) 28.05.37.96 N  , 16.43.38.95 W

Theorie is leuk maar het moet gewoon werken .

Schotel hing er al jaren , ben er maar vanuit gegaan dat hij goed stond . Wel iets gecontroleerd met sat finder.

Wie zegt dat het een triax is ??

Normaal zou je het midden van de schotel op 23 graden zetten maar omdat ik astra zeker wil hebben .

zit de 23 lnb er naast .

Verder met satfinder en tv kijken wanneer het beeld het best en het signaal het sterkste is .

Na veel draaien en schuiven kom ik hier op uit .

Eerst 19 graden .

Wat aan schotel trekken of signaal niet beter wordt .

Kanaal op andere polarisatie controleren .

Skew draaien tot beeld , verder tot geen beeld .midden tussenin moet goed zijn .

23 graden er naast zetten , steeds verder er vandaan en hele lnb om andere lnb draaien tot sterste signaal .

Skew hetzelfde als 19 .

Werkt goed , meeste kanalen doen het even goed alleen enkele op 23 soms niet .

ben het wel niet eens met de schotel . Kijkt misschien ook tegen regenpijp aan

als ook tegen palmboom verderop .

Als ik het te slecht ga vinden klim ik nog wel eens op het dak om de schotel daar in te stellen

die heeft vrij zicht .

Appartementen zijn van mijn zus , ik mag ook niet alles , Wel reparaties doen natuurlijk .

 

Ad

 

Precies zoals jij het omschrijft, doen wij het ook. Maar dan voor de uplink. We zetten binnen mijn schoonmoeder voor een TV en die moet dan naar buiten krijsen door het raam: "ja, ja, nu, nee, het was goed, nu weer minder, ja, nee, opnieuw, even wat terug".

Het is een fluitje van een cent dat africhten.

 

Sorry dat ik het zo zeg...wat een gehannes. Bijna rijp voor een film.

 

Monteer een behoorlijke merk schotel van ruim voldoende formaat met de juiste LNC´s en laat dat klungelwerk zitten.

Haal er een vakbedrijf bij en vertel ze duidelijk wat je wilt ontvangen en wat de bedoeling is.

Je stuurt je zus weg, de hort op of om boodschappen te doen en zeg haar dat ze er vooral de tijd voor neemt. Dan heb je dat gelul met je zus ook niet. En dan ga je met die schotel aan de gang.

 

Oh ja..de randen van de schotel, die zitten er voor spek en bonen aan. Hadden ze net zo goed weg kunnen laten. Dus die regenpijp, die kan er gewoon voor staan.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste aanj

Kijk morgen eerst eens of je vanuit de huidige positie van de schotel, de Astra 23,5 wel kunt ontvangen.
De signalen van de Astra 23,5 vallen namelijk bijna paralleel aan de muur waar de schotel op gemonteerd is. Dat zie ik op Dishpoiner maar ook op de eerste foto in bericht 5.
Kijk morgenochtend om 8:19uur of er schaduw op je schotel valt. Als de regenpijp een streep schaduw geeft helemaal aan de zijkant van de schotel, is dat niet zo erg. De schotel, een Triax 88 van 85cm breed en 95cm hoog heeft daar voldoende reserve om dat beetje verlies te dragen.

Of de signalen ook hoog genoeg van boven komen zodat palmbomen of het huis van je buurman geen spelbreker is, kan ik van hier uit niet beoordelen maar de elevatie van de signalen van de Astra 23,5 komt van 35,28 graden schuin omhoog en die van de Astra 19,2 van 38,85 graden.
De zon staat morgen op een elevatie van 6,9 graden als die in de richting van de Astra 23,5 staat en op een elevatie van 12,3 graden als die in de richting van de Astra 19,2 staat om 8:48uur.

