Ga naar inhoud


Noorwegen stopt als eerste land met FM-radio


Psychosammie

Aanbevolen berichten

FM radio heeft lang bestaan en bestaat nog.....

Toen ik mezelf opgejaagd had om toch maar eens een dab radio (auto) aan te schaffen was het plezier van korte duur.

Dab+ deed vrij snel daarna zijn intrede.

En ik garandeer je dat dab++ (of hoe je het noemt) ook wel zal komen.

Natuurlijk hoef je er niet aan mee te doen maar wat moet je dan?

Zonde van het geld en het wordt steeds belangrijker om dat goed te besteden, want overvloed daarvan heb ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eens rondgekeken in een grote elektrozaak hier in België en de DAB radio's waren op één hand te tellen. in Noorwegen zijn ze blijkbaar stukken verder in die ontwikkeling. ik hou het hier voorlopig met 3 FM installaties, satelliet radio en één AM-SW-LG ontvanger. Waarom DAB aanschaffen, zijn nog geen zenders hier.

 

 

Met je stelling dat er nog geen zenders zijn, ben ik niet met je eens.

- Via DAB heb je alle VRT zenders (+Klara continuo, MNM hits en VRT Nieuws), RTBf zenders en de BRF

- Via DAB+ heb je momenteel al een groot aantal commerciële zenders, inclusief BBC.

 

http://www.radiodigi.nl/belgische-stations.html

 

Dat het huidige aanbod van DAB radio's te triestig is, klopt helaas.

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb rond de jaarwisseling Belgie doorkruist, en kon overal wel DAB+ ontvangen.

Wanneer een land besluit om op een datum de FM zenders uit te schakelen zal je toch moeten omschakelen wanneer je informatie in je wagen wilt hebben.

 

Mobiel Internet is in grote delen van Europa nog een utopie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke informatie wil ik nou in mijn auto hebben? Ik sta iedere dag in de file daar heb ik de VID niet voor nodig. Het weer zuigt dat kan ik zo wel zien. CD'tje erin en klaar. Eventueel kan ik streamen want ik heb onbeperkt mobiel internet. De baas betaalt :-)

 

Ik ga er vanuit dat in mijn volgende auto gewoon internet zit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat zit al in mijn huidige auto, alleen nu nog internet dekking in grote delen van Europa.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb rond de jaarwisseling Belgie doorkruist, en kon overal wel DAB+ ontvangen.

Wanneer een land besluit om op een datum de FM zenders uit te schakelen zal je toch moeten omschakelen wanneer je informatie in je wagen wilt hebben.

 

Mobiel Internet is in grote delen van Europa nog een utopie.

Ceesv, dan ben je hier in de Westhoek niet gepasseerd, hier kan je op sommige plaatsen nog zelfs geen behoorlijk mobiel netwerk ontvangen, slaat over op Frans netwerk, bij mijn pa thuis moet je enkele meters ver de tuin inwandelen voor 1 blokje ontvangst, wordt aan gewerkt zeggen ze, hetzelfde met DAB+. bekijk de kaartjes maar eens, zijn weliswaar van 1,5 jaar geleden maar nog niets verandert hier , Nordkring houdt het zaakje tegen. De westhoek ligt in de ZW hoek van West Vlaanderen tegen Franse grens.http://www.digitalradio.vlaanderen/dekking/

Daarom hier in de elektrozaak nog weinig interesse in DAB+.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

De lokale fm zenders blijven gewoon in de lucht, alleen de 'grote' zenders die in het hele land (iets groter als nederland.....) te ontvangen waren gaan over op dab+.

Natuurlijk een hard gelach voor de beste jongen uit de klas wat betreft duurzaamheid als over 2 miljoen fm ontvangers de vuilnis in kunnen. Ook een puntje 80% van alle auto's hier hebben nog geen dab+....

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zij in Nederland al autoshops die ombouw aanbieden, er komen gouden tijden voor handige Harries om auto's uit te rusten met DAB+.

 

Ik herinner mij nog de tijden dat auto's verkocht werden zonder radio en dat je bij de radio handelaar een autoradio liet inbouwen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nog grappiger is dat een asbak nu een extra assescoire is.

 

Maar die DAB module van Toyota kost 269 euries en dan komt inbouwen in het dashboard er nog bij. Dat ga ik er echt niet voor uitgeven.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb zelf op dit moment een Albrecht DAB+ DR 56 in mijn wagen gezet, en op de AUX ingang van het entertainment systeem aangesloten, kosten rond de € 100.

Er zijn ook goedkopere alternatieven voor DAB+

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lokale fm zenders blijven gewoon in de lucht, alleen de 'grote' zenders die in het hele land (iets groter als nederland.....) te ontvangen waren gaan over op dab+.

Natuurlijk een hard gelach voor de beste jongen uit de klas wat betreft duurzaamheid als over 2 miljoen fm ontvangers de vuilnis in kunnen. Ook een puntje 80% van alle auto's hier hebben nog geen dab+....

Wat bedoel je met "iets groter dan Nederland"?.

NL heeft 7 miljoen inwoners meer dan België en is een stuk groter dan NL en laatste wordt nog steeds groter door land aanwinning van de zee, onlanlangs nog Maasvlakte 2.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met "iets groter dan Nederland"?.

NL heeft 7 miljoen inwoners meer dan België en is een stuk groter dan NL en laatste wordt nog steeds groter door land aanwinning van de zee, onlanlangs nog Maasvlakte 2.

 

Woon in Noorwegen...........

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woon in Noorwegen...........

Ik dacht dat het een antwoord was op astro iris in het vorige bericht.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woon in Noorwegen...........

Ja en Noorwegen is op groen beleid de beste leerling van de klas in Europa, jammer dat het groen beleid gefinancierd wordt door de olie en gas industrie, is dit een goede zaak ?, dat laat ik in het midden, Noren liggen er niet wakker van, zo ook nu met uitschakelen FM, de oude FM ontvangers zullen wel ergens in een grijze zone terecht komen die zal omgevormd worden naar een groen project, weerom gefinancierd door de machtige olie en gas industrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emekli met iets groter dan Nederland bedoelde ik eigenlijk dat er iets meer bij komt kijken om door het hele land goede ontvangst mogelijk te maken. (hoge bergen en diepe dalen dus niet zoals in NL waar je met een handjevol hoge antennes het hele land kunt 'volblazen')

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...