Het is natuurlijk het beste om de lnb van de Astra 23,5 in de klem van de schotel te zetten maar ik twijfel of dat daar wel gaat.
De multifeedhouder, de strip met de twee U-klemmen waarmee je de vrijhangende lnb bevestigd heb, moet namelijk 46 graden schuin staan. Ik denk dat als de lnb van de 23,5 in de schotelklem staat, dit niet kan voor de lnb van de Astra 19,2 omdat die dan tegen de schotelarm aan komt.
In dat geval kun je niet anders dan de lnb van de Astra 19,2 in de klem te zetten en die van van de Astra 23,5 links omhoog zoals ik in bericht 5 op de foto zie.
De afstand van de twee lnb's heb ik voor je uitgerekend en dat moet op jou lokatie 54mm zijn voor een Triax 88.

Ik zie dat je voor de Astra 19,2 een lnb hebt met een kop van 55mm diameter en voor de Astra 23,5 een High Line Universal Twin LNBF met een kop van 65mm. Hart op hart kunnen ze dus niet dichterbij als 60mm.
Die afwijking van 5mm is niet zo heel erg als je er maar voor zorgt dat de schotel optimaal staat uitgericht op de Astra 23,5. De zenders op de Astra 19,2 zijn toch sterk genoeg.
Zet de koppen van de lnb's dus strak tegen elkaar. Zorg er voor dat de vrijhangende lnb bijna naar het midden van de schotel gericht staat. Nu staat die zelfs wat naar buiten gericht en dat is zeker niet goed.

Ik heb nog een gradenboog toegevoegd waarmee je eerst de skew van de Astra 19,2-lnb kunt instellen, daarna de schuinte van de multifeedhouder en als laatste de skew van de Astra 23,5-lnb uitgaande dat het niet anders kan dat de lnb van de 19,2 in de klem zit van de lnb-arm.

 

Nog even een aanwijzing of de Astra 23,5 wel goed te ontvangen is:

De schotel staat nu uitgericht op de Astra 19,2. De Astra 23,5 staat op jou locatie 4,75 graden verder naar het oosten. Hiermee kun je waarschijnlijk ook al zien of de signalen niet achter de muur vallen.

 

Even op de afbeelding klikken.
 

post-60869-0-22715000-1480517908_thumb.png

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. IJzerbout

Ik rommel al 25 jaar met schotels , en heb altijd alles 100 procent gekregen .

1,5 meter schotels draaibaar alle satellieten geen probleem .

Dus met geld smijten en bedrijven er bij halen is totaal overbodig .

Voorts is dit een satelliet hobby board dacht ik en geen , laat de installateur maar komen board .

Denk dat Peter (prutsie) dit wel met mij eens is ,

Voorts ben ik benieuwd wat een bedrijf anders zou doen behalve alles nieuw monteren , ze hebben

natuurlijk betere analyse apperatuur . Maar komt het zo nauw ? Pak de gemiddelde schotel eens vast

en hoe veel je hem kunt bewegen .

 

Sprietje

Ik ga eerst maar eens de lnb's goed zetten in ieder geval de skew .

Afstand tussen de lnb's is dus toch een gok daar we niet weten welk merk de schotel is , wat ik al zei .

De hoek die de multifeed houder moet maken heb ik nog niet naar gezocht . zou ook per schotel

niet moeten verschillen

Ik ontvang eigenlijk alle zenders , soms krijg ik wel de melding geen signaal  op 23 graden

NPO 1HD  geeft de meeste problemen . Waarom is NPO 1 anders , frequentie of skew .

Probleem wordt wel dat als ik de 23 graden in het midden zet , de schotel meer naar de muur moet draaien

achter de regenpijp dus . Denk wel dat hij dan nog naast de muur af kijkt .Maar omdat ik dat niet wil

moet ik dan de steun verlengen , komt de stevigheid niet ten goede ook .

Vraag me ook af hoeveel procent het signaal minder is nu ten opzichte van de midden positie .

Kijken zoals op de foto gaat niet , geen vrij zicht , en ik plof na 20 meter 6 meter naar beneden .

Heb graden appje op  telefoon gezet , telefoon naast schotel gehouden langs telefoon gekeken moet lukken .

 

Sprietje Bedankt  voor de tips

 

Ad

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo weten we niet welk merk schotel dit is? 100% zeker dat dit een Triax is en met de maten die jij hebt gemeten dus een Triax 88.
Ik garandeer je dat de afstand van de lnb's 54mm moet zijn. Niet voor niets dat op de Canarische Eilanden voor dit formaat schotels ook een duo-lnb wordt gebruikt voor een 80cm-schotel waar de koppen 53mm of 55mm van elkaar staan.
 

post-60869-0-60955200-1480542357_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en 23,5 is in Tenerife 1,5% groter dan in Nederland. Een CanalDigitaal duo-lnb is dus zeker niet echt geschikt voor daar want die zou alleen maar op een 60 of 70cm goed passen en die schotelmaat is toch echt te klein voor daar.

Voor een fatsoenlijke ontvangst heb je volgens mij een schotel van 80-85cm nodig maar daar zal oble wel meer van af weten.

Belangrijk is dat de duo-lnb 49 graden schuin komt te staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. IJzerbout

Ik rommel al 25 jaar met schotels , en heb altijd alles 100 procent gekregen .

1,5 meter schotels draaibaar alle satellieten geen probleem .

Dus met geld smijten en bedrijven er bij halen is totaal overbodig .

Voorts is dit een satelliet hobby board dacht ik en geen , laat de installateur maar komen board .

Denk dat Peter (prutsie) dit wel met mij eens is ,

Voorts ben ik benieuwd wat een bedrijf anders zou doen behalve alles nieuw monteren , ze hebben

natuurlijk betere analyse apperatuur . Maar komt het zo nauw ? Pak de gemiddelde schotel eens vast

en hoe veel je hem kunt bewegen .

 

Sprietje

Ik ga eerst maar eens de lnb's goed zetten in ieder geval de skew .

Afstand tussen de lnb's is dus toch een gok daar we niet weten welk merk de schotel is , wat ik al zei .

De hoek die de multifeed houder moet maken heb ik nog niet naar gezocht . zou ook per schotel

niet moeten verschillen

Ik ontvang eigenlijk alle zenders , soms krijg ik wel de melding geen signaal  op 23 graden

NPO 1HD  geeft de meeste problemen . Waarom is NPO 1 anders , frequentie of skew .

Probleem wordt wel dat als ik de 23 graden in het midden zet , de schotel meer naar de muur moet draaien

achter de regenpijp dus . Denk wel dat hij dan nog naast de muur af kijkt .Maar omdat ik dat niet wil

moet ik dan de steun verlengen , komt de stevigheid niet ten goede ook .

Vraag me ook af hoeveel procent het signaal minder is nu ten opzichte van de midden positie .

Kijken zoals op de foto gaat niet , geen vrij zicht , en ik plof na 20 meter 6 meter naar beneden .

Heb graden appje op  telefoon gezet , telefoon naast schotel gehouden langs telefoon gekeken moet lukken .

 

Sprietje Bedankt  voor de tips

 

Ad

Als je de schotel op 19,2 hebt staan, en de 23,5 komt schuin binnen, is het net of de schotel toch naar de 23,5 is gedraait. Alleen zal je wel minder signaal krijgen. Dus afstellen op 23,5 is wel belangrijk. En beter is om de schotel voorbij die buis te plaatsen. Die 4 gaatjes zijn wel dicht te krijgen.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi ben al weer lang en breed terug helaas , maar nog geen tijd gehad

Heb hem afgesteld zoals door de heren gezegd.

Alleen de lnb's verdraaid , en heb nu inderdaad beter signaal geen enkele zender geeft nog " slecht  signaal "

Nog geen klachten gehad dus moet goed zijn .

Alleen de LNB houder is kapot , er staat een steen in de tuin maar als ze die weghalen

kan het hek van de buren tegen de schotel komen .

Heb nog stuk of 5 triaxen liggen , volgende keer andere houder meenemen .

Spullen hebben toch veel te lijden van het weer , zon is misschien nog wel erger als regen .

 

Nog bedankt !

 

Ad

post-30725-0-26518700-1484167442_thumb.jpg

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...